Tradiční česká turbovrtulová letadla L-410 by se měla již příští rok vyrábět v Rusku. Tovární hala v průmyslové zóně poblíž Jekatěrinburgu se právě dokončuje. A zástupci nového závodu tvrdí, že bude přibývat ruských dílů. Kvůli tomu loni proběhla v kunovické firmě Aircraft Industries stávková pohotovost.

České ministerstvo průmyslu i tuzemští odboráři však doufají, že do Ruska, kde sídlí současný vlastník firmy, se kompletní produkce přesunovat nebude. V Kunovicích by se podle nich měly vyrobit celky, které se jako stavebnice v novém závodě UZGA pouze smontují.

Ruská agentura Interfax ale citovala hlavního konstruktéra továrny UZGA Alexandra Platonova, který říká, že během několika let bude výroba v Rusku téměř kompletně lokalizovaná. Tedy že bude využívat díly hlavně od místních dodavatelů.

"Nyní pracujeme i na možnosti vybavit L-410 domácími motory," tvrdí Platonov. Mluví tak zcela v rozporu s dohodou, kterou v září loňského roku uzavřeli zástupci české a ruské vlády. Ta říká, že výroba zůstane v Česku.

Tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek na jednání zdůraznil, že česká vláda postupně téměř půlmiliardou korun podpořila vývoj letounu nové generace, který měl zajistit pokračování produkce v Kunovicích. Právě tuto podporu by firma musela vracet, pokud nedodrží smluvní podmínky.

PRODEJ LETADEL L‑410 AIRCRAFT INDUSTRIES

Odborářům Aircraft Industries přijde kompletní výroba v Rusku jako nereálný plán. "Není to tak jednoduché, žádný vhodný ruský motor na trhu není a ani nevím o tom, že by se někde vyvíjel," říká šéf odborářů v Aircraft Industries Josef Mikula. Nyní je L-410 vybavena motorem z bývalé pražské Waltrovky, dnes GE Aviation.

Podobně Mikula uvažuje o umístění výroby dalších dílů. To by si vyžádalo velké investice a mnohdy i nové certifikace, pokud by nový v Rusku vyráběný díl nebyl zcela totožný s původním českým. "Nevím, zda má smysl tolik investovat do stroje, který se vyrábí skoro padesát let, a jestli není jednodušší rovnou vyvinout nový," podotýká Mikula.

Josef Středula, šéf Českomoravské konfederace odborových svazů, je skeptičtější: "V Rusku dělají vše pro to, aby se tam výroba přesunula. A mají podporu tamní vlády."

Pro Aircraft Industries je ruský trh dlouhodobě nejdůležitější. Letoun je tam poměrně dobře zavedený. Každé omezení podílu českých dílů pro tamní trh by mělo na výsledky kunovické firmy, jež zaměstnává zhruba 900 lidí, nepříznivý dopad.

Stárnoucí model L-410, který poprvé vlétl již na konci šedesátých let, jinak firma dokáže prodávat jen na méně náročných trzích. Změnu si slibuje od nového modelu L-410NG, který odpovídá současným nárokům. Právě ten by se mohl prosadit i v západní Evropě.

Podnik prochází v posledních dekádách poměrně častými zvraty. Konkurz zažil hned dvakrát. Jednou v roce 2000, podruhé v roce 2004. O rok později ho ovládl zbrojař Pavel Musela, ten se však vážně zranil pádem z posedu. Spekulovalo se, že šlo o pokus o vraždu, to se ale nikdy nepotvrdilo. V roce 2011 bratr Musely Karel zastřelil v sídle Aircraft Industries jeho dva bývalé společníky, které vinil z podílu na tomto údajném činu.

Pavel Musela v roce 2008 prodal nadpoloviční balík akcií ruské společnosti UGMK ruského podnikatele Iskandera Machmudova. Zbývající podíl firma získala v roce 2012.

V poslední době na Aircraft Industries těžce dopadá situace v Rusku. Především propad rublu, jenž výrazně prodražil české zboží, a evropské i odvetné ruské sankce, které zkomplikovaly vývoz na tento trh.

Prodeje letadel proto výrazně klesly a firma se dostala do potíží. Loni dvakrát čelila insolvenci, své závazky ale vždy včas uhradila. Letos plánuje vyrobit 12 letadel, 11 z nich má již své zákazníky. Příští rok by mělo jít již o patnáct strojů.