Tradiční hráči na pojišťovacím trhu pamatují i lepší časy, než jaké zažívají nyní. Kromě sílící konkurence ze strany bank, maloobchodních prodejních sítí či poskytovatelů služeb se pojišťovny potýkají také s klesající důvěrou lidí. Podle celosvětového průzkumu poradenské společnosti PwC jim věří jen zhruba čtvrtina klientů. Pro radu by se pak na svoji pojišťovnu obrátila jen necelá polovina lidí.

Cesta zpátky blíž klientům vede podle odborníků přes inovace, a to zejména v oblasti digitalizace. "Speciálně mladí lidé očekávají, že se k nim pojišťovny budou chovat tak, jak jsou zvyklí od nových typů služeb a sociálních sítí," říká partner v poradenské společnosti PwC ČR Petr Ložek.

Pojišťovny na potřeby klientů reagují a vylepšují nejen samotné produkty a služby, ale také způsob, jakým s klienty komunikují. Na ty nejzajímavější inovace na českém pojišťovacím trhu se letos už podeváté zaměřila anketa Pojišťovací inovátor, která je samostatnou kategorií výzkumu v rámci Ceny Hospodářských novin Nejlepší pojišťovna 2017. O jejím vítězi rozhodne internetové hlasování veřejnosti, které se uskuteční od 13. června do 4. července. Odborným partnerem je Česká asociace pojišťoven a partnery jsou společnosti IBM ČR a PwC ČR.

Pojišťovací inovátor

Do letošního finále ankety Pojišťovací inovátor, ve kterém o vítězi rozhodne veřejnost, se probojovaly čtyři z dvanácti nominovaných pojišťoven. Je mezi nimi i loňský obhájce prvenství Allianz pojišťovna.

Letos poprvé inovativnost produktů či služeb, jež pojišťovny nominovaly, posoudila tříčlenná odborná komise Ceny Hospodářských novin Nejlepší pojišťovna 2017. Do finále nakonec nechala projít čtyři z celkem dvanácti přihlášených projektů.

"Za inovaci považujeme i nadále uvedení zcela nového produktu nebo služby na trh. Velký důraz je kladen také na novinky v oblasti zavádění technologických změn určených koncovým klientům," popsala základní kritéria Gabriela Šamanová, analytička agentury Datank − zpracovatele výzkumu. Šamanová zároveň zdůraznila, že za inovaci naopak nelze považovat dílčí změny stávajících produktů, změnu názvu, procenta úročení nebo rozšíření prodejní sítě.

Podle experta na pojišťovnictví a zprostředkování finančních produktů Tomáše Síkory, jenž zasedl v odborné komisi, letos většina pojišťoven do ankety nominovala pouze změny parametrů svých produktů nebo přidávání rozsahu pojistného krytí. " S nejvýraznější novinkou dle mého názoru přišla Axa Životní pojišťovna s produktem Samostatné pojištění nemoci inPlus. Ten zahrnuje kompletní digitalizaci procesu sjednání, včetně zdravotního dotazníku. Oceňuji rovněž zajímavý společenský počin portálu dlouhodobé péče Péče.cz od Aegon Pojišťovny," uvedl Síkora.

Dalšího z členů odborné komise, profesora na katedře bankovnictví a pojišťovnictví Vysoké školy ekonomické v Praze Jaroslava Daňhela zaujal nápad Maxima pojišťovny v produktu Chytré cestovní pojištění. "Automaticky se zapne při připojení mobilního telefonu do sítě zahraničního operátora a stejným způsobem se vypne po návratu. Určitou nevýhodu spatřuji v tom, že je v současnosti určen pouze zákazníkům jednoho operátora.

Odborník na finanční sektor ze společnosti IBM ČR Jaroslav Peyerl vyzdvihl kromě Chytrého cestovního pojištění Maxima pojišťovny také inovativní autopojištění Allianz Auto. "Na těchto produktech oceňuji primární orientaci na klienta. Obě pojišťovny zjevně vedla snaha zjednodušit proces vzniku pojištění a poskytnout klientům co nepřívětivější zkušenost," uvedl Peyerl.