Spotřební výdaje amerických domácností rostou nepřetržitě už sedm let a představují hlavní motor růstu celé americké ekonomiky. Na první pohled by si tak možná někdo mohl myslet, že obchodníci zažívají zlaté období. O to pak víc překvapí, že sektorem s největším počtem bankrotů jsou právě prodejci a výrobci spotřebního zboží a služeb, na které letos v USA připadá téměř 40 procent všech bankrotů.

Vysvětlením paradoxu, jak série krachů obchodních center zapadá do statistik růstu maloobchodních tržeb, je technologický zlom, jedním slovem digitalizace. To, o čem snili někteří vizionáři kolem roku 2000, se nyní stává skutečností. Nákupy přes internet ve Spojených státech letos překročí hranici 350 mi­liard dolarů, což je téměř desetina všech útrat Američanů. Čtvrtina těchto nákupů se uskuteční přes mobil. Dávno se to přitom netýká jen elektroniky, ale on-line se nakupuje úplně všechno, včetně služeb. Obchodník či výrobce, který nemá svůj internetový portál, velmi rychle končí.