Snižování DPH je předvolebním tahákem hned několika politických stran. Jenže… Pokles DPH se promítá do redukce cen pro spotřebitele třikrát až čtyřikrát méně než zvýšení DPH do růstu cen. V nové studii, vtipně nazvané Co stoupá, klesat nemusí, na to přišel mezinárodní tým ekonomů, jenž analyzoval dopad všech změn sazeb DPH v EU v letech 1996 až 2015 (včetně Česka od roku 2004).

Proč tomu tak je? Kdekoho jistě napadne kartelová dohoda či jiné "ohýbání trhu". O nic takového ale jít nemusí. Autoři argumentují, že když firmě stoupnou náklady jen nepatrně, jedná tak, aby to zákazník nepocítil. Sníží si marže, aby udržela jeho loajalitu a neztratila tržní podíl. Prodává tedy za cenu nižší, než za jakou by prodávala při plném zohlednění růstu nákladů.