Síť drogerií dm prochází jednou z největších modernizací za 25 let působení na českém trhu. Přestavuje prodejny, plánuje nové a do roka spustí e-shop. "Perspektivu na dalších pět let vidím dobře, naše prodejní síť by mohla být ještě hustší," říká jednatel společnosti dm drogerie markt Česká republika Gerhard Fischer.

Za první polovinu obchodního roku, který končí v září, rakouský řetězec v tuzemsku utržil o sedm procent více, tedy 4,2 miliardy korun. Fischer očekává, že společnost udrží stejné tempo i během druhé poloviny roku. "Je tady dobrá stabilita a nic nestojí proti trendu nakupování," hodnotí. Česká síť spadá pod mateřskou společnost v Rakousku, která má ještě další pobočky ve střední a východní Evropě − mimo jiné na Slovensku, v Maďarsku, Bulharsku nebo Makedonii. Celá skupina, včetně dm Německo, utržila v posledním účetním období 9,7 miliardy eur.

Aby lidé v Česku utráceli ještě víc peněz než doposud, bude se je firma snažit udržet v obchodech co nejdéle. Kde to místo dovolí, tam budou do dvou let v prodejnách například dětské koutky, voda zdarma nebo parkoviště v bezprostřední blízkosti. Řetězec každoročně investuje okolo 200 milionů korun do modernizací. Peníze také spolkne připravovaný e-shop. Žádný z přímých konkurentů − Rossmann a Teta − zatím on-line neprodávají.

223 prodejen

má síť drogerií dm v České republice. Firma plánuje otevírání nových obchodů, ty stávající modernizovat, nebo přesouvat do větších prostor v obchodních centrech.

Dvojka na českém trhu podle prodejen má zatím 223 obchodů a do budoucna plánuje kaž­doročně otevřít až tři nové. "Na mapě jsou zelená místa, kde jsou naši konkurenti a my ne," říká Fischer. Firma se zajímá o obchodní centra na okrajích měst, která mají okolo deseti tisíc obyvatel. Zároveň chce mít větší prodejny. Hledá proto místa, kde by řetězec mohl mít prodejny velké až 400 metrů čtverečních, dnes je to nejčastěji mezi 200 až 300 metry.

Nové prodejny či modernizaci těch stávajících ale chystá i konkurence. Třetí největší hráč na trhu Rossmann jich má zatím 132. Do nových obchodů chce investovat okolo 200 milionů korun. Posledních pět let do expanze svých Teta drogerií investuje i společnost PK Solvent. Provozuje jich už více než pětistovku, a je tak lídrem trhu.

V Česku už čtvrtstoletí

◼ Firma dm drogerie markt vznikla v roce 1973 v Německu. O tři roky později v rakouském Linci otevřela první prodejnu v zahraničí. Pod samostatnou rakouskou společnost dnes spadá i Česko.
◼ V České republice začalo dm podnikat v roce 1993. První provozovnu společnost otevřela v Českých Budějovicích, kde má dodnes česká pobočka centrálu.
◼ dm podniká ve 12 zemí Evropy, má přes tři tisíce obchodů a zaměstnává okolo 56 tisíc lidí. V tuzemsku pro řetězec pracuje 2700 lidí.
◼ V obchodním roce 2015/2016 vykázalo dm v Česku obrat 7,85 miliardy korun. V letošním prvním finančním pololetí 4,2 miliardy.

Drogistické sítě prodávají vedle kosmetiky, přípravků do domácnosti či krmiv pro zvířata stále častěji i trvanlivé potraviny. Lidé do těchto obchodů lákají zejména bio nebo veganské potraviny. "Aktuálně na všech našich prodejnách rozšiřujeme sortiment bio a raw potravin," potvrzuje mluvčí společnosti Rossmann Olga Stanley.

I u dm se poslední rok zvětšuje poptávka po vitaminech, doplňcích stravy, bioproduktech, potravin bez lepku, laktózy nebo cukru. "Zastáváme názor, že naše biovýrobky nesmí být o moc dražší než ty běžné," říká šéf dm.

Řetězec poslední dva roky roste vedle prodeje potravin i díky vlastním privátním značkám. Mezi ně patří Balea, Alverde a trend IT UP. "Vlastní značky podporujeme, máme přes tři a půl tisíce vlastních výrobků," uvádí Fischer.

Odmítá, že by firma posilovala zastoupení vlastních značek na úkor jiných výrobců kosmetiky. "V současné sobě je velká poptávka po kvalitní přírodní kosmetice. Na trhu ale není moc nabídek. Je to problém celého světa a Česká republika do něj také patří. Proto pokračujeme ve vývoji vlastní značky přírodní kosmetiky Alverde," tvrdí Fischer.