Obrovský elektrický generátor dokáže vytvořit proud vzduchu o rychlosti téměř 300 kilometrů v hodině. Každý, kdo se nad takový "fukar" vznese, zažije, jaké to je, seskočit padákem. A ani přitom nemusí do oblak.

Skupina slovenských investorů pod značkou Hurricane Factory za pomoci české technologie od Strojíren Litvínov zpřístupní tento týden veřejnosti další simulátor volného pádu. Po pražských Letňanech z roku 2011 a Liptovském Mikuláši o dva roky později se tentokrát otevře u berlínského letiště Schönefeld.

V Německu nepůjde o první tunel svého druhu, bude ale největším co do průměru tubusu, v němž je možné se vznášet, i co do výšky − konkrétně přes pět metrů průměru a 15 metrů výšky. Stavba trvala dva roky, náklady vyšly firmu Hurricane Factory na 12 milionů eur (asi 300 milionů korun).

Za Hurricane Factory stojí slovenští podnikatelé Roman Weck, Milan Fabián a Igor Rattaj, poslední jmenovaný je z této trojice nejznámější. Jde o partnera finanční skupiny J&T a největšího akcionáře společnosti Tatry Mountain Resorts (TMR). Ta na Slovensku vlastní a provozuje skiareály, hotely či restaurace v Nízkých i Vysokých Tatrách, v Česku je spolumajitelem provozovatele Skiareálu Špindlerův Mlýn, řídí akvaparky Aqualand Moravia u Brna či Tatralandia v Liptovském Mikuláši nebo zábavní park Wesole Miasteczko a lyžařský areál Szczyrk v Polsku.

"Na rozdíl od Prahy nebo Liptovského Mikuláše si od Berlína slibujeme, že jej budou ve větší míře využívat firmy pro teambuildingové akce. Ty jsou v Německu mnohem rozšířenější než u nás," poznamenává Rattaj. Dalšími klienty centra by měly být, tak jako jinde, sportovní parašutisté, kteří podobné tunely využívají ve své přípravě, a také lidé, kteří si budou chtít atrakci jen tak ze zvědavosti vyzkoušet.

Berlín dohání Prahu. Lidé se mohou vznášet ve větrném tunelu. Je to zajímavější trh, slibuje si slovenský miliardář.
Berlin_dohani_Prahu._Lide_se_mohou_vznaset_ve_vetrnem_tunelu._Je_to_zajimavejsi_trh_slibuje_si_maji.jpg

Vstupné na 2 x 1,5 minuty letu je přibližně stejně drahé jako v Praze. Berlínský zážitek stojí od 79 eur (v přepočtu asi dva tisíce korun).

Rattaj počítá s návratností investice do sedmi let. Dříve se podobné stavby podle něj finančně vracely již po třech letech. "Doba návratnosti se prodlužuje, protože trh a nabídka této zábavy jsou stále více saturovány. Potenciálních klientů zkrátka nepřibývá tak rychle jako tunelů, které se otevírají," říká slovenský finančník.

První tunel postavili parašutističtí nadšenci v roce 1978 v kanadském Montrealu. Patent na technické řešení jeho fungování získala do komerčního užívání a rozvinula americká společnost Sky Venture. V Evropě mírně upravené tunely konstruovala německá společnost ISG.

Další unikátní typ na trh přivedla česká firma Strojírny Litvínov. Ta nyní Hurricane Factory pomáhá také s dokončením dalšího, pro Rattajovu firmu už čtvrtého tunelu. Ten by se měl otevřít do měsíce jako součást obchodního centra v Madridu ve Španělsku. To, že jde o součást jiné stavby a nemovitosti, snížilo celkové investiční náklady. "Samotná technologie tunelu vyjde na čtyři až pět milionů eur," říká Rattaj.

Další tunely ale v nejbližší době skupina stavět nechce. Spíše bude zvažovat některé nabídky na převzetí už existujících simulátorů. Ty údajně přicházejí stále častěji. Podle Rattaje je zřejmé, že toto odvětví čeká konsolidace.

Ostatně jako celý takzvaný leisure byznys. TMR, kde je Rattaj jako akcionář také předsedou dozorčí rady firmy, dlouhodobě deklaruje, že má ambice stát se jedním z významných hráčů v celé Evropě. Různé atrakce chce nabízet v řadě zemí podobně jako například lídr v tomto byznysu, francouzská skupina Compagnie des Alpes.

TMR už několik let vyjednává i s řadou alpských lyžařských středisek o tom, že by je provozovala. Podle informací HN je nyní před dokončením dohoda korutanské vlády a TMR o investicích do rozvoje a postupném pronájmu střediska Naasfeld u rakousko-italských hranic. V Česku pokračují jednání mezi TMR a městem Liberec o pronájmu Skiareálu Ještěd.