Nákladové nádraží Žižkov, které je jednou z největších rozvojových lokalit v Praze, se už za dva roky začne měnit v obytnou zónu. Plánuje to společnost Central Group, která vloni v létě koupila v severní části pozemek o rozloze 128 tisíc metrů čtverečních. Na něm chce zhruba za devět miliard korun vybudovat projekt s názvem Parková čtvrť.

"Nyní, tedy necelý rok od akvizice, jsme ve fázi, kdy existuje velmi kvalitní urbanistické řešení a zároveň máme jasno také o budoucí architektonické podobě celé čtvrti," říká šéf společnosti Central Group Dušan Kunovský.

Finální podoba bude v září

Podle územního plánu může developer na pozemcích postavit až 2600 nových bytů. Společnost včera představila urbanistickou koncepci, kterou vytvořil architekt Jakub Cigler. Vymezuje, jak bude celá čtvrť uspořádána a kde budou umístěny konkrétní stavby. Na podobě jednotlivých budov se budou podílet i další přední architekti. Central Group se domluvila na spolupráci celkem se sedmi českými ateliéry. Jejich úkolem bude přes léto své návrhy podrobněji rozpracovat.

Finální podoba celé čtvrti by tak podle Kunovského mohla být známa v září, kdy Central Group ve spolupráci s městskou částí Praha 3 plánuje projekt již v ucelené podobě představit veřejnosti. Lidé pak budou mít možnost se zapojit do rozhodování o tom, v jaké lokalitě vzniknou obchody, služby a restaurace či jak bude vypadat nový veřejný park o rozloze 14 tisíc metrů čtverečních. "S developerem jsme mimo jiné uzavřeli dohodu, že na místě vybuduje na vlastní náklady mateřskou školu, která následně přejde do rukou městské části," popisuje starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09).

Central Group pozemek v severní části Nákladového nádraží Žižkov koupila loni od společnosti Discovery Group. Ta na místě plánovala postavit obchodně-administrativní komplex, proti kterému se postavili obyvatelé i radnice Prahy 3. Podle Hujové by projekt zásadně zatížil Žižkov dopravou. Central Group se proto původní projekt, na který bylo již vydané územní rozhodnutí, rozhodla přepracovat a na místě postaví převážně byty. O nové územní rozhodnutí na svůj projekt chce žádat na konci letošního roku.

Sekyra Group čeká

Zatímco Central Group už rýsuje, jak bude vypadat severní část nádraží, mnohem komplikovanější je situace u jeho jižní části, kde chce postavit čtvrť zhruba za 10 miliard společnost Sekyra Group. Ta spoluvlastní tamní pozemky s Českými drahami. Nemůže na nich však začít budovat, dokud město neschválí změnu územního plánu a nesejme tak z lokality stavební uzávěru.

Nutnou změnu územního plánu začalo město připravovat již v roce 2008. Podle pražských radních proto stačí na práci tehdejšího vedení navázat, což výrazně urychlí celý proces. Opačný názor na věc má však radnice Prahy 3, podle které je nutné začít od začátku.

Třetí městská část má obavy především z dopravní situace, kterou by mohla nová výstavba zhoršit. V okolí nákladového nádraží vznikají nové projekty, které je podle radnice třeba brát v potaz. Hujová připomíná, že nedaleko nádraží loni Central Group dokončila výstavbu projektu Residence Garden Towers zhruba se 700 byty. V sousedství letos stejná firma koupila sídlo společnosti Cetin s okolními pozemky o rozloze 40 tisíc metrů čtverečních. Tam by do budoucna mohly také vzniknout byty. Podle Prahy 3 se navíc od roku 2008 změnila situace ohledně samotného areálu, a to ve chvíli, kdy byla hlavní nádražní budova prohlášena kulturní památkou.

Radnice ze zmíněných důvodů žádá, aby byla vyhlášena urbanistická soutěž na širší okolí Nákladového nádraží Žižkov a ta se stala podkladem pro změnu územního plánu. To je podle většiny pražských radních zbytečné. Podle nich stačí navázat na již rozpracovanou změnu z roku 2008, jejíž součástí bude i nově vypracovaná dopravní a urbanistická studie.

Jakou cestou se nakonec Praha při pořizování změny územního plánu vydá, rozhodnou zastupitelé. Ti budou o celé věci jednat již tento čtvrtek. "Pokud zastupitelé schválí, že se bude pokračovat v již rozpracované změně, mohl by se územní plán změnit do konce příštího roku," předpovídá ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Poté by jeho společnost mohla začít žádat o všechna potřebná povolení nutná pro výstavbu a následně ji také zahájit.

Pokud se naopak zastupitelé rozhodnou pro variantu, kterou preferuje radnice třetí městské části, změna územního plánu se podle odhadů pravděpodobně protáhne o další tři až čtyři roky. Sekyra Group po tu dobu nebude mít možnost na místě cokoliv postavit.