Se začátkem prázdnin dopadla povinnost elektronické evidence tržeb i na pořadatele sezonních akcí a příležitostné prodejce.

Ti začali ve větší míře využívat možnost pronájmu elektronických pokladen na povinné odesílání účtenek, aby si nemuseli kupovat vlastní zařízení, které by po zbytek roku nevyužili.

"Od začátku roku registrujeme okolo tří set zapůjčených pokladen. Máme za sebou zakázky například pro Prague Food Festival nebo pro Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech," řekl Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim.cz.

Cena se pohybuje kolem pěti set korun na den za jednu pokladnu.

Právě festivaly jsou typickými akcemi, na nichž najdou pronajaté pokladny a software na vydávání účtenek uplatnění.

První skupinu nájemců tvoří pořadatelé velkých akcí, zejména hudebních, kulturních či gastronomických festivalů. Ti vyžadují krátkodobý pronájem většího množství pokladen najednou včetně servisu v podobě dovozu pokladní sestavy, instalace, případně zaškolení obsluhy. "Druhou skupinou jsou restauratéři, kteří potřebují pokladny na jednorázové akce při výjezdech mimo svůj podnik," dodal Švec.

Také ostatní velcí hráči na trhu pokladen říkají, že zaznamenali nárůst poptávky na pronájem elektronických zařízení. "Zájem zatím předčil naše očekávání, měsíčně půjčíme desítky pokladen," potvrdil František Brož ze společnosti Storyous. Také tady se zaměřují na větší akce, kde pořadatel vyžaduje velký počet kas s plným servisem. "Příkladem může být třeba Český pivní festival s padesáti tisíci návštěvníků," říká Brož.

"V minulosti jsme půjčovali pokladny na akce Votvírák a HIGHJUMP, nyní budou naše pokladny k vidění na Bernard Festu," doplnil Michal Wantulok z firmy Dotykačka.

Pronájem pokladny přitom prodejce nezbavuje práva na daňovou slevu ve výši pěti tisíc korun − nárok na ni mají všichni, kteří vloni v prosinci nebo letos v březnu zahájili evidenci tržeb. "Odpočet není nijak podmíněný nákupem zařízení," potvrdila náměstkyně ministra financí Alena Schillerová.