Sociální síť Snapchat je u mnoha náctiletých hitem. S tím počítal i její majitel, firma Snap, při uvedení vstupu na newyorskou burzu letos v březnu. O akcie Snapu byl zprvu velký zájem, avšak od březnových maxim ztrácely a v posledních dnech se prvně obchodovaly i pod upisovací cenou 17 dolarů. Od vrcholu 27 dolarů ztratily už přes 40 procent.

Akcie vyvolávaly od počátku neshody. Jedni říkali, že nové formy komunikace, s nimiž Snap přišel, jsou hitem a firma prudce poroste. Druzí namítali, že ani při očekávaném růstu nedává cena akcie smysl. Skutečně − Snap je v čisté i provozní ztrátě a ještě několik let v ní bude. Poměr ceny a tržeb na akcii přesahoval v době úpisu 40, zatímco například u Facebooku byl 14. Snap byl opravdu drahý. Ale proč to trh zprvu přehlížel a nyní jako by se probudil?

Možná jde méně o Snap a více o situaci na finančních trzích. Peníze jsou levné a je jich mnoho. Řada investorů už nemá kam investovat. Loni navíc na burzu vstupovalo jen málo firem a na velký primární úpis se dlouho čekalo. Investoři po Snapu skočili bez ohledu na smysluplnost ocenění. Poté přišlo zklamání z výsledků hospodaření, neochota vedení firmy poskytnout výhled a dostavilo se vystřízlivění. Snap ukazuje, že "úspěch" nové akcie na burze daný pouze nedostatkem alternativ může být velmi pomíjivý.