Pět předplatných, 1065 korun měsíčně a více zábavy, než je možné si během třiceti dní užít. Díky předplatnému můžete sedět u televize a koukat se na skvělé seriály, hrát videohry a poslouchat hudbu, pracovat v Microsoft Office nebo ve Photoshopu a každý měsíc si vzít zcela nové ponožky nebo tričko. Bez návštěvy obchodu, bez objednávání. A díky předplatnému neumřete ani hlady, naopak, díky krabičkám s vyváženou stravou budete plní energie, abyste tu nálož práce, zábavy a pohodlí vlastního domova zvládli.

Růst zájmu o předplatné všeho druhu je zjevný. Zároveň nejde o systém, který osloví každého. I nejúspěšnější prodejci předplatného totiž oslovují jen menšinu − často vzdělanou, náročnou a movitou, ale menšinu.

Od tisku k ponožkám

Princip předplatného je starý několik set let. Podle historiků se objevil už s počátkem knihtisku, což dosvědčují staré tisky se seznamem předplatitelů. Tiskoviny byly několik set let hlavním předmětem předplatného, ať šlo o encyklopedická díla nebo o noviny a časopisy. Úspěch novinového předplatného má s moderním nástupem předplatného "na cokoliv" společné absolutní základy. Na jedné straně stojí samotná logika obchodního modelu s jistými, respektive snadno plánovatelnými příjmy (poptávkou) a výdaji, ale také požadavek na distribuční a platební síť.

PŘEDPLATNÉ NA VŠECHNO

K rozvoji novin a časopisů přispěl vznik poštovních a kurýrních služeb, stejně jako rozšíření a zkvalitnění internetu spolu s bezhotovostními internetovými transakcemi přispělo k rozvoji služeb, jako je Spotify nebo Netflix. Tradiční distribuční síť v podobě poštovních služeb a zároveň rozvoj internetu pak daly vzniknout fenoménu měsíčních balíčků s překvapením, ať už jde o pestrobarevné ponožky, výběr zajímavých variant piva nebo výběr kosmetických přípravků.

První přišla hudba

Zatímco provozovatelé pornografických webů přijímali měsíční platby zákazníků od konce devadesátých let, ostatní služby čekaly až na nové tisíciletí. Změnu přinesl Apple, který začal prodávat hudební skladby v iTunes, to ale ještě bez předplatného. S tím přišlo Yahoo! v podobě Yahoo! Music Unlimited. Tato služba umožnila za devět dolarů měsíčně neomezený poslech asi dvou milionů písniček na PC a o několik let později umožnila také poslech v hudebních přehrávačích.

Průkopnické Yahoo! službu po třech letech zavřelo, ale to už ve Švédsku vzniklo Spotify, které zatím úspěšně odolává i snahám Applu, který před dvěma lety představil službu Apple Music. Spotify získává uživatele díky bezplatné verzi, kterou používá více než 50 milionů uživatelů. Stejné množství dalších zákazníků ale za poslech hudby platí.

Spotify za jeden rok přidalo dvacet milionů platících zákazníků, stejné množství, jaké Apple získal pro Apple Music za 18 měsíců. Ostatní služby mají zákazníků řádově méně. Zajímavý je ale Tidal, který zpřístupňuje hudbu ve vyšší kvalitě než konkurence, takže dokáže oslovit náročnější fanoušky hudby i se svým omezenějším katalogem.

100 milionů pro Netflix

Synonymem pro on-line předplatné je v globálním pohledu Netflix, zatím nejúspěšnější firma svého druhu, která během deseti let působení na internetu získala 100 milionů platících zákazníků. Díky před rokem zahájené masivní zahraniční expanzi už téměř polovinu všech předplatitelů tvoří zákazníci mimo USA.

Netflix přitom nebyl první, kdo začal nabízet placené video na internetu, v tom ho předběhl Amazon. Ten spojil přístup k videu a hudbě s předplatným Amazon Prime, ve kterém je také bezplatné poštovné na nákupy. Úspěšný koncept před rokem přejala i Alza.cz.

Hry na předplatné

Průběžné placení za hry je staré jako žánr MMORPG, on-line her na hrdiny, kterým dominuje World of Warcraft. Ještě více uživatelů, desítky milionů, však mají služby Xbox Live Gold a PlayStation Plus, které obsahují možnost on-line hraní a několik her v ceně každý měsíc. Výraznou změnu pak přinesl vydavatel Electronic Arts se svou službou EA Access, díky níž lze hrát za 150 korun měsíčně i špičkové hry, jako je FIFA 17 nebo Star Wars Battlefront. Hraní bez herního počítače nebo konzole pak propaguje Nvidia se službou GeForce Now, která hry streamuje podobně jako Netflix.