Olga (Horrory z Hrádečku)
Divadlo Letí, Vila Štvanice, 26. 9, 27. 9.

"Olga, nejlepší přítel pro všechny časy, režimy, roční období, jak hrála skvěle všechny svoje role. Já vám nebudu nic hrát, nic vykládat, já nesnáším, když se lidi berou moc vážně," říká věcně, usazená v křesle a s obligátní cigaretou Pavlína Štorková. A pak začne hrát Olgu Havlovou, s jejím nadhledem a její vnitřní silou, která z ní vyzařovala. Divadelní hra Anny Saavedry v režii Martiny Schlegelové se skládá z rozmanitých obrazů ze života Havlových, úsměvných i absurdních. Pavlína Štorková v roli Olgy náruživě sbírá houby, čte knížky, kouří a především s ironií sobě vlastní komentuje dění kolem sebe. Divák tu vstupuje do imaginárního venkovského domu na Hrádečku, působivé prostředí Vily Štvanice ve vás vyvolá pocit, že i vy jste součástí toho domu. Za okny běhají postavy estébáků, herci vstupují reálnými dveřmi domů. Pavlína Štorková za roli Olgy získala Cenu divadelní kritiky a byla v užší nominaci na Thálii. I když je hra především o Olze, postava Václava Havla se občas rozdvojuje či roztrojuje, ztvárňují ji tedy hned tři herci − Jiří Böhm, Tomáš Kobr a Pavol Smolárik, ti se však převtělují i do dámských rolí, hrají i věrné psy.

Krvavá svatba
Stavovské divadlo, Praha, 18. a 24. 9., 11. a 22. 10., 6. a 16. 11.

jarvis_59b136f3498e2987da85147a.jpeg
Foto: archiv Stavovského divadla

Láska a nenávist, věrnost a zrada, život i smrt − to vše se odehrává v klasickém dramatu, poetické baladě Krvavá svatba Frederika Garcíi Lorky. Horké a sluncem spálené Španělsko se na scéně Stavovského divadla proměňuje v moravský venkov. Místo vášnivého flamenka zní zemité moravské lidové písně. Láska, nenávist, věrnost i zrada zůstaly, jen té vášně trochu ubylo. Ale i v představení režisérského dua SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) muži umírají a ženy pláčou nad jejich hroby, i tady o svatební noci utíká nevěsta od ženicha s bývalým milým Leonardem. I tady divák od začátku ví, že to špatně skončí. Zlověstné broušení nožů všech mužských aktérů na jevišti přicházející tragédii jen umocňuje. SKUTR předvedl poetickou hudební baladu a moravské lidovky se divákům dostávají pod kůži stejně, jako by se dostalo španělské flamenco. Režiséři si na herce vymysleli pohybově i hudebně náročné představení, jež však zvládají skvěle. "Už je tady zas hodina krve…," říká matka na konci druhého jednání, když posílá ženicha pomstít zradu.

Laskavé bohyně
Divadlo pod Palmovkou, Praha, 19. 9., 9. 10.

jarvis_59b1365e498e2987da85140e.jpeg
Foto: archiv Divadla pod Palmovkou

Kniha Jonathana Littella Laskavé bohyně je obsáhlým, skoro tisícistránkovým vyprávěním přesvědčeného nacisty a důstojníka SS Maxmiliena Aueho. Ze vzdělaného právníka, intelektuála se zájmem o klasickou literaturu a hudbu se stává lidská zrůda, která vraždí a všemi hrůzami prochází bez jediného náznaku pochybností. "Po válce se ožení, žije spořádaným životem," přibližuje Michal Lang, který obsáhlou, těžce stravitelnou knihu v dramatizaci Daniela Majlinga režíroval. "Kniha Jonathana Littella je vlastně odpudivá, ale jsou tam úžasné apokalyptické obrazy. Nechal jsem si poslat text mladého dramaturga Slovenského národního divadla Daniela Majlinga. Přečetl jsem si ho a šel do kolen. Daniel píše a kreslí komiks, tím pádem má cit pro zkratku příběhu. Podařilo se mu na scénu dostat to podstatné. Když se na konci představení Aue obleče, vezme tašku a jde mezi nás − je najednou jedním z nás." To je jasný vzkaz, zvlášť když Aue v podání Jana Teplého (širší nominace na cenu Thálie za rok 2016) říká směrem k nám, divákům: "I vy byste se zachovali stejně…"

Čapek
Rokoko, Praha, 11., 20. a 30. 9.

jarvis_59b1365e498e2987da851412.jpeg
Foto: archiv divadla Rokoko

Konec 30. let minulého století. Tíživá atmosféra blížící se války, narůstající nacionalismus, vlna migrantů, kteří prchají před nacisty. Karel Čapek, v přesvědčivém podání Jiřího Hány, sedí za stolem a píše další fejeton do Lidových novin. Burcující a nesmlouvavý, ve kterém bojuje s malostí a zbabělostí vlastního národa. Dramaturgyně Věra Mašková spolu s režisérem Pavlem Khekem vytvořili z dobových materiálů a dokumentů působivou inscenaci nejenom o životním příběhu Karla Čapka, ale i o části naší historie. "V dnešní době rozbitých vztahů, překážek a rozporů je oživující, pro nás v něčem hřejivé a uklidňující, že ten člověk byl opravdu člověkem, který chtěl demokraticky konsenzuálně vyjít s bližním," říká Pavel Khek. Na scéně se kromě Karla Čapka objevují postavy z naší novodobé historie a mimo prostor i čas Václav Havel. Vlastně to ani nepřekvapí. Ty dva mnohé spojuje a my bychom se k jejich úvahám a myšlenkám měli neustále vracet. Dnes nám tu v tomto prostoru a čase oba dva chybí. Jedna z posledních premiér se divadlu Rokoko rozhodně povedla.

Obraz
Komorní scéna Aréna, Ostrava, 7. 9.

jarvis_59b1365e498e2987da851416.jpeg
Foto: archiv divadla Komorní scéna Aréna

Tři nerozluční přátelé Boris, Marek a Ivan se spolu už čtrnáct let scházejí, zdá se, že je nic nemůže rozdělit. Až si jednoho dne Boris koupí obraz − přehnaně drahé bílé plátno bez rámu. Začíná herecký koncert v podání Marka Cisovského (Marek), Alberta Čuby (Boris) a Josefa Kaluži (Ivan). Během diskuse o hodnotě tohoto uměleckého díla se najednou objevují křivdy z minulosti, odhalují se charaktery všech tří postav. Chytře napsaná konverzační komedie od francouzské autorky Yasminy Rezy byla přeložena do 35 jazyků, je uváděna po celém světě a zabydlela se i na českých scénách. Yasmina Reza nás zavádí do mužského světa plného sebestřednosti, ješitnosti a póz. "Autorka pochopila matematiku mužských vztahů, ale nevysmívá se. Proto je to nejen vtipné, ale i dojemné a poetické, taková citlivá groteska. Úplně mě děsí, jak do toho našeho světa ta ženská vidí," říká režisér Vojtěch Štěpán.

Premiéry

Macocha, Studio Hrdinů, Praha

Pět hereček hraje jednu postavu coby spisovatelku, matku i milenku. Nejosobitější a nejosobnější text Petry Hůlové Macocha zinscenovala spolu s autorkou Kamila Polívková. Studio Hrdinů hru nastudovalo s brněnským HaDivadlem.
PRAŽSKÁ PREMIÉRA 9. 9. 2017

Falešné našeptávání, Slovácké divadlo, Uherské Hradiště

Klasická komedie francouzského spisovatele a dramatika bude na českém jevišti uvedena vůbec poprvé. V novém překladu Daniely Jobertové ji režíruje Radovan Lipus.
PREMIÉRA 11. 11. 2017

Elektra, Divadlo v Dlouhé, Praha

Tragédií starořeckého dramatika Sofokla se dramaturg Štěpán Otčenášek a režisérka Hana Burešová vracejí po delší době do období antiky.
PREMIÉRA 17. 3. 2018

Sestra v akci, Hudební divadlo Karlín, Praha

Úspěšná americká filmová komedie, tentokráte na divadelních prknech. Režie se ujal Antonín Procházka, sestru Deloris ztvární Lucie Bílá.
PREMIÉRA 13. 10. 2017

Rozmarné léto, Národní divadlo Brno, cirkusové šapitó v parku Lužánky

Majitel lázní Antonín Důra, sečtělý abbé Roch a vysloužilý major Hugo budou opět rozjímat nad člověčím bytím a krásou či věrností žen. Jen v režii slovenského režiséra Jakuba Nvoty se vše bude odehrávat v duchu "nového cirkusu".
PREMIÉRA 23. 2. 2018