Nakupovat bez obalů by mělo jít ve všech obchodech, nejen v prodejnách farmářských potravin, navrhuje česká firma Miwa. Zákazník přijde k regálu sestavenému z krabic s názvem zboží a kódem pro mobilní aplikaci. Načte si na mobil kód a získá tak informace o zboží, které si chce koupit − třeba o rýži, těstovinách nebo instantní polévce. Do přineseného obalu si pak odsype množství. Až se krabice na regálu vyprázdní, obchodník ji vrátí dodavateli a ten zase výrobci, podobně jako vratné lahve.

Se svým návrhem dodavatelského řetězce vyhrála Miwa mezinárodní soutěž New Plastics Economy Innovation a minulý týden převzala odměnu 200 tisíc dolarů (4,4 milionu korun). V porotě soutěže zasedly společnosti jako Google, PepsiCo nebo Marks & Spencer. Na české tvůrce čeká také roční podpora zkušených firem, která má pomoci nápad posunout dál. "Cennější než finanční odměna je právě tenhle program. Jsou v něm lidé ze Silicon Valley, spolupracují a zajímají se o ekologické projekty," uvedl zakladatel firmy Petr Báča.

4,4 milionu

korun získala v přepočtu česká firma Miwa za vítězství v mezinárodní soutěži New Plastics Economy Innovation.

Miwa (z anglického minimum waste neboli minimum odpadů) se svým návrhem připojuje k aktivitám, které chtějí omezit množství obalů používaných od výrobců až po zákazníky. Tuny plastů pak končí na skládkách, v mořích, v lepším případě na recyklaci. "Chceme, aby se takový druh nakupování stal nakupováním budoucnosti a abychom otevřeli nový druh podnikání," prohlašuje Hynek Balík z Miwy.

Se spolupracovníky navrhuje přepravovat zboží ve vratných obalech, takzvaných kapslích, které vydrží opakovanou přepravu do obchodů. Předpokládá to ale zapojení nejen konečných prodejců, ale hlavně výrobců a distributorů. Navíc ne každé zboží se dá takovým způsobem prodávat.

Nové technologie i design

◼ Na předpověď, že v příštích dvaceti letech se zdvojnásobí světová produkce plastů, reaguje mezinárodní soutěž New Plastics Economy Innovation. Založila ji britská Nadace Ellen MacArthur a ve spolupráci s dalšími veřejně prospěšnými organizacemi v ní rozděluje dva miliony dolarů na projekty takzvané oběhové ekonomiky, ve které se použité produkty opětovně využívají. ◼ Porota oceňuje nové technologie i designové návrhy, které snižují světovou produkci plastů. Miwa je první českou firmou, která v soutěži uspěla.

Autor myšlenky a zakladatel firmy Petr Báča údajně na nápad bezobalové distribuce přišel, když si uvědomil, jak málo účinná je recyklace odpadů. Začal proto pracovat s novým termínem precyklace, tedy omezení odpadu ještě dříve, než vůbec vznikne. "Pojem precyklace není zatím rozšířený, ale dává smysl. Naším úkolem je umožnit podnikatelům osvojit si precyklační návyky," řekl Báča.

Cestu k bezobalovému obchodu zahájil před čtyřmi lety. Zpočátku pracoval sám a soustředil se pouze na průzkum, zda se obchodní vztahy dokážou obejít bez obalů, které končí na skládkách, nebo je při troše štěstí čeká recyklace. "Před třemi lety jsem postavil dnešní tým, který se tomu intenzivně věnuje. Jsou v něm lidé z obchodu i IT," popsal Báča vývoj firmy Miwa.

jarvis_59da3d51498e2987e185392f.jpeg
Načte si na mobil kód a získá tak informace o zboží, které si chce koupit – třeba o rýži, těstovinách nebo instantní polévce.
Foto: New Plastics Economy Innovation
jarvis_59da3d51498e2987e1853933.jpeg
Do přineseného obalu si pak odsype potřebné množství.
Foto: New Plastics Economy Innovation