Když mi Acer poslal pozvánku na představení nových produktů v New Yorku, měl jsem jedno přání: vyzkoušet si první headset pro "smíšenou realitu". Microsoft tento koncept představil na podzim při oznámení aktualizace Creators Update pro Windows 10. Místo drahého systému HoloLens, průhledného hledí, které před oči promítá trojrozměrné objekty, chce oslovit masy jednoduššími helmami. Headset od Aceru, který využívá technologii Microsoftu, připomíná HTC Vive, ale obejde se bez senzorů v místnosti.

Acer byl první, kdo svůj headset ukázal světu, firma už první tisíce kusů rozeslala tvůrcům aplikací. A v New Yorku ho Acer nakonec opravdu ukázal. Stačilo si včas vzít lísteček a čekat. A před nasazením headsetu na hlavu projít seminářem, který vysvětloval, co si Microsoft od nové technologie slibuje.

Virtuální místo smíšené reality

Představení tohoto konceptu se ujal Greg Sullivan z Microsoftu. Začal odvážnou myšlenkou, že smíšená realita časem nahradí tradiční počítače i telefony. Mluvil přitom spíše o systému HoloLens než o headsetech, které se pro Windows 10 začnou prodávat koncem roku. To vyvolalo otázku, proč mluví o smíšené realitě, která do reálného prostředí zasazuje virtuální objekty, když zařízení od Aceru viditelně patří do kategorie virtuální reality, kdy se uživateli před oči promítá čistě virtuální obraz.

Odpověď byla vyhýbavá. Microsoft prý chce pojmout celé spektrum "pozměněné reality", tedy různé kombinace zobrazování počítačových dat. Vypadá to ale spíše, že Microsoft musel pod tlakem odložit HoloLens a soustředit se na levnější a technicky jednodušší systémy virtuální reality. HoloLens se měly původně prodávat letos v létě, místo toho přijdou nejprve za rok.

I levnější virtuální headsety, které má vyrábět vedle Aceru také Asus, HP nebo Lenovo, přijdou pozdě. Virtuální nebo rozšířená realita měla být hlavním lákadlem Windows 10 Creators Update, zařízení od Aceru se ale začne prodávat až před Vánoci.

Na tohle měl Microsoft jedinou možnou odpověď: "Chceme, aby vše fungovalo, jak má, proto raději počkáme." A potom nám odhalil největší překvapení: Microsoft do konce roku plánuje vyladit systémy rozšířené reality ve Windows 10 tak, aby fungovaly i na počítačích s integrovanou kartou.

Tato změna je zásadní. Virtuální realitu si na počítačích zatím mohou užívat jen majitelé výkonných herních počítačů s drahými grafickými kartami. Už zlevnění headsetu na cca 10 tisíc korun představuje výrazné snížení vstupní bariéry proti 20 tisícům u Oculusu Rift a 25 tisícům u HTC Vive. Možnost připojit headsety s rozšířenou realitou od Microsoftu k většině moderních počítačů má ale v podstatě revoluční potenciál. Na noteboocích a starších počítačích ale samozřejmě nebudou fungovat náročné hry pro virtuální realitu.

Jen s rouškou a bez fotografií

Půlhodinový marketingový dril skončil a přišel čas vyzkoušet budoucnost. Díky zkušenostem s HTC Vive a PlayStation VR jsem neměl přehnaná očekávání. Už při čekání na to, až se uvolní testovací pozice, bylo navíc jasné, že celý systém ještě není úplně vyladěný − inženýři Aceru trochu smutně restartovali výkonné notebooky, aby demo proběhlo před odborným publikem bez potíží.

Za chvilku už ale byl headset od Aceru připravený. Stačilo si na tvář navléknout antibakteriální masku, z hygienických důvodů, a raději sundat brýle. Později jsem headset zkusil i s nimi a šlo to. Místa je uvnitř headsetu dost. Bez nich to ale bylo příjemnější a systém si s mou krátkozrakostí snadno poradil.

Microsoft s Acerem přichystaly pouze jednu ukázku, bez her. Cílem dne bylo prokázat, že rozšířená nebo virtuální realita má i jiné využití. Po nasazení headsetu jsem dostal do ruky ještě ovladač od Xboxu One a ocitl se v jednoduchém virtuálním domku. V něm jsem se mohl podívat na film na ploše, která odpovídá pětimetrovému plátnu, a vyzkoušet si alespoň malou část z největší chlouby Microsoftu − propojení virtuální reality s běžnými aplikacemi pro Windows 10 včetně webového prohlížeče Edge.

Libovolnou aplikaci z Windows Store je možné umístit jako virtuální pracovní plochu do 3D prostoru. Funguje to na stejném principu jako práce s několika monitory. Nemusíte přepínat okna s programy, stačí jen natočit hlavu. Microsoftu se přitom už ve stávající verzi podařilo vymyslet použitelné ovládání.

Nejpříjemnější překvapení představuje způsob, jakým se v rozšířené realitě podle Microsoftu zadává text. V angličtině to půjde přirozeně hlasem, ale i mimo angličtinu se dá ve virtuální realitě bez fyzické klávesnice psát poměrně rychle a pohodlně − písmena na virtuální klávesnici totiž nevybíráte pohybem páček herního ovladače, ale pohledem, respektive natočením hlavy. Během krátkého dema to fungovalo výborně.

I zbytek ovládání vypadal robustně. Pohyb v prostoru Microsoft vyřešil buď plynulým pohybem pomocí levé páčky herního ovladače, nebo "teleportací" pomocí tlačítka na ovladači. Teleportace vytrhuje uživatele z virtuálního prostředí a pomáhá předcházet nevolnosti, která může vzniknout, když mozek zaznamená rozpor mezi vizuálním vjemem pohybu a protikladnou informací z ostatních smyslů.

Velmi dobře Microsoft vyřešil i ovládání "oken aplikací" − pravá páčka slouží k posunu obsahu ve směru odpovídajícímu pohybu páčky. Působilo to naprosto přirozeně, alespoň pro někoho, kdo už téměř dvacet let hraje na konzolích. Microsoft dokonce právě oznámil, že vyvíjí vlastní pohybové ovladače pro svou rozšířenou realitu, jakási virtuální ukazovátka, na která vsadilo HTC u systému Vive a jež se staly součástí mobilních systémů virtuální reality Google Daydream a Samsung Gear VR.

jarvis_59148ddd498ed7c7ba0d75ad.jpeg
Modrá je dobrá. Vývojářská verze headsetu od Aceru připomíná konstrukčně systém PSVR, má ale výraznou modrou barvu.
Foto: HN – Otakar Schön
jarvis_59148ddd498ed7c7ba0d75b1.jpeg
Modrá je dobrá. Vývojářská verze headsetu od Aceru připomíná konstrukčně systém PSVR, má ale výraznou modrou barvu.
Foto: HN – Otakar Schön