Sexuální orientaci svých zaměstnanců na první pohled nepoznáte. Možná právě to je důvodem, proč se takřka třetina českých firem tématem LGBT komunity na pracovišti zatím nezabývá. Počet takových podniků ale rychle klesá. LGBT − tedy lesby, gayové, bisexuálové a osoby, které si změnily pohlaví − jsou součástí pracovní síly a pro 70 procent z nich je důležité, aby zaměstnavatel otevřeně podporoval diverzitu. Výzkum této problematiky, který zpracovala organizace Byznys pro společnost, proběhl v souvislosti se sedmým ročníkem konference Pride Business Forum, která se konala 16. června v pražském hotelu Hilton a jež se věnuje LGBT rovnosti ve firmách.

Politika zaměřená i na LGBT zaměstnance se může někomu jevit především jako záležitost postoje firmy. Podniky jako například IBM, Vodafone nebo neziskové organizace prezentovaly na konferenci argumenty, proč je inkluze dobrá i pro samotný byznys.

Pracovní výkon totiž souvisí i s tím, jak jsou zaměstnanci v práci spokojeni. "Máme pocity, o kterých nikdo neví," vyprávěl přítomným svůj příběh mladý manažer Petr Kubla ze společnosti HP, který takřka dva roky svou homosexuální orientaci na pracovišti tajil. "Byl jsem ve stresu," popsal své pocity. Před dvěma lety jej zaujalo Pride Business Forum, a tak se rozhodl konat.

LGBT

Zkratka označuje lesby, gaye, bisexuály a osoby, které si změnily pohlaví. Dříve užívaný pojem gay komunita totiž podle aktivistů nevystihuje celou skupinu lidí s menšinovou sexuální orientací.

"Nevím o tom, že by se za mě někdo postavil," řekl po odtajnění své orientace šéfům. Firma se k zásadám rovnoprávnosti a diverzity otevřeně hlásila, ale reálně podporu nepociťoval. Podařilo se mu vedení přesvědčit, že je potřeba pro LGBT skupinu dělat víc a dát to jasně vědět kolegům. Od té doby společně s managementem představil několik projektů na podporu diverzity. Napětí z něj spadlo, když ví, že za ním zaměstnavatel skutečně stojí.

Postavení LGBT zaměstnanců se postupně zlepšuje

Kublův případ není ojedinělý. Počet lidí, kteří svou sexuální orientaci na pracovišti tají, klesá. Problémem kromě homofobních vtipů bývá, že skrytí LGBT zaměstnanci nevědí, jak reagovat v kaž­dodenních situacích. Na otázky, co dělali o víkendu, musí odpovídat vyhýbavě. Běžných hovorů o životních partnerech se neúčastní. Někdo s tím problém nemá, striktně totiž odděluje profesní a soukromý život. Pro mnohé je ovšem taková situace značně nepříjemná a někdy také stresující.

18

procent LGBT lidí se muselo na pracovišti vyrovnávat s diskriminací

Selisse Berryová, zakladatelka globální organizace Out & Equal, bojující už 20 let za LGBT rovnost na pracoviš­ti, zdůraznila, že se zaměstnavateli je nutné mluvit. Ti zpočátku nechápou, proč by měli investovat energii do něčeho, co nevnímají jako problém.

"Před dvěma lety jsme měli reakce: Jsme velmi otevření, když někdo takový přijde, zaměstnáme ho, ale oficiální politiku zavádět nebudeme. Dnes je to už jinak a vidíme posun zejména u velkých firem," podělila se o své zkušenosti Pavlína Kalousová, předsedkyně organizace Byznys pro společnost. Snaha se vyplácí. Stále méně LGBT zaměstnanců si podle výše zmíněného průzkumu myslí, že jejich sexuální orientace má vliv na vývoj kariéry.

Duhové odznaky pomohou otevřít pracovní prostředí

V roce 2015 nabízelo stejné benefity pro LGBT zaměstnance v Česku pouze 10 procent firem, dnes tak činí už 36 procent společností. V tomto případě nejde o stravenky či pět týdnů dovolené. Řeč je o různých partnerských slevách na pojištění či o podpoře při ošetřování registrovaného partnera. Ty se totiž často týkají pouze manželů, nikoliv registrovaných partnerů.

LGBT zaměstnanci na pracovišti

"Věci se nestanou, pokud se o nich nemluví," nabádala na letošním Pride Business Foru Kalousová. Vyvěšení duhové vlajky nebo rozdávání odznáčků třeba při příležitosti Prague Pride dává zaměstnancům jasný signál, že firma se touto problematikou chce zabývat.

Zaměstnavatelé si často myslí, že u nich žádní homosexuálové nepracují. Přitom ale nejasná politika nebo jen špatná komunikace směrem k LGBT zaměstnancům ovlivňují byznys hned v několika aspektech. Podle ACWI indexu společnosti MSCI dosahují firmy, které aktivně podporují LGBT rovnost, v ročním měření o tři procenta lepších výsledků na akciových trzích než ostatní. "Snažíme se přesvědčit zaměstnavatele, že je byznysově výhodné zapojit gaye a lesby. Měli by chápat, že udržet si tyto lidi je investice," řekla Berryová.

Lesba by se v práci neměla stydět ukázat svatební fotky, říká šéf provozu Vodafonu

Z obchodního hlediska hrozí i to, že se nespokojení zaměstnanci porozhlédnou jinde, což dnes představuje s ohledem na nízkou nezaměstnanost v Česku velký problém. "Zaměstnanci budou takzvaně hlasovat nohama. Když jim neposkytneme inkluzi, prostě odejdou pracovat jinam," uvedla na Foru Lindsay-Rae McIntyreová ze společnosti IBM. Samo prostředí na pracovišti nemusí být homofobní. Pokud ale firma nedá jasně najevo otevřenost, LGBT zaměstnanci to vědět nemusí.

Sexuální menšiny ale nejsou jen pracovní silou, patří také k zákazníkům. Firmy Primeros či Pivovary Staropramen se na workshopech podělily o své zkušenosti s marketingovými aktivitami zaměřenými na tuto komunitu. Akci Prague Pride berou jako obchodní příležitost a nálepky "teplé" firmy se nebojí. Ostatně průvod hrdosti loni navštívilo 40 tisíc lidí.

Manažeři chtějí vidět čísla, aby se rovnosti LGBT věnovali. Neměli by ale zapomínat, že pro mnohé je tato podpora otázkou lidskosti. Jak řekl Jean-Luc Vey z nadace Prout at Work, pokud je firma otevřená LGBT, je otevřená každému.