Automobilový byznys žije vizemi o autech bez řidiče. Výrobci do nich investují miliardy dolarů. Toho chtějí využít tisíce podnikatelů, kteří se na této vlně také chtějí svézt. Podle listu Financial Times jde o novodobou zlatou horečkou a částečně pak i novou internetovou bublinu z konce devadesátých let.

Auta bez řidiče jsou potenciálně obrovský byznys. Solventní zákazníci budou ochotni si připlácet za možnost pospat si za volantem, taxislužby už se těší, že nebudou potřebovat řidiče. Stejně tak rozvážkové služby či kamionoví dopravci. Žádná z automobilek nechce, aby v tomto směru zaspala, a snaží se držet krok s ostatními. Všichni ale postupně naráží na limity svého vlastního vývoje a kupují technologické firmy nebo s nimi alespoň uzavírají aliance. Automobilka General Motors koupila kalifornský start-up Cruise Automation za 581 milionů dolarů, tedy téměř 14 miliard korun. Další americká automobilka - Ford - investovala miliardu dolarů do vývojářské firmy Argo AI.

Kolotoč peněz v oboru je ale mnohem větší. Intel zaplatil 15 miliard dolarů za společnost Mobileye, což je izraelský výrobce senzorů a softwaru pro automatická auta. Pozadu nezůstal ani poskytovatel dopravy Uber, který dal 680 milionů za firmu Otto, která se věnuje autonomním kamionům.

Nikdo přesně neví, které investice dávají smysl, ale automobilky se obávají, že by mohly zůstat pozadu. I to je jeden z důvodu konce šéfa Fordu, kterému vytkli, že v nových technologiích začala automobilka zaostávat. Z řady investic, které automobilky v oblasti autonomního řízení dělají, se ale stane brak a budou je muset odepsat.

Investoři by se podle Finacial Times měli dívat více na elektrovozy. Podle analýzy UBS se náklady na používání elektrických aut už příští rok srovnají s náklady, které mají majitelé benzinových a naftových vozů. Vyšší cenu elektromobilu vyrovná levnější provoz i servis.