Tak už se nesužuj tím, co jsi udělal, vždyť někdy padne stín i na slunko a lunu. Úryvek ze Shakespearova sonetu číslo 35, který dnes večer zazní v pražském Divadle Archa, získal nečekaně aktuální význam. Do své písně Růže jej zařadila ukrajinská dívčí kapela Dakh Daughters.

Když ji roku 2013 zahrála na kyjevském Majdanu a do skladby kombinující Shakespeara s ukrajinskou lidovkou vložila výkřik "Donbas!", nečekaně se stala symbolem boje za ukrajinskou demokracii.

Dakh Daughters jsou nyní jedním ze zhruba dvaceti zahraničních hostů festivalu 4+4 dny v pohybu.

"Původně neměly velké hudební ambice, vystupovaly jako součást malého undergroundového divadla," popisuje zakladatel a dramaturg festivalu Pavel Štorek a dodává, že dnes jsou Dakh Daughters již profesionálkami, které za sebou mají i americké turné.

Divadlo Archa není jediným místem, kam letos v rámci festivalu 4+4 lze zajít za rozmanitým programem. Již 22. ročník přehlídky dále hostí divadla Ponec, Alta či Alfred ve dvoře. Avšak centrem právě zahájeného festivalu, jenž potrvá do soboty, jsou karlínská kasárna.

Stěhovavá akce každý rok na pár dní osídlí prázdný dům nejlépe v centru města. "Je jedno, jestli patří soukromníkovi, nebo státu či městu. Stěhováním z místa na místo upozorňujeme na chátrající domy," říká pořadatel, kterého prý často i odmítají.

"Majitelé mívají strach, že místo už neopustíme, že je navždy proměníme ve squat. Nebo prostě nechtějí, aby jejich budova vzbudila pozornost. Často jsou za tím právní spory, například nedořešené vlastnictví."

Limitující bývá i havarijní stav neobydlených budov. "Do domu, který by nebyl staticky zajištěný, bychom nevstoupili. Máme tým lidí, s nimiž barák procházíme a děláme nové dveře, zábradlí, zazdíváme a domýšlíme různá nebezpečí," ujišťuje Pavel Štorek a vzpomíná, že v 90. letech to tak nebývalo.

Těžko určit, co je na festivalu 4+4 tím hlavním. Jestli vystoupení divadel, performerů a hudebníků, taneční program, alternativní filmy, či výstava progresivních umělců. Anebo architektura: v kasárnech probíhají debaty s odborníky, z jejich vrat se vyráží také na architektonické vycházky. Například s režisérem Radovanem Lipusem za Šumným Karlínem nebo s hercem Ondřejem Cihlářem po areálu kasáren za tématem Chalupáři.

V Alfredu ve dvoře zítra vystoupí kanadská skladatelka a vyznavačka digitálního umění Myriam Bleau. Její představení je koncertem zvuků vznikajících manipulací se sklem − vibracemi, rezonancí i tříštěním. Zvuky zpětně ovlivňují i světelnou instalaci.

Taoufiq Izzediou, který ve čtvrtek vystoupí v Arše, je jedním z předních současných marockých tanečníků a choreografů. Představení nazvané V pohotovosti vychází z jeho prožitků súfijských obřadů.

Na závěr festivalu v pátek a sobotu Divadlo Ponec uvede show newyorské avantgardní umělkyně Penny Arcade, někdejší spolupracovnice Andyho Warhola. Energická Američanka s italskými kořeny své představení Touha trvá déle pojala jako směs rokenrolu, parodií na sólová vystoupení komiků a osobních vzpomínek na 40 let prožitých ve světě popkultury.