Málokterá kapela ztělesňuje revival klezmeru lépe než Bester Quartet. Sestava z polského Krakova zítra vystoupí v pražské Jeruzalémské synagoze, kde bude míchat tradiční zvuk židovské hudby s moderními prvky.

"Holokaust zapříčinil pauzu ve vývoji klezmeru," řekl dříve zakladatel kapely Jaroslaw Bester, jinak hráč na ruský typ akordeonu zvaný bajan. "My hrajeme klezmer tak, jak by se hrál, kdyby nedošlo ke druhé světové válce," dodal.

V tomto ohledu je Bester Quartet součástí širšího hnutí hudebníků, kteří od 70. let minulého století usilují o návrat klezmeru. Jedinečná je skupina v tom, jak vznikla: roku 1997 ještě pod názvem Cracow Klezmer Band. Tehdy její členové začali koncertovat po kavárnách a restauracích krakovské čtvrti Kaziměř.

Bylo to pár let poté, co právě v těchto místech historicky obývaných Židy režisér Steven Spielberg natočil hollywoodský film o holokaustu Schindlerův seznam.

Bester Quartet se od ostatních klezmerových kapel začal rychle odlišovat. "Nechtěl jsem vést nudnou kapelu a jen slepě napodobovat tradici," vysvětloval Jaroslaw Bester, co hudebníky vedlo k experimentům. Spolu s houslistou Jaroslawem Tyralou, klarinetistou, perkusistou a akordeonistou Olegem Dyyakem a kontrabasistou Wojciechem Frontem tak začali tradiční klezmer míchat třeba s moderním jazzem.

Spíš než veselé převzaté písně hráli sofistikovaně aranžované původní skladby. Byl to víc zážitek pro uši než k tanci.

Tento typ hudby se zalíbil vydavatelství Tzadik, jež založil avantgardní newyorský skladatel a saxofonista John Zorn a kde dodnes vydává "radikálně židovskou hudbu", jak ji sám označuje. Od roku 2000 Bester Quartet na Zornově značce vydal několik alb. Třeba debutová nahrávka De Profundis byla označována za pomyslné setkání autora moderního tanga Astora Piazzolly s rumunskou dechovkou Taraf de Haidouks.

Na dvou deskách skupina spolupracovala přímo se Zornem − včetně titulu Sanatorium Under the Sign of the Hourglass, jenž vznikl jako pocta polskému spisovateli Brunu Schulzovi.

Pod názvem Cracow Klezmer Band skupina vystupovala do roku 2007. Tehdy si uvědomila, že posluchače očekávající tradiční klezmer může zklamat, a tak se přejmenovala na Bester Quartet.

Koncert

Bester Quartet

7. června, 20 hodin

Jeruzalémská synagoga, Praha

První album pod touto hlavičkou vydala až po pětileté pauze a ještě na něm prohloubila spontánní improvizaci. "Bylo skvělé natáčet každý rok, ale trochu už jsme začínali stagnovat. Tato deska po dlouhé odmlce zachytila, kam jsme se v mezidobí posunuli," vysvětloval Jaroslaw Bester.

Sestava se od té doby několikrát proměnila − přišel nejdříve basista Pospieszalski, po něm stávající člen kapely Maciej Adamczak. Vyšla alba jako The Golden Land, které sestava věnovala Mordechaiovi Gebirtigovi, krakovskému židovskému básníkovi zesnulému během holokaustu.

Hudba, kterou Bester Quartet uvede v Jeruzalémské synagoze, bude silně rytmická, melodicky přístupná, ovšem virtuózně zahraná. "Stále vycházíme z tradičního klezmeru, ale přidáváme čím dál víc prvků z jazzu, klasiky či soudobé hudby. Ten proces nadále běží," dodává zakladatel skupiny.