Milion korun daroval hnutí ANO podle výroční zprávy za rok 2016 jen jediný člověk. Pavel Elias, jednatel a zakladatel společnosti HET, výrobce barev, která se letos za sumu zhruba 28 milionů korun stala novým generálním sponzorem české nejvyšší fotbalové soutěže. "Chtěl jsem hnutí pomoct. Vztah s panem Babišem mám nadstandardní, vynikající, mám ho rád," vysvětluje čtyřiašedesátiletý muž s originálním podnikatelským příběhem a zároveň komunální politik hnutí ANO.

Milionovým darem je Elias v seznamu dárců hnutí skutečně výjimečný. Jen dva další významní mecenáši věnovali přes půl milionu, většina čelných funkcionářů podstatně méně. Například primátor Brna Petr Vokřál a olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk v roce 2016 poslali 350 tisíc, ministr obrany Martin Stropnický o rok dříve 100 tisíc.

Spojení Eliase, bývalého předsedy hnutí v Ústeckém kraji a kandidáta ANO v letošních parlamentních volbách (10. místo na kandidátce), s Andrejem Babišem začalo už zhruba před 15 lety. "Pomáhal jsem mu, když koupil Kostelecké uzeniny, radil jsem jeho manažerům, co mají udělat lépe," říká současný radní Roudnice nad Labem, který se už v 26 letech stal ředitelem místního masokombinátu. Podnik po revoluci zprivatizoval a dal mu jméno po prvorepublikovém řezníkovi z Terezína Procházkovi.

28 milionů

Tolik korun HET zaplatil první fotbalové lize za své jméno v názvu soutěže.

V roce 2010 však Elias Agrofertu masokombinát Procházka prodal. Obchod to byl pro něj životní. Podnik, který budoval od začátku 90. let, měl tehdy 1700 zaměstnanců, síť 120 obchodů a slušnou cenu. S tím, jak transakce proběhla, byl Elias zřejmě spokojený. Když rok poté Babiš zakládal své hnutí, brzy do něho vstoupil a stal se jedním ze zakládajících členů severočeské buňky. Jeho důležitost se ukázala i po rozkolu organizace v Ústí nad Labem v roce 2015, kdy dostal od Babiše za úkol najít nové členy.

Elias však dlouho nebyl jediným pojítkem mezi společností HET a hnutím ANO. Vlastníkem menšinového, 33procentního podílu ve firmě byl až do své smrti na podzim roku 2016 starosta Terezína za hnutí Daniel Trapani. Nyní podíl patří jeho manželce Evě Trapaniové. Majoritním, 50procentním majitelem HET je však od loňského srpna Eliasův stejnojmenný syn. Elias starší vlastnil do té doby čtvrtinu podniku, poté ji převedl na potomka.

Vedení společnosti, která má sídlo v Ohníči poblíž Teplic, zdůvodňuje svůj vstup do fotbalu výhradně obchodními zájmy. Že by firma pomáhala Babišovu hnutí k většímu vlivu v nejlukrativnějším a nejsledovanějším sportovním odvětví, manažeři podniku popírají.

"Pan Elias starší už do firmy nechodí, je jen záložním jednatelem. O tom, že daroval ANO takové peníze, ani nevíme," řekl obchodní a marketingový ředitel podniku Jiří Sokol. Sponzorství první fotbalové ligy bylo podle něho čistě manažerským rozhodnutím. "Snažíme se jako firma chovat apoliticky," řekl manažer podniku, který odebírá pigmenty pro svoji výrobu barev z pardubické Synthesie, patřící do Babišova impéria. I Elias starší popisuje rozhodnutí jako obchodní. Spolupráci společnosti HET s hnutím ANO však nevylučuje. Ta by mohla spočívat právě v pomoci při získání vlivu ve fotbale.

"Nynější rozhodnutí je čistě byznys. Bližší spolupráci firmy s ANO si ale představit dokážu, pan šéf syna zná, jednali jsme s ním spolu. Teď ale nemá cenu o tom spekulovat," řekl.

HET, který vznikl před 26 lety, je dnes dvojkou na českém trhu s barvami za americkou společností PPG, které patří značky Primalex a Balakryl. Má dceřinou společnost na Slovensku a roční obrat pod půl miliardy korun. Zaměstnává v Česku 120 a na Slovensku 30 lidí. Na pozici hlavního sponzora fotbalové ligy je nástupcem společnosti ePojisteni.cz, která se rozhodla od smlouvy předčasně odstoupit. Smlouva mezi ligou a HET platí na jediný rok, od sezony 2018/19 bude generálním sponzorem sázková společnost Fortuna.