Jeden z nejslavnějších žijících dirigentů sir Simon Rattle ve čtvrtek uvedl svůj očekávaný první koncert coby hudební ředitel London Symphony Orchestra.

V pestrém programu představil tvorbu několika britských autorů, referuje agentura AFP.

Kadeřavý dvaašedesátiletý rodák z anglického Liverpoolu, mimo jiné manžel české mezzosopranistky Magdaleny Kožené, uplynulých šestnáct let vedl Berlínské filharmoniky.

V rodné zemi se teď dočkal patřičného přijetí: Londýn na jeho počest zorganizoval desetidenní festival This is Rattle, jenž zahrnuje také výstavy či debaty.

Čtvrteční koncert živě přenášela například hudební televize Mezzo, po dobu následujících 30 dnů je záznam volně dostupný k poslechu na stránkách BBC.

"London Symphony Orchestra i sir Simon jsou právem ceněni po celém světě za svůj přínos klasické hudbě a bohatému, pestrému uměleckému prostředí Velké Británie," uvedla jedenadevadesátiletá britská královna Alžběta II. ve vzkazu, jenž byl přetištěn v programu čtvrtečního koncertu.

Nadšené jsou též první ohlasy. Britský list Independent označil festival This is Rattle za "dosud největší kampaň britského hudebního průmyslu ve prospěch jediného muzikanta" a dodal, že Evropan Rattle by v době po brexitu, kdy je britská společnost rozdělená, mohl být jedním z kulturních lídrů, kteří minimalizují dopady vystoupení Británie z Evropské unie.

Deník Telegraph námluvy London Symphony Orchestra s Rattlem označil za "nejdelší v dějinách anglické hudby, či alespoň od doby, kdy Tristan svedl Isoldu".

"Vítejte doma, Maestro," popřál Rattlovi recenzent listu Independent.

V Londýně Rattle nastoupil na post, jejž donedávna držel Rus Valerij Gergijev. Ten podle britského deníku Guardian ke zkouškám a výslednému zvuku tělesa přistupoval poměrně laxně.

"Už na několika koncertech, které Rattle dirigoval jako host před svým nástupem, byl patrný ohromný rozdíl ve zvuku orchestru, průzračnost a sofistikovanost, která v tělesu pochopitelně byla, jen čekala na správné dirigenta," napsal tento pátek Guardian.

Také čtvrteční výkon orchestru pod vedením Rattla si recenzent pochvaluje. "Jako celek byl koncert ohromující. Začátek této nové éry London Symphony Orchestra těžko mohl vyznít nadějněji," konstatoval Guardian.

Také britské Timesy nešetřily chválou. "Hudebně vzato byl čtvrteční večer vzrušující. Za půlstoletí, kdy poslouchám hudbu, jsem málokdy zažil, aby orchestr s takovým potěšením pokoušel své virtuózní a vytrvalostní limity," uvedl autor Timesů.

Již před čtvrtečním vystoupením Rattle uvedl, že zahajovací koncert nové sezony představí "zlatou studnici" britské hudby. Největší důraz nakonec dirigent kladl na dílo Edwarda Elgara, míní agentura AFP.

Kromě Elgara však zazněla už jen díla současníků – třiaosmdesátiletého Harrisona Birtwistla, pětašedesátiletého Olivera Knussena, šestačtyřicetiletého Thomase Adese a ve světové premiéře pětiminutová Fanfare od mladé skotské autorky Helen Grimeové narozené začátkem 80. let minulého století.

"Takový program by normálně zaplnil nanejvýš půlku sálu, ale díky Rattlově účinkování bylo narváno," poznamenal deník Telegraph.

Všichni čtyři skladatelé se na oslavách This is Rattle podílejí také jaké kurátoři doplňujících programů.

Podle agentury AFP abonenti doufají, že Rattlův příchod do konzervativního světa britské klasické hudby vdechne nový život. Sám Rattle již avizoval, že chce mimo jiné zatraktivnit klasickou hudbu pro mladší publikum. Opakovaně hodlá uvádět tvorbu žijících autorů, jak jasně demonstroval i čtvrtečním koncertem.

Simon Rattle s London Symphony Orchestra poprvé vystoupil jako dvaadvacetiletý. Filharmoniky vedl též při jejich vystoupení roku 2012 na Letních olympijských hrách v Londýně, kde jim hereckou etudou za klávesami sekundoval herec Rowan Atkinson alias Mr. Bean.

Rattle nyní v Londýně nastoupil na pozici, kterou před ním drželo mnoho prestižních dirigentů včetně skladatele Elgara či Andrého Previna.

Už během Rattlova mandátu by pro London Symphony Orchestra v anglické metropoli za zhruba 250 milionů liber mohla vzniknout nová koncertní hala.

Orchestr nyní hraje v Barbican Centre, které je podle Rattla nanejvýš "upotřebitelné". Jinak však má Londýn několik starších koncertních síní včetně třeba Royal Albert Hall, dodává agentura AFP.