Produktivita by měla být základ, tvrdí studie PwC monitorující situaci amerického průmyslu. V oboru nejsou totiž žádné vysoké marže a v USA ani žádné vysoké každoroční růsty, které jsou v posledních letech v Česku realitou. Každý, kdo dokáže vyrábět efektivněji, získává výrazné plus a zvýhodňuje jej to proti konkurenci. "To by pro průmyslové podniky mohlo být záchranou," stojí v úvodu studie.

I když je materiál zaměřený na tamní reálie, jeho výstupy jsou zajímavé i pro Česko. I v USA prochází firmy technologickými změnami, které zcela mění jejich fungování a jimž se budou muset přizpůsobit.

Tak jednoduché to ale není. Průmyslové podniky budou muset opustit své zažité myšlení a odvážně investovat i tam, kde to dosud nedělaly. Budou muset jinak uvažovat o technologiích a způsobu své výroby a do svých úvah dostat i internet věcí a to, jaký bude mít na celou výrobu vliv. Materiál firmy PwC to považuje za něco samozřejmého, o jiných cestách se ani neuvažuje.

42 procent

amerických průmyslových firem plánuje letos investovat do nových technologií. Podle studie PwC je to málo.

Jen 42 procent šéfů amerických průmyslových firem plánuje letos právě do technologií investovat. Ti ostatní mohou čelit riziku, že začnou zaostávat. Přitom pro investice je lepší doba, mezi americkými průmyslovými podniky je více optimismu než v minulosti, očekávají lepší tržby i lepší situaci na trhu.

"Nejméně čtyřicet procent všech firem umře během dalších deseti let, pokud si neuvědomí, jak celý podnik změnit, aby využíval nové technologie," zní známý citát výkonného předsedy představenstva technologické společnosti Cisco. Ten se objevuje ve velké řadě prezentací o probíhající průmyslové revoluci. Obvykle je doprovázen ještě druhým, byť mnohem starším. "Není to ten nejsilnější, kdo přežije, ani ten nejinteligentnější, ale ten, kdo se dokáže nejlépe přizpůsobit změnám," vysvětloval kdysi evoluční teorii Charles Darwin.

Z firem těžaři dat

Jen nové investice nestačí. Manažeři firem se budou muset naučit využít nové možnosti. Jednou z těch nejdůležitějších je vytěžování dat, která mají k dispozici.

Spoustu dat generují například výrobní stroje. Ta lze použít k dalšímu zvýšení jejich spolehlivosti a využití. O to se mohou postarat i samotní dodavatelé těchto strojů. Ti už je nemusí jen prodávat, mohou je pronajímat, nebo si dokonce mohou účtovat jen skutečně využitý čas − to vše je možné právě díky analýze nově produkovaných dat. Díky nim lze předcházet zbytečným prostojům.

Podobně ale mohou firmy přistupovat i ke svým vlastním zákazníkům, pokud se naučí lépe pracovat s daty, která generují jejich vlastní produkty. Díky nim mohou nabídnout vyšší spolehlivost, nové služby i nové možnosti platby. Příkladem mohou být úvahy o tom, že se v automobilech bude platit za použití některých prvků výbav. Ty budou v autech vždy, nebudou ale plně funkční. Například světla budou mít možnost svítit v nějakém nadstandardním režimu (laserová, ledková, nějaké druhy okrasných světel), když si za ně ale řidič na danou dobu připlatí. O tom uvažuje i Škoda Auto. Nic takového by nebylo možné, pokud by auto nebylo on-line a automobilka nedokázala velké množství dat zpracovávat. Stejně tak bude možné za poplatek krátkodobě odemykat další funkce u řady domácích spotřebičů i u průmyslových strojů.

Ve studii PwC se o tom píše jako o výrazné změně cenotvorby. Už se nebude platit za produkt, ale za výkon. Když výrobek nefunguje, zákazník neplatí. Pokud jej ale bude využívat naplno a bude to vyžadovat více servisu a údržby, cena bude logicky vyšší.

Partnerství dříve nemyslitelná

Ne všechno ale dokážou průmyslové podniky zvládnout samy, nebo dokonce s pomocí externích firem. Proto jsou stále častější strategická partnerství, kde se technologické firmy stávají součástí projektů a jsou v nich více zainteresovány. Velké korporace − například automobilky − pořádají námluvy s technologickými giganty, jako jsou Google nebo Apple. I ty menší ale hledají protějšky, nová partnerství se v tiskových zprávách oznamují prakticky denně.

Aby to všechno firmy zvládly, potřebují mít ve svých řadách vizionáře, kteří si změnu prosadí. A těch je obecně nedostatek. Vedou se o ně proto velké boje. "Takoví uchazeči jsou velmi žádaní, protože využívání nových technologií je dnes konkurenční výhodou," říká například šéf náboru ManpowerGroup Jiří Halbrštát.

Studie PwC se vůbec nezabývá automatizací. Jiné materiály právě rostoucí kolizi mezi roboty a zaměstnanci považují za důležitou. Opomíjené je i životní prostředí, i když se může zdát, že s byznysem nesouvisí. Například expert technologické společnost Cerasis Adam Robinson to považuje za důležité téma i z pohledu nákladů. Firmy hledící na životní prostředí směřují k energetické nezávislosti − energie spotřebují méně a stále více si jí samy vyrobí − a zároveň snižováním odpadů dokážou lépe pracovat s nakupovaným materiálem. Ve výsledku jsou tak méně závislé na vývoji cen paliv i surovin a svůj udržitelný byznys mohou lépe prodat i zákazníkům, kteří zelené firmy preferují.