Od 1. listopadu musí řidiči povinně vyjet na zimních pneumatikách za předpokladu, že na cestě hrozí nepříznivé povětrnostní podmínky. I proto před sezonou zveřejňují některé evropské autokluby výsledky testů zimních pneumatik. Mezi prvními byl rakouský ÖAMTC, jenž se zaměřil na dvě běžně používané velikosti plášťů, tedy 195/65 R15 pro kompaktní automobily a 215/65 R16 určené zejména pro SUV. Přinášíme výsledky těch druhých, kde dominovala značka Dunlop. Kompletní tabulka je ke stažení na webu českého autoklubu ÚAMK (www.uamk.cz).

Rakouský autoklub, podobně jako třeba německý ADAC, hodnotí pneumatiky v jednotlivých disciplínách, kterým pak podle důležitosti přiděluje procentuální podíl na celkovém výsledku. Největší důraz klade na chování plášťů za mokra, které má třicetiprocentní vliv na celkové hodnocení. Právě mokrá vozovka se během zimy vyskytuje častěji než suchá (15 procent) nebo ujetý sníh (20 procent z hodnocení). Test řeší i chování na ledu, opotřebení plášťů a také jejich vliv na spotřebu, které mají shodně 10 procent. Kontroluje se také komfort, u něhož ale jde z velké míry o pocit konkrétního testovacího řidiče, a tak má na celkovou známku jen zanedbatelný dopad pěti procent. Výsledkem je přidělení známky v každé kategorii − čím nižší, tím lepší, tedy jako ve škole (jen je jiné rozpětí 0,5 až 5,5), a nakonec také počet hvězdiček, které celkové hodnocení zjednodušují pro rychlou orientaci.

Plný počet hvězdiček, tedy pět, nedostala ani jedna pneumatika. Vítězem testu a jediným držitelem čtyřhvězdičkového hodnocení se stal Dunlop Winter Sport 5, který si odnesl celkovou známku 2,3. Uspěl ve všech disciplínách, pouze v komfortu, spotřebě a opotřebení jej některé jiné modely předběhly.

Shodně po třech hvězdičkách dostalo 13 plášťů, kterým se ve všech disciplínách dařilo dosáhnout slušného výkonu. Za Dunlopem skončily modely BF Goodrich, Goodyear, Nokian nebo Michelin. Hůře dopadly třeba pláště Hankook nebo Firestone.

Test zimních pneumatik

České pneumatiky, jež patří mezi oblíbené na domácím trhu, se v hodnocení rakouského autoklubu dostaly na dvanáctou příčku ze 16 hodnocených vzorků. Gumy značky Barum Polaris 3 4x4 dopadly dobře v chování na sněhu nebo ve spotřebě. Na mokrém povrchu už ale dostaly známku 3,1, stejně tak v kategorii opotřebení.

Vůbec nejhůře v testu dopadly čínské pneumatiky Nankang Snow SV-2, které propadly v obou zásadních disciplínách, tedy v chování na mokru a sněhu. Špatná byla i jejich odolnost proti opotřebení. Některým značkovým gumám se vyrovnaly jen na suché vozovce a také z hlediska komfortu. Z výsledku testu tedy vyplývá, že se vyplatí připlatit si za značkové obutí.

Společnost Barum si od agentury STEM/MARK nechala zpracovat průzkum o informovanosti českých řidičů ohledně zimních pneumatik. Podle výsledků si více než polovina dotázaných nedokáže vybrat správnou zimní pneumatiku. Jen třetina by pak zimní pláště měnila ve chvíli, kdy už jsou pro bezpečnou jízdu příliš sjeté, tedy mají menší než 4mm vzorek.

Češi však obvykle přezouvají. "Příjemně nás potěšilo, jak jsou svědomití. Vzhledem k nepředvídatelnosti počasí během těchto měsíců je určitě dobrou zprávou, že do 1. listopadu nasadí zimní pneumatiky 89 procent českých řidičů," komentuje výsledky Juraj Ižvolt.

Testy autoklubů nemusí být jediným vodítkem při výběru správné zimní pneumatiky. Jejich nákup usnadňují už několik let štítky, které popisují tři výkonnostní parametry − palivovou účinnost, přilnavost na mokrém povrchu a vnější hluk při odvalování. Prodejci i pracovníci pneuservisů se však shodují, že jim lidé věnují jen malou pozornost.