Slovensko-český start-up Boat­around, který zprostředkovává krátkodobé pronájmy lodí, získal před začátkem nové sezony významnou investici. "Skrze crowdfundingovou platformu Crowdberry jsme získali 350 tisíc eur na rozvoj," popisuje spoluzakladatelka Boataroundu Jana Escher. "Aktuálně jednáme i s dalšími investory," dodává.

Investice v přepočtu za více než devět milionů korun právě rok fungující firmě umožnila výrazně rozšířit nabídku lodí a investovat například do marketingu. Nyní je na webu Boataroundu k mání na čtyři tisíce lodí, především na Jadranu. V plánech firmy je ale další expanze do Asie či Karibiku.

Průměrná taxa za lodě se pohybuje kolem 85 eur na den. "Máme pro každého něco, včetně zajímavostí, jako je třeba kdysi potopený a zrestaurovaný turecký gulet. Umíme lodě dodat i s posádkou. Naše provize je vždy přibližně 15 procent z ceny, zbytek jde majitelům lodí," vysvětluje obchodní model druhý spoluzakladatel firmy Pavel Pribiš.

Slovenka Escher s Čechem Pribišem se dali dohromady při práci pro Booking.com, známý vyhledávač hotelového ubytování. Oba začínali asi před sedmi lety v jeho vídeňské regionální centrále Booking.com, odkud rozbíhali jeho služby na Slovensku. Pribiš dostal následně na starosti otevření maďarského a ukrajinského trhu, Escher Rakousko a později Thajsko. Loni se oba znovu setkali a řekli si, že to nejlepší, co se naučili, použijí jinde − ve svém vlastním podnikání. "Kolegové nám v tom nápadu velmi fandili, naši nadřízení nám dokonce do začátku přispěli i nějakými penězi," říkají mladí podnikatelé.

Na trhu, na nějž loni Boataround vstoupil, nebyla firma pionýrem. "To ale vůbec nevadí. Ani Booking nebyl před lety tím nejdůležitějším a největším, existovaly jiné firmy, jako Expedia či HRS," poznamenává Escher.

Začátky byly každopádně hodně "punkové". "V dubnu před sezonou jsme ještě neměli žádnou loď. Vzali jsme auto a jeli do Chorvatska hledat majitele lodí, kteří by do toho s námi šli. Manžel Janky se mezitím postaral o vývoj webu, stránku jsme spustili hned v květnu jen s několika desítkami lodí," vzpomíná Pribiš. První zákazník se ozval s tím, že mu v marině v Sukošanu padla loď a jestli prý by pro něj nemohli něco udělat.

Od té doby obsloužil Boataround asi stovku zákazníků, především ze zemí V4, pro které jsou stránky jazykově mutovány. Čerstvě přibyla nabídka pro zájemce ze Skandinávie. Tým se rozrostl na dvě desítky pracovníků. Z coworkingových center, kde se spolupracovníci v začátku scházeli, se přestěhovali do vlastní kanceláře v Bratislavě.

Hlavní konkurenci vidí slovensko-český projekt v rakouské společnosti Zizoo. Ta podobně jako Boataround láká externí investory. O dva roky starší Zizoo už získalo celkem 2,5 milionu eur od firem jako Axel Springer či Russmedia a ak­tuálně otevírá své zastoupení v USA.