Evropská snaha zabránit přílivu uprchlíků do Itálie tím, že omezí vývoz nafukovacích lodí a přívěsných motorů do Libye, by mohla − možná trochu překvapivě − zasáhnout Čínu.

Do Itálie už letos dorazilo z Libye na lodích okolo 85 tisíc běženců a největším dodavatelem nafukovacích člunů, které uprchlíci využívají, je právě Čína.

Jednotlivé země unie mohou nyní zakročit proti dodávkám lodí, u nichž mají podezření, že skončí u libyjských pašeráků lidí. "Pašerákům to zkomplikuje jejich obchody, a dokonce i jejich životy," prohlásila vysoká představitelka EU pro zahraniční politiku Federica Mogheriniová. Některé společnosti proto zřejmě nedostanou na své výrobky povolení pro vývoz do Libye. Výjimkou mají být dovozy určené například pro libyjské rybáře.

Není ovšem jasné, nakolik bude toto opatření fungovat. Unie ho může vynucovat pouze na svém území.

Určitě to může omezit dovoz nafukovacích lodí z Malty. O tom, že právě tudy se dostávají čluny do Libye, psal několikrát tamní internetový deník Malta Today.

100 tisíc

uprchlíků už se letos přeplavilo přes Středozemní moře, zhruba 85 procent z nich dorazilo do Itálie.

Potvrzují to i dokumenty z evropské námořní operace Sofie, které zveřejnil server WikiLeaks. I v nich se zmiňuje využívání gumových čínských lodí dopravovaných do Libye přes Maltu. Evropská unie už několikrát žádala Peking v tomto směru o zásah, ale zatím bezvýsledně.

Libyjští pašeráci lidí objednávají podle deníku Malta Today obvykle lodě přes čínský internetový portál Alibaba. Tam jsou gumové čluny inzerovány přímo jako "lodě pro uprchlíky" a stojí asi 300 dolarů za kus. Převaděči je však kupují ve velkém se slevou.

Od roku 2012 do roku 2016 bylo podle celních záznamů na Maltu dovezeno z Číny jen přes přístav Malta Free­port přes pět tisíc nafukovacích lodí. Jedna loď normálně může vézt podle typu až 60 pasažérů, ale pašeráci lidí je často přetěžují a nakládají i několikanásobný počet uprchlíků.

Další čínské lodi jsou do Libye dováženy z Turecka, kde evropské rozhodnutí neplatí. Agentura Bloomberg pak zmiňuje i dodávky člunů z mimoevropských zemí sousedících s Libyí.

V médiích se několikrát zmiňovaly dodávky člunů − většinou starých rybářských lodí − přes Tunisko. Není jasné, zda tato praxe přestala. Spekulovalo se také o tom, že některé čluny vyplouvající z Libye s uprchlíky by mohly pocházet z Maroka.

Současný zákaz tak zřejmě jen omezí počet lodí dodávaných do Libye nebo zvýší jejich ceny kvůli složitější dopravě. Zcela však pašeráky lidí nezastaví. To by mohla vláda, jež by měla pod dohledem libyjské hranice a území. Taková však zatím v Libyi neexistuje. Země je rozdělena mezi dvě vlády a několik válčících frakcí. Kabinet podporovaný Evropskou unií a uznávaný OSN kontroluje pouze část hlavního města Tripolisu.