Americký internetový gigant Amazon výrazně posiluje na maloobchodním trhu. V pátek firma oznámila, že za 13,7 miliardy dolarů (322  miliard korun) koupí americký nákupní řetězec Whole Foods, na což trhy reagovaly okamžitým posílením akcií obou společností.

Akvizice naopak znepokojila hlavní maloobchodní konkurenty Amazonu. Jejich cenné papíry se v pátek propadaly o pět až 11 procent. "Je to transformační dohoda, která může proměnit celý maloobchodní trh," míní analytik Charlie O'Shea ze společnosti Moody's Investors Service, který se na tom shoduje s dalšími finančními experty.

Na první pohled by se přitom mohlo zdát, že podnik Jeffa Bezose nemůže lídry amerického retailového trhu ohrozit. Tamním řetězcům dlouhodobě vládne Walmart, který drží skoro pětinu trhu s potravinami. Amazon proti tomu ovládá necelé procento potravinového retailu a ani spojení s devítkou trhu Whole Foods ho příliš neposílí. Ve srovnání s Walmartem bude stále sedmkrát menší.

Rozhodující je ale celková finanční síla Amazonu. Přes dvacet let stará firma vévodí rostoucímu trhu s internetovými úložišti cloudy. Především je ale největším e-shopem světa, který v tržbách předčí takové internetové společnosti, jako jsou Google či Facebook.

I díky tomu Amazon už před dvěma lety vystřídal Walmart na trůnu největší retailové společnosti USA a nyní je jeho tržní kapitalizace více než dvakrát větší než u zmíněného konkurenta a přesahuje 472 mi­liard dolarů.

Amazon své první kamenné prodejny otevřel už před deseti lety, doposud si v nich ale především zkoušel zavádění nových technologií. Zákazníci si u něj třeba potraviny objednávají na internetu a v obchodech je pouze vyzvedávají. Ve speciálních prodejnách Amazon Go zase neexistují pokladny: senzory a kamery sledují, co si lidé berou do košíku, a částku za nákup jim pak automaticky odečítají z účtu.

Z INTERNETU DO OBCHODŮ

Právě takové technologie může internetová firma využít v boji se zavedenými konkurenty. "Amazon by tak třeba mohl nechat zákazníky, aby si zboží nejprve z domu prohlédli na tabletu," dává příklad technologický reportér webu Bloom­berg Brad Stone.

Dosud dominantní Walmart se na kroky internetového konkurenta snaží reagovat a posiluje svou on-line divizi. Letos ovládl celkem pět internetových obchodů. Naposledy v pátek to byl e-shop s oblečením Bonobos, za nějž Walmart zaplatí 310 milionů dolarů.

Podle analytiků má více výhod na své straně Walmart, jehož obchody jsou rozesety po celých USA. "Amazon ale tuhle přetahovanou s Walmartem urychlil, když do maloobchodu vložil skoro čtrnáctimiliardovou investici," uvádí šéf zavedeného e-shopu s potravinami Boxed Chieh Huang. Podle něj Be­zosova firma rychle získá potřebné know-how v oboru, kterému by se jinak musela pracně učit.

Whole Foods je podle analytiků řetězcem, v němž ve velké míře nakupují právě zákazníci Amazonu, který tak může své zboží nabízet na jednom místě zároveň. V obchodech Whole Foods jsou k dostání dražší a zdravější potraviny, ve kterých chybí umělá barviva a další chemické přísady. Řetězec je nabízí celkem v 461 prodejnách v USA, Kanadě a ve Velké Británii. "A s takovým potenciálem začíná Amazon pro tradiční řetězce představovat největší strategickou hrozbu," míní Paul Beswick z analytické firmy Oliver Wyman.

Že je Amazon vážným konkurentem letitějších soupeřů, uznávají také investoři. V reakci na oznámenou akvizici se akcie Walmartu propadly skoro o pět procent a podobné to bylo také u evropských řetězců Tesco, Carrefour či Ahold. Nizozemský vlastník českého Albertu, který má supermarkety také na východě USA, ukončil své páteční obchodování dokonce se ztrátou 9,53 procenta, což je jeho nejhorší výsledek za poslední dva roky.

Posílení Amazonu na retailovém trhu může navíc zamávat také s pozicí německých řetězců, jako je Aldi a Lidl. Právě jejich nedávný vstup na americký trh prý šéfy Whole Foods přesvědčil, aby svou firmu prodali Amazonu.