Indie je letošním hlavním partnerem MSV, a proto není divu, že má k dispozici velké množství prostoru v pavilonu A1. Kromě prezentací desítek lokálních indických firem tam návštěvníci naleznou také stánek Asociace malých a středních podniků, který má spolu s agenturou CzechTrade na starosti projekt nazvaný Český podnikatelský inkubátor.

Co si pod tímto termínem představit? Podle Ivana Kameníka, ředitele pobočky CzechTrade v indickém Bangalore, jde o kancelářskou budovu, ale ne ledajakou. Je to prostor, ve kterém si mohou čeští podnikatelé pronajmout kanceláře za ceny, které by v rámci komerční poptávky v Indii nesehnali. "Navíc zde máme kancelář i my, takže jsme exportérům neustále nablízku a snažíme se jim pomoci v navázání prvotních kontaktů." Což spočívá v tom, že agentura CzechTrade vyhledává a oslovuje indické firmy, nabízí jim možnosti spolupráce, propojení s českou stranou a hlavně také kontroluje serióznost. Existují sice různé databáze indických firem a společností, ale ty jsou často neúplné a neaktuální. "Takže se při hledání spoléháme hlavně na kontakty, které máme díky spolupráci s tamními asociacemi a cechy, které sdružují malé a střední podnikatele. Oni nám na požádání dodávají kontakty na firmy, které by oborově mohly spolupracovat s našimi firmami," vysvětluje Ivan Kameník mechanismus, jakým se podnikatelé z opačných stran světa setkávají.

Další výhodou podnikatelského inkubátoru je sdílení zkušeností s byznysem. "V Indii je tohle sdílení strašně důležité. Vždycky, když do inkubátoru přijede nová česká firma, setká se s krajany, kteří už mají byznys rozjetý. Ti do jisté míry fungují jako neoficiální mentoři. Sdílejí s nováčky informace o předpisech a zákonech a celkovém podnikatelském prostředí," říká Jan Musil za českou firmu Likos, která spolu s AMSP ČR a CzechTrade stála u zrodu celého nápadu. A jedním dechem dodává, že se čeští exportéři nemusí v inkubátoru bát konkurenční řevnivosti. "Indický trh je tak obrovský, že bez problémů uživí spoustu českých firem, které mají třeba i podobné portfolio produktů a služeb."

I když je tamní trh velký a hladový, mají z českého byznysu největší šanci uspět jen některé obory. Ze zkušeností Ivana Kameníka vyplývá, že žádaná je česká strojařina. "Dále mají smysl obchodní kontakty ze zdravotnické oblasti, zejména nabídka různých přístrojů. Také samozřejmě automobilový průmysl a technologie pro ochranu životního prostředí, zejména úpravny vody," vysvětluje na závěr a varuje před snahou proniknout do Indie s IT. "To tady příliš nadějí na úspěch nemá, protože jde o plně indickou doménu. Nezapomeňme, že sídlíme v Bangalore, které má přezdívku Sillicon Valey celé Asie."