Lidé budou moci za jízdné v pražské MHD platit on-line nebo mobilní aplikací od příštího roku. Lístky bude možné nahrát i na platební karty. Zavedení takzvaného multikanálového odbavovacího systému v úterý schválili pražští radní. Bude znamenat mimo jiné i konec validátorů, nyní nutných k dobíjení karet Lítačka a Opencard.

Nový systém odbavování má přinést možnost platit za krátkodobé i časové jízdenky prostřednictvím e-shopu a mobilní aplikace. Bude také možné do systému zaregistrovat platební kartu a prokazovat se s ní stejně jako nyní s Lítačkou či Opencard. Podobné systémy mají již delší dobu například v Plzni nebo Ostravě.

Zavedení jednotného odbavovacího systému je podle vedení města nutné i pro plánované úplné sjednocení systémů veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji.

Projekt připravila městská firma Operátor ICT. Podle harmonogramu má ostrý provoz e-shopu odstartovat na konci března příštího roku. Mobilní aplikaci chce Operátor ICT testovat od května a naostro ji spustit v srpnu. Systém počítá se zachováním stávajících možností nákupu jízdného včetně klasických papírových kuponů a jízdenek či platby přes SMS.

Přímé náklady na projekt dosáhnou podle firmy nejvýše 43 milionů korun, dalších 23 milionů mají stát navázané úpravy stávajících systémů. Provoz má ročně vyjít na 30 až 42 milionů korun, zároveň má systém podle vedení Prahy oproti současnému stavu ročně ušetřit až 50 milionů korun, například na snížení množství SMS jízdenek, za které dopravní podnik platí provize poskytovateli.

Nejnovějším nástrojem pro odbavování cestujících je v Praze karta Lítačka, kterou začalo město vydávat od loňského března. Postupně nahrazuje Opencard, která v minulosti vyšla na 1,75 miliardy korun a město se kvůli ní stále soudí. Na Lítačku lze nyní pouze nahrát časový kupon. Pořízení Lítačky vyšlo město podle dřívějšího vyjádření primátorky Adriany Krnáčové (ANO) na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz kartového centra jsou 3,2 milionu korun.

Společný dopravní systém pro Prahu a Středočeský kraj

Lidé ve Středočeském kraji a Praze by v budoucnu měli jezdit vlaky, autobusy, metrem a dalšími prostředky na jednu jízdenku. Navíc nebude mít jen klasickou papírovou podobu. Počítá s tím návrh smlouvy o spolupráci při přípravě společného integrovaného dopravního systému, který v úterý schválili středočeští zastupitelé.

"Následující kroky budou koordinovány společně s Prahou tak, aby společná doprava fungovala co nejefektivněji," uvedl krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO).

Cílem je podle něj podporovat nárůst počtu cestujících a umožnit jim co nejjednodušší a nejpohodlnější přepravu. Spolupráce by s Prahou by měla zasahovat i do oblasti dopravně inženýrské, ekonomické, marketingové, technického rozvoje projektu, kvality služeb a podobně.