Do jaké míry jsou u nás chytré technologie oblíbené? A jak si Česká republika stojí v porovnání s ostatními státy Evropy?

Česká republika se stejně jako celý svět podrobuje trendu moderních technologií, včetně takzvaných smart home. Jako k sousedům vyspělých zemí se k nám tyto technologie dostaly poměrně brzy, a tudíž máme výhodu oproti zemím Středního a Blízkého východu, kam teprve přicházejí - a to mohu objektivně posoudit, protože u toho jsem.

To, že k nám chytré technologie přišly poměrně brzy, má však i svou stinnou stránku - získaly nálepku "drahé - složité - nefunkční". Tato nálepka však nebyla vždy pravdivá - cena byla úměrná době a většina systémů pocházela z USA. Instalační firmy podcenily složitost, která se pak projevila v omezené funkčnosti, aniž by za to mohl systém samotný. Myslím, že tato doba je však již překonaná, protože nastoupila druhá generace jak systémů, tak i systémových integrátorů, kteří jsou v tomto oboru vzděláváni.

Jsou ve světě chytré technologie něčím odlišné? A jak vidíte do budoucna směr jejich vývoje?

Ano. Já je dělím na hobby a profi.

Hobby koupíte v supermarketu či e-shopu. V krabici máte žárovku a zásuvku, zašroubujete, zastrčíte, stáhnete aplikaci a jedete. Jde o zařízení levná a já je řadím spíše ke hračkám anebo mohou být partikulárním řešením problému (například čerpadlo v akváriu).

Oproti tomu profesionální systémy jsou primárně elektroinstalací, nahrazují tedy konvenční způsoby instalace. Tam už hračky přestávají být legrací, protože pokud něco nefunguje, nesvítí hlavní světlo či v horším případě celý dům, je to problém.

Jiří Konečný (44)

Od mládí se zajímá o elektrotechniku, za níž získal mnoho ocenění (např. Vizionář roku 2015, či Osobnost Smart City 2017). Před 24 lety založil společnost Elko EP, která vyvíjí a vyrábí systém chytré elektroinstalace iNELS a s více než 300 zaměstnanci ve 12 pobočkách po světě patří mezi lídry na trhu a vyváží své do více než 70 zemí světa.

Důležité však je, že dnes už nejsou "chytré" pouze elektroinstalace, ale také mnoho domácích zařízení a spotřebičů. Z telefonu tak můžete ovládat pračku i čisticího robota v bazénu či zobrazit si obraz kamery, případně spotřebu energie z fotovoltaických panelů.

Právě v integraci vidím směr do budoucna a doufám, že dojde ke sjednocení protokolů těchto zařízení tak, aby uživatel nemusel přepínat mezi aplikacemi v telefonu a měl na všechno aplikaci jedinou.

Co vše dnes mohou lidé ovládat prostřednictvím chytrých technologií?

Dnes se dá ovládat skutečně všechno, co umí nějakým způsobem komunikovat. Mimo nezbytné technologie v domě to může být třeba krmítko pro psa, kterým můžete svého miláčka obsloužit tak, jako byste byli doma.

Je pravda, že technologie v chytré domácnosti mohou už zachránit i lidský život?

Součástí chytrých systémů mohou být senzory pro měření a monitorování životních funkcí - ať už v domácnosti, v nemocnici nebo domech pro seniory. Sami pracujeme na systému RTLS, který navíc sleduje polohu pacienta v nemocnici či ústavu, pozná jeho aktivitu či pád, dbá na dodržování hospitalizace a vysílá zvolené ukazatele.

Vidíte někde dosud neobjevený potenciál? Je ještě prostor, kam se posunout?

Potenciál vidím v ukládání energie z alternativních zdrojů (sluneční, větrné...) do akumulátorů, jejich následné využití a hlavně sdílení v energetické síti. Potom si budeme moci dobít elektromobil kdekoliv u domu v tomto systému zapojeného. Pokud se přehoupneme přes legislativní zákony a lobbing energetických utilit, může vzniknout velmi zajímavý koncept úspory energií pro zelenou planetu.

Čím se liší vaše výrobky od konkurence?

Že jsou právě určeny pro profesionální použití - a to i v teritoriích se ztíženými podmínkami. Nabízíme tedy například rozšířený teplotní rozsah 80 °C pro oblasti Středního východu, kde teplota přesahuje 50 °C. To je nezbytný parametr, stejně tak jako odolnost výrobků v takzvaně nečistých sítích, které jsou například v regionech Ukrajiny a Ruska zcela normální.

Výrobky pro takové trhy musí být více odolné, než stanovuje norma. Zákazník totiž nestandardnost podmínek nevnímá a zajímá ho jen, zda výrobek dobře funguje.

Kam všude po světě se dostávají vaše řešení a produkty? Vidíte někde neprobádané trhy, na které stojí za to se zaměřit?

Máme pobočky v 11 státech světa a do dalších 66 exportujeme. Hodně se zaměřujeme na Blízký a Střední východ. Je to obrovský trh, navíc s bonitními zákazníky. Ale jak jsem už zmínil, je třeba je více edukovat. Máme pobočku v Dubaji, otevřeli jsme zastoupení v Íránu a pracujeme na Saúdské Arábii.

V Evropě máme stále rezervy ve Skandinávii, kde je také bonitní klientela, vyplývající z ekonomické úrovně těchto zemí. Tam edukace nechybí, ale chybí naopak důvěra v český, respektive východoevropský produkt. Tu si musíme získat. Není to jednoduché, ale daří se nám to.