Jedním z tradičních účastníků MSV je akciová společnost VÍTKOVICE. Přestože některé firmy z této skupiny v poslední době procházely složitým obdobím, značka tohoto významného strojírenského uskupení je v Brně zastoupena i v těchto dnech. A má se čím prezentovat.

Tak například společnost Vítkovice Envi, která letos splnila podmínky reorganizace a naplnila schválený reorganizační plán, má připraveny zakázky pro letošek za zhruba 155 milionů korun, což představuje 1,6násobek obratu proti roku 2016. Firma pokračuje ve všech svých hlavních oborech činnosti, tedy ve výrobě smaltovaných nádrží, čistíren odpadních vod a bioplynových stanic. Navíc rozšířila výrobní program o opláštění budov a tubusů tunelů.

Optimisticky působí také nedávný podpis dohody společnosti Vítkovice Heavy Machinery (VHM) s britskou společností TSP Engineering Ltd. Ta zahrnuje činnosti a produkty spojené s řízeným ukončováním provozu jaderných elektráren (JE) a dodávky pro obranný průmysl. Smlouva počítá s pětiletou spoluprací v objemu zhruba 3,5 miliard korun. První společné dodávky budou zahrnovat kontejnery pro transport kontaminovaného materiálu v areálech JE odstavovaných z provozu ve Velké Británii, včetně trenažérů pro výcvik personálu. Výhodou společnosti Vítkovice Heavy Machinery je uzavřený výrobní cyklus, od ocelárny přes hi-tech kování k finálnímu výrobku, např. přepravním kontejnerům. Zájem o ně je také v Německu či Rusku.

Novinkou VHM je zavedení nové technologie kování obřích lahví na stlačený vodík. Jde o kování vysokotlaké ocelové láhve pro tlak až 1000 bar. Jak informoval obchodní ředitel Jiří Brož, v současné době je před dokončením zkušební kus délky 12 metrů s průměrem 500 milimetrů, do kterého se vejde 2700 litrů vodíku. Takové nádoby budou sloužit jako zásobníky pro plnicí stanice vozidel s vodíkovým pohonem nebo jako zásobníky pro přebytečnou energii z alternativních zdrojů, např. větrných elektráren.

Ze speciálního materiálu VHM vyrábí také části pro zvláštní použití, např. velké lodě či strategické ponorky. Jde třeba o hřídelové vedení. Takzvaný AZIPOD systém dokáže nahradit klasické hřídelové rozvody a zajistí daleko větší manévrovací přesnost plavidel a zvýší bezpečnost zakotvení v přístavech.