Nový průzkum společnosti Kaspersky Lab poukázal na to, že přes 39 % dotázaných Čechů si ve svém zařízení nejvíce cení soukromých fotek, na kterých jsou zobrazeni oni sami. Na druhém místě se umístily snímky partnerů následované soukromými SMS zprávami a kontakty v seznamu. Pomyšlení na to, že by o ně přišli, jim nahání větší hrůzu než případná autonehoda, rozchod s partnerem či rodinná hádka. Pokud ovšem přijde řeč na finanční odměnu výměnou za smazání těchto dat, jsou lidé tento krok ochotni udělat za pouhých 280 Kč.

KL Rating incidentsDigitálních vzpomínek si lidé cení především kvůli jejich nenahraditelnosti. Přes 50 procent dotázaných Čechů by například nedokázalo smazat fotky nebo videa svých dětí, vzpomínky z cest (46 %) nebo záznamy na kterých jsou oni sami (25 %). Většina lidí se bojí pouhého pomyšlení na ztrátu těchto vzpomínek. Nejnovější průzkum Kaspersky Lab v podstatě naznačuje, že si lidé svých zařízení a fotografií cení více než svých partnerů, kamarádů či mazlíčků.

 

Lpíme na svých fotografiích?

Analytici Kaspersky Lab se ptali lidí, jak moc ve stresu by se cítili v různých situacích, mezi nimiž figurovalo onemocnění člena rodiny, rozchod s partnerem, autonehoda, ztráta digitálních fotografií nebo kontaktů a další. Z hlediska stresu se jasně na prvním místě po celém světě umístilo onemocnění blízkého člověka. Na druhém a třetím místě se v různých částech světa střídaly ztráta nebo odcizení digitálního zařízení a ztráta digitálních fotografií. Nechaly za sebou dokonce autonehodu, rozchod s partnerem, špatný den v práci, rodinnou hádku a v některých případech i onemocnění domácího mazlíčka.

 

Studie ukázala něco jiného

Nicméně experiment provedený za asistence mediálních psychologů z univerzity v německém Würzburgu ukázal mírně rozporuplné výsledky. Navzdory tomu, že lidé prohlašují, jak silné pouto mají ke svým digitálním datům, jsou zároveň ochotni je prodat za překvapivě nízkou cenu.

Účastníci experimentu měli k datům uloženým ve svých smartphonech přiřadit peněžní hodnotu – včetně rodinných fotografií, fotek svých přátel, kontaktů a osobních dokumentů. Překvapením bylo, že se tato částka vzhledem ke slovně vyjádřené hodnotě pohybovala daleko níže, než analytici očekávali. Nejvyšší finanční hodnotu lidé přiřazovali finančním a platebním údajům (v průměru 360 Kč). Druhou nejvyšší pak přisoudili kontaktním údajům (320 Kč) a až za nimi byly fotografie, kterých si cenili na 280 korun.

Experiment ještě poukázal na fakt, že právě ty nejcennější vzpomínky jsou lidé ochotni směnit za peníze. Poté co jim byla na základě výše uvedeného průzkumu nabídnuta finanční částka, byl nejvyšší počet z nich ochotný vymazat fotografie rodiny a kamarádů, osobní dokumenty a fotky sebe sama.

„Experiment odhalil zajímavé výsledky – ačkoliv si lidé myslí, že znají cenu svých dat, nejsou schopni jejich emocionální hodnotu převést do každodenních aktivit. Na jednu stranu si lidé uvědomují, která data jsou pro ně důležitá – jsou přesvědčeni, že by pro ně ztráta digitálních vzpomínek byla velmi bolestivá. Na druhou stranu nejsou příliš schopni vyhodnotit cenu svých dat v penězích. Vědí, že jsou pro ně emocionálně důležitá, ale nedokáží je ocenit. Je proto nezbytné si ještě před jejich uveřejněním či smazáním uvědomit, jakou mají hodnotu,“ upozorňuje Petr Kuboš, regionální obchodní manažer pro východní Evropu v Kaspersky Lab.

 

Více informací o experimentu a průzkumu se dozvíte ve zprávě „Ztráta ceněných dat bolí“.