Nový šéf kampaně sociálních demokratů Robert Žanony nespoléhá na hesla či stranické značky. Místo nich sází na osobnosti, volby podle něj vyhrávají silní kandidáti. Klíčovou tvář strany tak v kampani udělá z ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka, který v roli lídra před pár týdny vystřídal premiéra Bohuslava Sobotku.

Podle slovenského marketingového experta má Zaorálek proti Sobotkovi velkou výhodu − dokáže bezprostředně komunikovat s voliči a budí v nich důvěru. Právě to nyní strana s prefrencemi klesajícími na úroveň deseti procent potřebuje. "Lidé jsou si jistí tím, co od pana Zaorálka mohou očekávat, víc než od jiných politiků," řekl Žanony, který dosud pracoval na úspěšné propagaci slovenského premiéra Roberta Fica.

Plán na vytvoření Zaorálkova "kultu osobnosti" teď narychlo vzniká uvnitř Lidového domu. "Volební lídr je centrem dění. Je to on, kdo má komunikovat hlavní sdělení a kdo půjde do debat," podotkl Žanony s tím, že v případě ČSSD bude svou strategii stavět i na její značce, která budí v lidech důvěru ve splnění předvolebních slibů. "Když dáte uvěřitelným lídrům správný jazyk a oni ponesou myšlenku, nevěřím, že by to nemělo fungovat," dodal Žanony.

Zahraniční poradci

ANO a Braun

Hned v počátcích hnutí ANO si Andrej Babiš najal na propagaci své politiky amerického experta Alexandera Brauna. Braun hnutí pomohl ke druhému místu ve volbách v roce 2013 a na letošní kampani se také podílí. Už v roce 2006 přitom pomáhal dosáhnout na volební vítězství sociálním demokratům.

ODS a Komplot

Občanští demokraté si najali na pomoc s kampaní slovenskou agenturu Komplot. Ta jim pomáhá s plánováním strategie nebo s vyhledáváním témat, na která se má strana zaměřit. Společnost Komplot pracovala v roce 2014 na kampani podnikatele a filantropa Andreje Kisky, který se díky ní stal poměrně překvapivě prezidentem.

Zaorálek se už snaží plnit roli silného lídra. Pár dní po nástupu na post volebního lídra žádal nové logo strany, a má ho. Volební tým také pracuje na změně designu propagačních materiálů, o niž ministr požádal. Ten také oznámil cíl dosáhnout v říjnových volbách 25 procent hlasů.

Představu o volebním zisku mu už ale Žanony nemusí splnit. Sám je větším pesimistou. "Je to hra s čísly. Určitě je šance jít ke 20 procentům," odhadl nynější možnosti. Shoduje se v tom i s analytiky, jako je Daniel Prokop ze společnosti Median, který vidí šance strany podobně.

ČSSD představí svoji kampaň v srpnu. Počítá přitom se střety s ANO Andreje Babiše, které se chystá ukazovat jako mladé, nezkušené a nedostatečně důvěryhodné hnutí.

Než strana propagaci spustí, budou se krajští lídři sociálních demokratů fotit a učit správně mluvit. Právě neschopnost vysvětlit srozumitelně lidem, co pro ně ČSSD ve vládě udělala, vidí Žanony jako největší dosavadní chybu. Plány Lidového domu na volební úspěch mohou podle něj ztroskotat ještě na dvou věcech. Největší slabiny vidí manažer v lidech, ve vnitrostranických roztržkách a ve zdlouhavém rozhodování.