Doby, kdy Češi využívali cestování letadlem i k levnému nákupu parfémů v bezcelní zóně na letišti, jsou dávno ty tam. Stejně samozřejmě jako oblečení, potraviny nebo hračky kupují kosmetiku na internetu. Jen u největšího hráče na českém trhu v tomto segmentu, firmy Notino, loni zákazníci utratili téměř šest miliard korun. Ačkoliv už společnost − ještě minulý rok známá pod jménem Parfums.cz − působí celkem na 14 trzích, má stále větší chuť k rozšiřování. Ještě letos se rozroste do dalších pěti zemí a zároveň hodlá otevřít kamenné pobočky.

Notino je příkladem velkého českého e-shopu s úspěšnou zahraniční expanzí. Tuzemským on-line prodejcům přestává zdejší trh stačit a chtějí získat nové zákazníky a jejich peníze v cizině. Například největší český internetový obchod Alza letos otevře po Maďarsku a Slovensku další kamennou pobočku v Rakousku a kvůli expanzi rozšiřuje sklady. Jeho největší domácí konkurent Mall Group, kterého řídí investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, zase masivně investuje do rozvoje v zemích bývalé Jugoslávie. O rozšíření uvažuje i e-shop s oblečením Zoot, který by se rád přes akvizice dostal do Polska nebo Maďarska.