Žluté autobusy RegioJet, které v posledních letech ovládly dopravu mezi mnoha krajskými městy, dostanou silnější konkurenci než dosud. Německý dopravce Flixbus totiž oficiálně zahajuje provoz čistě tuzemských linek, dosud nabízel spojení v Česku jen jako součást mezinárodních spojů. 

Od 17. srpna zavádí Flixbus samostatné linky z Prahy do Brna, Karlových Varů a Českého Krumlova (přes České Budějovice). Od 3. září přidá spoje z Prahy do Plzně a Liberce.

Zelené autobusy chtějí získat cestující i díky nižší ceně. Přinejmenším mimo špičku nabídnou levnější jízdenky než RegioJet nebo České dráhy.

Například ceny z Prahy do Brna začínají u Flixbusu na 149 korunách, zatímco u RegioJetu jsou jednotně 165 korun u kreditové jízdenky nebo 210 korun pro neregistrovaného cestujícího. Jízdenku Českých drah lze koupit v předprodeji a se slevovou kartou od 165 korun, jinak od 199 korun.

Ceny mezi Prahou a Plzní začínají u Flixbusu na 69 korunách, RegioJet má jízdenky za 80 korun, České dráhy od 75 do 85 korun (pro cestující bez slevové karty jsou u RegioJetu i ČD o 20 korun vyšší).

Ceny Flixbusu se však liší podle předpokládané vytíženosti spojů, ve špičce jsou tedy vyšší. Dráže vyjde také tuzemská cesta v zahraniční lince.

Mezi těmito městy dosud Flixbus nabízel jen spoje v rámci linek do zahraničí, čemuž odpovídaly i časy odjezdů – obvykle velmi brzy ráno nebo pozdě večer. To mohlo v praxi přinášet problémy hlavně u linek vracejících se z ciziny, protože na dlouhých trasách snadněji naberou zpoždění oproti čistě vnitrostátním spojům.

A zatímco z Prahy do Brna dosud Flixbus nabízí devět pondělních linek (nepočítáme-li kuriozitu s přestupem ve Vídni s jízdní dobou devět a půl hodiny), nově jich bude téměř třicet. Mezi Prahou a Plzní dosud v pondělí jezdí dva páry spojů, od začátku září se rozšíří na devět. Stejně naroste i počet spojů mezi Prahou a Libercem.

Odjezdy čistě tuzemských linek teď vyjdou vstříc i poptávce běžných cestujících, kteří většinou míří ráno z krajských měst do Prahy a odpoledne zpět. K jedinému rannímu spoji z Liberce nebo Plzně, který dosud odjížděl před pátou hodinou, tak Flixbus přidá další možnosti mezi šestou a osmou ráno.

Nové spoje si už lze objednat v rezervačním systému Flixbusu. Firma jej postupně vylepšuje, přesto zůstává uživatelsky méně příjemný než konkurenční RegioJet: Zatím se například nelze registrovat, takže každou jízdenku je nutné objednávat samostatně. Flixbus také nenabízí rezervaci místa, což je u RegioJetu nebo e-shopu Českých drah standardem bez příplatku.

Nevýhodné proti konkurenci je i storno jízdenky. Tu lze sice zrušit až patnáct minut před odjezdem, ale vždy za poplatek 25 korun. U RegioJetu je to zdarma.

V zelených autobusech Flixbusu nenajdete ani stevardy. Právě obsluha cestujících během jízdy byla jednou z hlavních výhod, které při svém postupném ovládnutí trhu nabízel RegioJet (tehdy Student Agency). Nicméně stevardi postupně mizí i ze žlutých autobusů, protože dopravce šetří a také bojuje s nedostatkem zaměstnanců. Jde hlavně o nové linky, které v posledních měsících RegioJet spustil z Prahy do Klatov či Špindlerova Mlýna, "low cost" jízdenky nabízí na některých spojích do Liberce.

Podobně jako u konkurence obsahují i zelené autobusy bezplatné wi-fi připojení nebo elektrické zásuvky, k dispozici má být i "palubní portál" například pro poslech hudby.

"Nově spuštěné linky jsou pouze začátek. Naším cílem je být jedničkou na klíčových linkách do roku 2018 a postupně zapojit do naší sítě celé Česko," říká Pavel Prouza, šéf Flixbusu pro Českou republiku. Na začátku září bude Flixbus spojovat už 17 měst (včetně zastávek tuzemských či mezinárodních linek).

FlixBus zahájil provoz v Německu v roce 2013 po deregulaci trhu dálkové dopravy, kdy německé dráhy Deutsche Bahn přišly o monopol na dálkovou vnitrostátní dopravu. V současnosti už působí ve 26 zemích a na německém trhu je jedničkou. Spojení zajišťuje prostřednictvím 250 regionálních dopravců, v Česku pro něj jezdí firma Umbrella Coach & Buses.