Potřebujete vozit kočárek či psa? Pytle cementu? Velký stan a kytaru? Ze všech těchto důvodů si Češi oblíbili automobily kombi. V dobách plánovaného hospodářství jich však bylo málo. V uplynulých pětadvaceti letech jsme si to vynahradili: kombíky jsou v Česku nejúspěšnější ze všech karosářských verzí. V roce 2011 na ně připadla třetina prodeje a loni 29 procent. Jenže výrobci začali nabídku opět omezovat.


VW 1500 Variant

Fenomén "station wagon" se zrodil v meziválečném období v USA. Původně šlo o taxíky, které odvážely cestující ze železničních zastávek. Po druhé světové válce objevily jejich kouzlo i rodiny. K Čechům se móda "stejšnů" dostala z Německa. Po autech s velkým zavazadlovým prostorem vznikla ve Spolkové republice taková poptávka, že je na začátku 60. let musel nabídnout rovněž Volkswagen, přestože všechny jeho tehdejší modely měly motor vzadu. Tak se zrodily originální automobily VW 1500/1600 Variant s agregátem pod podlahou zadního zavazadlového prostoru. Staly se inspirací pro obdobně řešený prototyp Škoda 1000 MB Combi, který se však kvůli technickým potížím nikdy nedostal do sériové výroby.


Wartburg 311 Camping

Východoněmecký Wartburg se v 50. letech nemusel stydět. Zatímco VW nabízel auta se vzduchem chlazeným čtyřválcem vzadu, v Eisenachu vyráběli vůz s kapalinou chlazeným tříválcem a předním pohonem. Chybou byl jen dvoudobý cyklus. Čechům se Wartburgy stejně líbily, verzi 311 Camping však dlouho mohli obdivovat jen v zahraničí. Změnu přinesl až nástupce z roku 1967. Ten se dovážel i v provedení Tourist. Dovoz dvoudobých aut vláda později zakázala − poslední Wartburgy doprodala Mototechna v roce 1986.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab65580.jpeg
Wartburg 311 Camping. Dvoutakty byly cítit. A to na velkou vzdálenost.
Foto: archiv

Simca 1300 Break

Ve srovnání se Západem byla nabídka aut v Československu omezená, zároveň však nejbohatší v sovětském bloku. Přispíval k tomu dovoz francouzských vozů Renault a Simca. Zatímco většina Evropanů si při vyslovení slova Simca vybavila především malé automobily s motorem vzadu, k nám se od konce 60. let dovážely klasické vozy řady Simca 1300. Ta zahrnovala i verzi Break, o které však běžní tuzemští zákazníci mohli jen snít. Dovozce měl omezené množství deviz a snažil se za ně nakoupit co nejvíce kusů, takže dal přednost sedanům.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab65584.jpeg
Simca 1300 Break. Dovozce dal přednost sedanům.
Foto: archiv

Moskvič 427

Moskviče dostaly koncem 60. let hranaté karoserie. Kombi se od roku 1967 prodávalo pod označením Moskvič 427. Vozy kombinovaly podvozek vycházející z předválečného Opelu s výkonným, leč žíznivým motorem. Brzdy získaly posilovač, avšak vzhledem k hmotnosti a maximální rychlosti stejně nebyly dostatečně účinné. Kvůli neplnění bezpečnostních norem byl dovoz do většiny vyspělých zemí v 80. letech zastaven, import do Československa skončil již v roce 1980.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab65588.jpeg
Moskvič 427. Slabinou byly brzdy a zastaralý podvozek.
Foto: archiv

Fiat 128 Familiare

Fiat 128 z roku 1969 získal titul Evropské auto roku a nechyběl ani na českém trhu. Provedení Familiare však u nás bylo vzácné. Italské statistiky ukázaly, že Fiaty 128 Familiare zůstávaly v provozu nadprůměrnou dobu a mimořádně dlouho sloužily prvním majitelům. Ti hořce nesli, že nic podobného jim už Fiat nikdy nenabídl. Tento přístup je pro dnešní automobilky zřejmě velkou inspirací.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab6558c.jpeg
Fiat 128 Familiare. Majitelé marně vyhlíželi nástupce.
Foto: archiv

Dacia 1300 Break

Dacia 1300 z roku 1969 byla licenčním Renaultem 12. Francouzský originál existoval i v provedení Break a rumunská automobilka tuto verzi rovněž nabídla. První Dacie se montovaly z francouzských dílů a byly skvělé, později však kvalita spadla. Do Československa se dlouho dovážely jen Dacie v provedení sedan, vozy kombi se v Mototechně objevily až v letech 1986−1989. To už nesly označení Dacia 1310 Break. Prodávaly se hlavně díky tomu, že jiné kombi si běžný zákazník vybrat nemohl.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab65590.jpeg
Dacia 1300 Break. Kvalita už byla v 80. letech zoufalá, ale nic jiného tu k mání nebylo.
Foto: archiv

Ford Cortina Estate

Model Ford Cortina se vyráběl v několika generacích během let 1962 až 1982, od roku 1965 také jako kombi pod označením Estate. Britské Fordy představovaly oživení zdejšího trhu, oblíbili si je umělci i "papaláši". Cortina se k nám však dovážela jako sedan. Dovozce předpokládal, že kdo má na západní vůz, ten si na přepravu pytlů cementu někoho sjedná. V Británii se Cortina stala v 70. letech nejúspěšnějším modelem. Sesadila z pomyslného trůnu vozy Austin a Morris, mimo jiné díky tomu, že byla k dispozici rovněž jako velmi užitečný a zároveň elegantní kombík.

jarvis_592583ed498ea3cb3ab65594.jpeg
Ford Cortina Estate. Model, který pomohl Fordu na britský trůn.
Foto: archiv

Lada 1200 Combi

Kombi začala ruská automobilka vyrábět v roce 1972 pod označením VAZ-2102. Šlo o licenční Fiat 124 Familiare s úpravami pro provoz v tvrdších klimatických podmínkách a na horších silnicích. Byl to praktický dříč, schopný sloužit "do roztrhání těla". V polovině 70. let sice Mototechna inzerovala, že nabízí řadu modelů k okamžitému odběru, některé dokonce vyprodávala se slevou, avšak Lady v provedení kombi byly naprosto nedostatkovým zbožím. A tak to zůstalo až do rozpadu sovětského bloku.

jarvis_592583ee498ea3cb3ab65598.jpeg
Lada 1200 Combi. Zase nepřišly. Zeptejte se v příští pětiletce.
Foto: archiv

Saab 95

Saaby se vyznačovaly spolehlivostí, robustností a bezpečností, dlouho však využívaly dvoudobé tříválcové motory. Do Československa se koncem 60. let dovážely v základním provedení, které by se dalo nazvat jako kupé, a platily zde za symbol prestiže. Švédský výrobce ovšem nabízel rovněž zajímavé kombi, které mohlo být upraveno tak, aby uvezlo až sedm lidí. Dvě řady sedadel měly standardní uspořádání, ke skromnější třetí sedačce se nastupovalo "kufrem" a dva cestující na ní seděli zády ke směru jízdy. Byla to ideální pozice pro neoblíbené příbuzné či upovídané děti, leč předpisy některých zemí na ni nepamatovaly.

jarvis_592583ee498ea3cb3ab6559c.jpeg
Saab 95. S dětmi šup do kufru. U nás to však předpisy zakazovaly.
Foto: archiv

Fiat 125P Kombi

Fiat 125P byl křížencem mezi Fiatem 125, z něhož převzal karoserii, a předchozí řadou Fiat 1300/1500, po které zdědil motory a podvozek. Československo patřilo k hlavním odběratelům. V letech 1969 až 1982 se zde prodalo přes 80 tisíc "velkých poláků". Šlo ovšem o sedany. Na kombi připadala jen necelá pětina produkce, přičemž Polsko tyto vozy nutně potřebovalo například pro zdravotnictví, takže je ostatním zemím RVHP většinou ani nenabízelo.

jarvis_592583ee498ea3cb3ab655a0.jpeg
Fiat 125P Kombi. Polský výrobce jich nedokázal dělat dost.
Foto: archiv

Trabant 601 Universal

Trabant 601 se vyráběl v letech 1963 až 1990, verzi Universal dostal roku 1965. Její předností byl překvapivě objemný zavazadlový prostor. V rekordním roce 1971 se k nám dovezlo 12 800 Trabantů v základním provedení, ale jen 3200 kombi. V posledním roce, kdy se Trabanty dovážely (tedy 1984), nabídla Mototechna 500 Trabantů, z toho téměř 400 v provedení Universal. Zákaz dovozu nesla část veřejnosti nelibě, protože z trhu zmizelo téměř poslední kombi.

jarvis_592583ee498ea3cb3ab655a4.jpeg
Trabant 601 Universal. „Pryskyřičník pádivý“ byl docela prostorný.
Foto: archiv

Škoda Forman

V 70. letech Škoda vyvinula několik kombíků, žádný se ale nedostal do výroby. Změnu přinesl až Forman z roku 1990. Tehdy mohli Češi konečně přestat snít a kombík si normálně koupit. Další možnosti přinesla liberalizace dovozu − zahraničním vozům úspěšně čelily Felicie a Fabie Combi. Nyní však mnohé značky dávají přednost SUV, takže menší kombíky z evropského trhu zase mizí. Otazník se vznáší i nad Fabií Combi příští generace.

jarvis_592583ee498ea3cb3ab655a8.jpeg
Škoda Forman. Od roku 1972 do roku 1989 Škoda kombi neměla.
Foto: archiv
Související