Pro Novartis je Česká republika strategickou zemí, říká Tuba Albayraková, nová šéfka této švýcarské farmaceutické firmy v tuzemsku. Firma, která vyrábí léky na rakovinu, vzácná onemocnění nebo dýchací potíže, v současnosti mění svou provozní strategii. Chce se víc zaměřit na výzkum a vývoj a zeštíhluje některé zahraniční pobočky. Ve Švýcarsku a v USA ruší tradiční místa, jako například výrobu, účetnictví či personalistiku. Tyto podpůrné služby ale rozdělí mezi pět svých servisních center, takže posílit by mělo mimo jiné i pražské. Po indickém Hajdarábádu by se mělo stát jejím druhým největším.

"Chceme, aby se naše léčebné divize zaměřovaly na svůj základní byznys, tedy výzkum a vývoj léků. Všechny podpůrné funkce půjdou do našich center," říká Albayraková.

Přijímat rozdíly

Právě z posílení servisního centra v Česku má radost. "Stále ho rozšiřujeme, v červnu jsme nabrali několik desítek nových lidí a potřebujeme další," uvádí. Nová šéfka českého Novartisu si cení především mezinárodního prostředí, které tím ve firmě vzniká, protože najímá zaměstnance různých národností. V pražské společnosti dnes pracují lidé z 56 zemí.

Tuba Albayraková

Nová šéfka Novartisu v Česku má ráda cestování. Nejraději navštěvuje místa, která jsou kulturně naprosto odlišná a může se tam něco naučit. Naposledy byla na Srí Lance. Inspirují ji autobiografie, ráda plave a běhá.

"Je to hodně rozmanité. Jsme schopni přilákat talenty nejen z Česka, ale i z celého světa," uvádí Albayraková. Sama pochází z Turecka, v Istanbulu vystudovala sociologii a obchod. Právě znalosti ze sociologie jí podle jejích slov v nadnárodní společnosti pomohly.

"Umožňuje to otevřít se rozdílným kulturám a různým způsobům podnikání. V sociologii přijímáte rozdíly a nesoudíte, pouze pozorujete, a to je to, co mám ráda," líčí Albayraková.

Změna myšlení

Zásadní změny ve svém týmu neplánuje. V české pobočce vedla poslední dva roky onkologickou divizi a byla také členkou nejvyššího vedení, kde spolurozhodovala o investicích či směřování společnosti. Spolu s novou strategií Novartisu by ale ráda změnila myšlení firmy v Česku.

Jejím cílem je přehodnotit přístup pacientů k lékům, spolupráci uvnitř společnosti a také s ostatními firmami a institucemi. "Zaměříme se více na pacienta, na personalizovanou léčbu," popisuje nová šéfka. Její slova má doložit například nově zahájená spolupráce s IBM Watson, který vyrobil software pro léčbu pacientek s rakovinou prsu. Technologie vyhodnotí nasbíraná data z výzkumu a každé nemocné určí vhodnou léčbu.

V rámci rozvoje spolupráce chce, aby se farmaceutické společnosti spolu s ministerstvem, pojišťovnami a úřady zaměřily na přínos léčby a nedávaly takový prostor diskusím o cenách léků, které jsou v Česku jedny z nejnižších v Evropě. Na to si farmaceutické firmy stěžují dlouhodobě. Předchozí šéfka Novartisu Heidrun Irschiková v rozhovoru pro HN před půlrokem uvedla, že kvůli nízkým cenám je těžké získat do Česka investice.

Albayraková se domnívá, že diskutování o cenách léků by mělo být založené na tom, jaká je celková hodnota léčby. "Měli bychom se bavit o tom, jaký je výsledek terapie, jakou hodnotu přináší společnosti, když se pacient dříve uzdraví a může nastoupit zpět do práce, a kolik jeho vyléčení nakonec stojí celý zdravotní systém."

Další růst

Inspiraci v zaměření na tzv. výsledkový model, kdy je rozhodující to, jak konkrétní lék v reálném životě funguje, získala Albayraková při řízení divize nádorových a vzácných onemocnění a onkologie pro evropský region. "Pomohlo mi to poznat, jak se dělá byznys v různých zemích. A tak jsem si mohla vzít z každé to nejlepší a s tím pracuji v Česku," říká. S Novartisem se spojila v roce 2004, začínala jako produktová manažerka pro onkologii, pracovala v marketingu a dělala i obchod.

Loni farmaceutická firma v Česku rostla, utržila 5,7 miliardy korun, což je oproti předchozímu roku růst zhruba o šest procent. Letos Albayraková očekává růst obratu kolem tří procent.