Výrobci chytrých hodinek a náramků jedou na podobné vlně jako výrobci zdravých potravin. Vytvářejí dojem, že s jejich produktem se stanete štíhlejšími, zdravějšími, krásnějšími a úspěšnějšmi. Dělají to opatrně, hovoří o tom, že počet kroků zobrazený na zápěstí a informace z aplikace zvýší vaši motivaci se sebou něco dělat.

Ono to zní logicky, vizualizace je výborný nástroj, jak mozku vysvětlit, co se děje. V praxi to s fitness náramky ale není tak jednoznačné, spíše naopak.

Dlouhodobé studie, které by potvrdily nebo vyvrátily pozitivní vliv elektronických fitness náramků, jsou vzácné. A ta nejrozsáhlejší přinesla už před rokem velké překvapení − uživatelé fitness náramků zhubli v průměru skoro o polovinu méně než pacienti bez elektroniky.

Lékaři přitom sledovali skupinu 471 lidí s nadváhou a obezitou a zkoumali jejich pokroky po dobu dvou let. Vedle samotného zařízení na sledování fyzické aktivity měli účastníci studie předepsanou dietu, skupinovou terapii.

Ukázalo se, že mít k dispozici data o intenzitě pohybu není žádná výhra. Uživatel, který splní předepsanou dávku, se může chtít odměnit. Pacient, který svůj příděl kroků nezvládne, se může cítit frustrovaně. A extra dávku stresu při hubnutí nepotřebuje asi nikdo.

Jiné studie zase ukázaly, že spousta majitelů chytrých náramků s nimi po pár měsících sekne, protože je to přestane bavit. Chytré hodinky s dalšími funkcemi i chytré náramky s displejem, který alespoň ukazuje hodinky, mají větší šanci, protože jsou užitečné. Ale nic to nemění na úvodní premise − samotný náramek člověku nepomůže zhubnout.

Sliby o zvýšené motivaci totiž nefungují na každého, chytrý náramek může pomoci někomu, kdo je rozhodnutý se více hýbat. Barevné grafy a výzvy hodinek, abyste vstali, protože příliš dlouho sedíte u práce, z nikoho atleta neudělají. To už má lepší výsledky hra Pokémon Go, která dala hráčům alespoň na pár týdnů nebo měsíců motivaci více chodit pěšky. Menší studie na 167 uživatelích ukázala, že při hraní Pokémon Go nachodili hráči v průměru o 2000 kroků více než před vydáním hry a největší efekt mělo Pokémon Go na uživatele, kteří se předtím hýbali nejméně.

Výrobci fitness hardwaru se snaží vylepšovat aplikace ke svým náramkům a hodinkám, aby dávaly uživatelům smysluplnější data. Za peníze nabízejí i vypracování osobního plánu a to dává smysl. Existuje ale lepší varianta, byť není pro každého. Pořiďte si psa. Vytáhne vás ven, a pokud nejste sadista, dopřejete mu hodinku venku. Budete s ním běhat. Nebo za ním. Já už mám za měsíc tři kila dole. A je tu ještě jedna možnost: zamilujte se. Láska přece přemáhá všechno, i nechuť se hýbat.