Německý automobilový koncern Daimler ve druhém čtvrtletí zvýšil čistý zisk o dvě procenta na 2,51 miliardy eur (65,3 miliardy korun). Provozní zisk EBIT vzrostl o 15 procent na 3,74 miliardy eur, což ale zaostalo za očekáváním analytiků.

Společnost ve středu potvrdila výhled na letošní rok a nehledě na kontroverze zdůraznila význam naftových motorů, které podle šéfa automobilky mohou pomoci snižovat emise skleníkových plynů.

K růstu zisku ve čtvrtletí pomohl zájem o luxusní vozy Mercedes-Benz. Proti tomu šel slabší zájem o nákladní vozy, dodávky a také autobusy. Příjmy automobilky ve druhém čtvrtletí stouply o sedm procent na 41,16 miliardy eur (1,1 bilionu korun).

Divize Mercedes přitom zaznamenala vůbec nejlepší čtvrtletí. Její provozní zisk meziročně vzrostl o 70 procent na 2,4 miliardy eur. Loni však bylo její hospodaření zatíženo částkou 440 milionů eur, kterou vynaložila na stahování aut z trhu kvůli vadným airbagům dodavatelské firmy Takata.

Na odbyt šly nyní zejména vozy třídy E a rovněž sportovně-užitkové vozy (SUV). Daimler předpokládá, že v letošním roce zisk opět výrazně zvýší, uvedla agentura AP.

Zpráva o hospodaření společnosti je však do značné míry zastíněna veřejnou diskusí o nadměrných emisích a naftových motorech. Vláda svolala na 2. srpna automobilky na schůzku, která má řešit znečištění ovzduší i budoucnost dieselové technologie. V několika německých městech se objevily i hlasy požadující její zákaz.

Šéf automobilky Dieter Zetsche ve středu řekl, že nová generace naftových motorů vypouští jen nízké emise a že tyto motory mohou zásadně přispět ke snížení emisí oxidu uhličitého. To je takzvaný skleníkový plyn, který je považován za jednu z příčin globálního oteplování.

Zetsche nevidí žádný důvod, proč se výhod dieselu vzdávat - škodlivé emise oxidů dusíku se u těchto motorů omezovat musí, ale emise oxidu uhličitého jsou u naftových motorů nižší než u benzinových, řekl.