Rhodium, ruthenium nebo iridium − málokdo o nich vůbec slyšel, natož aby věděl, k čemu se používají. Ceny právě těchto kovů ale v poslední době prudce rostou. Například ruthenium, které se používá v chemickém a elektronickém průmyslu, letos podražilo o 63 procent. Iridium, hojně využívané v automobilové výrobě, se vyšplhalo o 43 procent.

Největší hvězdou je však vanad. Jeho cena podle analytické společnosti Metal Bulletin vzrostla od poloviny července, tedy za pouhý měsíc a půl, o 67 procent.

Vanad se používá především v ocelářství. Popularita kovu, který se údajně uplatnil už během křížových výprav k tvrzení oceli, se nyní zvedla v reakci na rozhodnutí Pekingu.

Čínským státem vlastněný podnik China Iron & Steel Research Institute přislíbil, že by v budoucnu rád používal více vanadu k výrobě ocelových konstrukcí. Oficiálně by změnu ve výrobě měl oznámit v září, informovala agentura Bloomberg.

Pak by ceny mohly ještě dál stoupat, jak očekává ruská investiční banka VTB Capital spolu s britskou poradenskou společností SP Angel. Ačkoliv hodnota vanadu prudce roste, nedá se do něj snadno investovat. Neobchoduje se na žádné burze a i pro těžařské společnosti, jako je Glencore, tento kov představuje jen malé procento z celkové produkce. Přitom se Glencore sám popisuje jako jeden z největších producentů na světě.

Nenápadné a stále dražší

Iridium

Je téměř stejně odolné vůči korozi jako zlato, používá se hlavně při výrobě zapalovacích svíček aut. Jeho cena roste díky smartphonům, které obsahují iridiové krystaly.

Kobalt

Obsahují ho lithium-iontové baterie, které pohání elektromobily.

Má své využití i v ocelářském průmyslu, například se z něj vyrábí vrtné hlavice pro geologický průzkum.

Lithium

Má široké využití.

Přidává se do sloučenin skel a keramiky, která se používá v jaderné energetice nebo třeba i pro konstrukci hvězdářských teleskopů. V současné době se o něm mluví především ve spojitosti s lithium-iontovými bateriemi a akumulátory.

Rhodium

Používá se například při výrobě hard disků či svíček a katalyzátorů do automobilů.

Ruthenium

Uplatňuje se v elektronickém či chemickém průmyslu.

Pomáhá například při čištění ropy a ropných produktů.

Vanad

Používá se v ocelářství a také k výrobě průtočných baterií. Ty by v budoucnu mohly sloužit jako úložiště energie z obnovitelných zdrojů.

Kromě využití v ocelářském průmyslu rostou také naděje vkládané do budoucnosti vanadových baterií.

Díky velké výkonnosti i kapacitě dokážou uchovávat energii z obnovitelných zdrojů.

Jeden z prototypů loni vyvinuli vědci z výzkumného centra Nové technologie v Plzni a Ústavu chemického inženýrství v Praze.

Jejich baterie má výkon dva kilowatty a účinnost vyšší než 80 procent. Zásobárna energie pro menší rodinný dům by musela mít výkon okolo 10 kW a velikost menší lednice.

V budoucnu by tyto takzvané průtočné baterie mohly sloužit například i jako dobíjecí stanice pro elektromobily.

Rozvoj elektromobilů ale zatím hýbe poptávkou po jiných kovech. Ohromný vzestup letos zažívá kobalt, který se používá při výrobě lithium-iontových baterií.

Cena kobaltu se letos zvýšila o 83 procent. Problémem však není ani tak jeho rostoucí cena, jako spíš nedostatek zásob. Podle listu Financial Times hrozí, že do pěti let se současné doly vytěží a Tesla i další automobilky nebudou mít z čeho pohon do svých vozů vyrábět.

Pro výrobu baterií do elektromobilů je klíčové lithium, jehož cena se od roku 2015 více než dvojnásobila. V těžbě sice zatím hraje prim Austrálie, Chile a Argentina, naleziště ale má i Česká republika.

Na Cínovci v Krušných horách se nacházejí největší ložiska v Evropě. Po roce 2020 je plánuje začít těžit australská firma European Metals.

O desítky procent letos roste i cena již zmíněných kovů − rhodia, ruthenia a iridia. Získávají se jako vedlejší produkt při těžbě vzácných kovů a poptávka po nich je stále vyšší. Obchodovat s touto trojicí však není stejně jako u vanadu jednoduché. Většina obchodů s rutheniem a iridiem probíhá pouze mezi dodavateli a průmyslem. Drobným investorům zbývá jen pár cihel a mincí nabízených několika obchodníky. "Tento trh je otevřený pouze profesionálům, kteří s nimi pracují," řekl Bloombergu Gerry Dawson z analytické společnosti G2 LLC.