Na transparentních volebních účtech dvou klíčových politických stran je v současnosti vidět, kdo má jaké předvolební preference. Zatímco hnutí ANO ve velkém podporují firmy a podnikatelé, nyní u lidí méně populární sociální demokraté se na kampaň skládají většinou sami. Peníze přicházejí na konta stran ve velkém množství právě nyní, před volbami − od firem či jednotlivců dostávají částky v řádech desítek, ale i stovek tisíc korun.

Z účtů lze navíc sledovat trend, kdy straně s nejvyššími preferencemi přispívá více firem než stranám s menším potenciálem. "Čekají od toho protislužbu, stačí třeba kontakt na nějakém ministerstvu. Jde o formu investice," myslí si politolog Josef Mlejnek.

Hnutí Andreje Babiše třeba minulý týden podpořila i známá developerská společnost Passer Invest, která přispěla půlmilionem korun. Kromě Passera se ale na účtu ANO objevila další zajímavá jména. Mezi Babišovy podporovatele se zařadil například Petr Dědek. Přes společnost D+D Park Kosmonosy, kterou v květnu Babiš navštívil, poslal na volební kampaň dvě stě tisíc korun. Stejnou částku pak poslala akciovka LIF, kterou většinově vlastní Pivovar Svijany, a sto tisíci podpořil hnutí miliardář Ludvík Karl, jeden z vlastníků Preciosy a fotbalového Slovanu Liberec, na jehož hřišti si Babiš nedávno několikrát kopl do míče.

Babišovo hnutí ale v posledních týdnech podpořily stotisícovými dary také farmaceutické firmy jako Pharmacare Group nebo Medika SW. A také Oceňovací a znalecká kancelář a společnost z drůbežářské unie Norunex. "Nezlobte se, jsme soukromá společnost a své obchodní vztahy nikdy nekomentujeme. Vlastnicky s uvedenými firmami nemáme nic společného," reagoval mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka na otázku, zda jejich podniky obchodují se sponzory Babišova ANO. Šéf hnutí donedávna Agrofert vlastnil, nyní je ve svěřenských fondech.

Sponzoři stran a jejich letošní dary

Naproti tomu rival Babišova hnutí ČSSD má za poslední dobu na účtech hlavně příspěvky od svých členů, což přiznal i finanční ředitel sociální demokracie Martin Starec. "Významnou část finančních darů získáváme od členů a příznivců, menší od firem," řekl Starec s tím, že straně za poslední dobu přispěla třeba akciovka Aliaves & Co., která poskytuje poradenské služby v komunikaci s veřejnou správou. "Poskytli jsme dar, protože jsme si mysleli, že to je vhodné. Nemám co tajit, ale nemám ani důvod zpovídat se, komu co dám," vysvětloval dar ČSSD ředitel Antonín Metál.

Nejen v Lidovém domě se však peníze hromadí především od vlastních hejtmanů či poslanců. Podobně je na tom také TOP 09 nebo koaliční lidovci, o čemž svědčí i stodesetitisícový příspěvek ministra zemědělství Mariana Jurečky. Firmy jim sice také pomáhají částkami v řádech stovek tisíc, ale není jich tolik. Od konce června do září byl největším podporovatelem KDU-ČSL podnikatel Luděk Sekyra, který jí dal dvě stě tisíc korun. Stejnou částku jí darovali i energetici z podniku EC Kutná Hora.

I když většina politických stran nepřiznává, že má vlastní "ceník", z transparentních účtů vyplývá, že členové na čelných místech kandidátek přispívají na kampaň i stovkami tisíc korun. Nejdál jsou v tom občanští demokraté. "Na dary žádný speciální klíč nemáme, ale je zvykem, že jednotliví kandidáti na kampaň přispívají různé částky," uvedla mluvčí strany Jana Havelková.

ODS si ale nemůže stěžovat ani na nepřízeň sponzorů. Největší z nich je senátor a sázkový magnát Ivo Valenta, který dal straně tři miliony, další půlmilion pak přidal jeho bratr Miroslav. Jejich dar je očekávatelný − Ivo Valenta v Senátu zastupuje Stranu soukromníků, která jde s ODS do voleb. A sami soukromníci pak dodali další tři miliony. Nejvyšší částku z firem − 600 tisíc korun − poslala skupina Motor Jikov, v jejímž vedení působí dva čelní představitelé jihočeské ODS Jiří Šebek a Pavel Dlouhý, přezdívaný kníže z Hluboké. Další je firma Quick Office, která obchoduje s kancelářským nábytkem. Straně dala 480 tisíc korun, ale podporovala ji i v minulosti.