Než se v dílně známé francouzské značky Hermès ušije objednaná kabelka s názvem Birkin, po které touží ženy na celém světě, trvá to i dva a půl roku. Ikonická hranatá taška s úzkým páskem, jakou nosily herečky Audrey Hepburnová nebo Sophia Lorenová, se ale už během této "čekací" doby zhodnocuje. Pokud ji však chce budoucí majitelka hned, pořídí ji třeba na aukčním serveru eBay. Výrazně si za ni ale připlatí, původní cena, která začíná kolem 200 tisíc korun, může vyrůst i na 1,5 milionu.

Nejen kabelka Birkin patří mezi výnosné módní investice. Stejně tak jsou to oděvy, šperky, boty nebo hodinky. Světový módní průmysl utržil v roce 2015 kolem 212 miliard dolarů (téměř pět bilionů korun). Podle společnosti Deloitte se odvětví daří i letos. "Zrychlil růst v západní i střední Evropě, asijské ekonomiky si drží solidní dynamiku, snad jen Čína trochu ztrácí dech," popisuje David Marek, hlavní ekonom Deloittu.

Trh s luxusní módou v posledních letech lehce zpomaluje kvůli nižší poptávce v Číně, v minulosti to bylo ale také kvůli pádu rublu. "Naopak velký růst zaznamenávají evropské trhy, především Francie a Itálie. To může být reakcí na vyšší ceny luxusního zboží právě v Číně, kde stojí v průměru o 50 procent více než v Evropě," vysvětluje Anna Bezděková, která se v Deloittu zabývá spotřebitelským trhem. "Luxusní značky v Číně přestřelily, když tam vybudovaly stovky prodejen," domnívá se Lukáš Loskot, ředitel přehlídky Mercedes-Benz Prague Fashion Week.

Kabelky ano, obleky ne

Kabelky Birkin se na pomyslném vrcholu módních investic drží díky své historii, kvalitnímu zpracování a dobrému marketingu, což platí i pro další investiční kousky, na kterých se nedá prodělat. V módě pro ženy je jich více, například kabelka Chanel 2.55, která za krátkou dobu může dosáhnout až 80procentního zhodnocení, ikonické sako stejné značky nebo lodičky od Louboutina. A samozřejmě šperky, jejichž cena klesá či stoupá v závislosti na drahých kovech.

Celkové tržby módního průmyslu ve světě

Móda pro muže na druhou stranu podle odborníků velké zhodnocení nenabízí. Jakub Lohniský, zakladatel pánské oděvní značky Le Premier, říká, že se nedá vydělat na obleku. "Nikdy ho neprodáte. Obleky nebo saka luxusních značek mají střih, který musí sedět, a já bych si sako, ve kterém se potil někdo jiný, nekoupil," míní. Podle něj by se dalo vydělat na luxusní pánské tašce a na hodinkách.

Rozdílný pohled na investování do módy formuje celý byznys. Muži nechtějí čekat, a pokud mají peníze a něco se jim líbí, koupí si to hned. Ženy módu podle Lohniského berou spíš jako status a nakupují proto, aby se mohly ukázat. Odborníci se shodují na tom, že nejvýnosnější je investice do limitovaných edic, unikátních kusů vyrobených v malém množství nebo ojedinělých materiálů. "Začala také stoupat poptávka po takzvaném streetwearu a po kolekcích, za kterými stojí spolupráce mezi známými značkami a celebritami," popisuje Loskot. Například tenisky Yeezy, které navrhl raper Kanye West pro Adidas, se podle Loskota v den uvedení na trh prodávaly za 250 dolarů. Na druhý den už byly na internetu k mání za 2500 dolarů.

Luxusní značky na burze

Investice do akcií módních domů se vyplácí u značek, které mají dlouhou historii. Například letos na burzách rostou výrazně společnosti LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, Christian Dior nebo Tiffany. Podle Bezděkové z Deloittu je ale mnohdy jednodušší investovat přímo do luxusního zboží než hledat výnosné akcie. "Na akciích těchto značek, které rostou pomalu, sice nezískáte rychle velké obnosy, ale máte jistotu, že neklesnou," doplňuje Kamila Vodochodská, nezávislá módní návrhářka a stylistka.

Kdy je vhodné investiční kus prodat, záleží na jeho typu. Pokud jde o limitovanou edici u velké konfekční značky, jako při spolupráci Versace s H&M v roce 2011, nakoupený oděv se musí prodat rychle. "Je to v rámci dnů, týdnů nebo maximálně sezony," uvádí Vodochodská. U luxusního zboží pak záleží i na tom, jak o něj majitel pečuje. Stejně jako při nákupu uměleckých děl se dá vydělat i na úmrtí autora. "Tak to bylo v případě Alexandera McQueena, kdy ceny jeho oděvů pár hodin po jeho smrti vyletěly nahoru," říká návrhářka.