Vesmírný teleskop amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) objevil mimo naši sluneční soustavu deset nových planet, které podle něj mají vhodnou velikost i teplotu na to, aby se na nich nacházel život. Podle agentury AP tím vědci naznačili, že lidé pravděpodobně nejsou ve vesmíru sami.

Teleskop Kepler za čtyři roky hledání zaznamenal v takzvané obyvatelné zóně kolem hvězdy, v níž by se mohl nacházet život, celkem 49 planet. Pozoroval přitom jen miniaturní výseč galaxie, konkrétně čtvrtinu procenta galaxie čítající asi 200 miliard hvězd.

Sedm z deseti nově objevených planet má velikost Země a obíhá hvězdy, které jsou podobné našim. To nutně neznamená, že je na nich život, ale že jsou na nich pro život základní podmínky. "Jsme (ve vesmíru) sami? Možná nám teleskop nepřímo řekl, že pravděpodobně ne, ačkoliv to ještě musí být potvrzeno," uvedl vědec NASA Mario Perez.

Vědci mimo NASA, které oslovila AP, se shodli, že naděje na mimozemský život novým objevem vzrostly. "Ukazuje se, že planety velikosti Země v obyvatelné zóně okolo hvězd podobných Slunci nejsou vzácné," řekl astronom Avi Loeb z Harvardovy univerzity.

NASA v pondělí oznámila nových 219 kandidátů na označení exoplaneta, což je termín, kterým astronomové označují planety nalezené mimo naši sluneční soustavu. Deset zmíněných planet je součástí tohoto "balíčku".

Kepler byl vyslán do kosmu v roce 2009, aby pátral po možných obyvatelných planetách mimo naši sluneční soustavu. Do roku 2013 našel 2335 potvrzených planet a dalších 1699 "kandidátských". Za pomoci jiných teleskopů vědci objevili 3500 potvrzených planet.

Hlavní mise teleskopu skončila v roce 2013 kvůli závadě nepostradatelného mechanismu, který slouží k nasměrování teleskopu na cíl.