Andrej Babiš přišel se zajímavým tvrzením. Jeho ANO prý v poslední době ztrácí voliče a agentury, které odhadují zisk kolem 30 procent, se prý pletou.

"Třicet procent nevím, kde vzala ta agentura. My máme podstatně míň. Máme kolem 22, 24 procent, si myslíme my," prohlásil Babiš v rozhovoru pro Novinky.cz. Copak se děje? Proč ta náhlá skromnost? Či snad pán Čapího hnízda propadl defétismu? Kdepak. Je to jen ukázka chytré a kreativní práce s daty.

V Česku se v poslední době stává, že favorit voleb nakonec získá o dost méně hlasů oproti očekávání. V roce 2010 to zažil Jiří Paroubek, v roce 2013 Bohuslav Sobotka.

Češi se od favorita na poslední chvíli odklánějí k alternativám. Zřejmě proto, aby nikdo nevyhrál "až tak moc". V politologii se tomuto jevu říká underdog efekt.

Andrej Babiš samozřejmě ví, že by na něj mohl za tři týdny doplatit také. A tak se logicky snaží vyvolávat zdání, že má aktuálně mnohem menší podporu, než odpovídá realitě. Pokud bude vypadat slabší, než je, váhající voliči mu to pak spíš "hodí". A protože Babišova legenda zní, že ztrácí podporu kvůli štvavé kampani, která se prý proti němu vede, může ještě další voliče takříkajíc "sbalit na lítost".

Babiš samozřejmě není sám, kdo kreativně pracuje s daty. Menší strany zase vědí, že když se v nějakém průzkumu propadnou pod pět procent, může to pro ně být smrtící, neb nastupuje "efekt ztraceného hlasu". Proto TOP 09, piráti i Starostové tak zdůrazňují průzkumy, jež jim přejí.

Obecně platí: můžete si o jednotlivých průzkumech myslet cokoliv a možná to bude i pravda. Ale pokud se vám pokouší nějaké údaje podstrčit politik, mějte se na pozoru.

Průzkumy nejsou mrtvá data. Průzkumy mohou být i prostředkem k aktivnímu ovlivnění výsledku voleb.