Kvůli zlevnění ročního kuponu klesly pražskému dopravnímu podniku (DPP) mezi 1. červencem 2016 a letošním 30. červnem tržby z jízdného o 156,8 milionu korun proti roku 2014. Z celkových tržeb v pražské integrované dopravě to činí pokles o 3,86 procenta. V úterý to řekli náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) a generální ředitel DPP Martin Gillar. Praha zlevnila roční kupon v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Po zlevnění podniku stoupl počet cestujících.

"Jsem rád, že se ukázalo, že se zvýšil počet cestujících a že propad tržeb je mnohem nižší, než kritici zlevnění očekávali," řekl Dolínek. Podle prvních odhadů mohl podnik tratit několik stovek milionů, to se ale nepotvrdilo. DPP bude ještě dopočítávat tržby z jízdného jako celku.

Dopravnímu podniku po zlevnění naopak vzrostl počet cestujících o 109,7 milionu lidí, což představuje nárůst o necelých 10 procent. Podnik ročně přepraví přes 1,5 miliardy lidí. O výsledcích bude ve středu jednat dozorčí rada DPP. "Musíme výpadek kompenzovat snížením provozních nákladů, což se nám daří," řekl Gillar.

Celkové tržby z jízdného DPP loni klesly na 3,669 miliardy korun. Předloni na jízdném utržil podnik 3,788 miliardy korun. Celkem bylo v pražské integrované dopravě loni na jízdném vybráno 4,258 miliardy korun a po započtení uložených pokut 4,585 miliardy korun. DPP působí nejen na území Prahy, provozuje i některé linky příměstské veřejné dopravy. Na těchto linkách utržil loni dopravce asi 311 milionů korun, což je o asi 12,5 milionu meziročně více.

Jízdné zlevnila nyní vládnoucí koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (SZ, KDU-ČSL a STAN) v roce 2015. Právě kvůli propadu tržeb její krok tehdy kritizovala opozice. Zlevněné kupony platí od července 2016. Letos v květnu radní rozhodli, že cena zůstane stejná i pro příští rok.

DPP je největší městská firma, která zaměstnává téměř 11 tisíc lidí. Jejím stoprocentním vlastníkem je Praha, která na její provoz přispívá ročně částkou přes 12 miliard korun.