Od zvláštního zpravodaje ze Šanghaje - Elektromobilita zatím pro většinu Čechů znamená jízdu tramvají, trolejbusem, metrem nebo na elektrokole. Elektromobily jsou u nás zatím vnímány podobně exoticky jako třeba supersportovní auta typu Ferrari nebo Lamborghini a vyskytují se na českých silnicích ve stejně mizivém počtu. To se ale v nejbližších letech pravděpodobně radikálně změní.

Impulz k tomu vzešel v daleké Šanghaji, kde dala Škoda Auto najevo, že to s elektromobilitou myslí opravdu vážně. V Číně ukázala funkční prototyp Vision E, na jehož základech vznikne v roce 2020 první čistokrevný elektromobil. Zároveň šéf značky Bernhard Maier potvrdil, že už v modelovém roce 2019 dostane Superb elektrickou verzi plug-in hybrid. Půjde o provedení, které pohání jak klasický benzinový motor, tak elektromotor. Ten se dá zároveň dobíjet ze sítě.

Vzhledem k dominantnímu podílu Škody Auto na českém automobilovém trhu tu většinou každý její nový model způsobil rozmach celé kategorie automobilů − ať už to byly liftbacky a kombíky díky Octavii, malé kombíky díky Fabii Combi nebo třeba SUV díky Yetimu a nyní Kodiaqu. Je tedy pravděpodobné, že začátek prodeje elektromobilu značky Škoda řádově zvedne zájem o tuto skupinu vozů.

V Česku zatím jen desítky kusů za rok

Elektromobilitu čeká v nejbližších letech obrovský rozmach. Na tom se shodují všichni odborníci i přesto, že v roce 2016 se celosvětově prodalo pouze 776 tisíc elektrických vozidel (elektromobilů a plug-in hybridů), tedy jen 0,86 procenta z celkového trhu s automobily. Ve státech Evropské unie a EFTA (Švýcarsko, Norsko a Island) to bylo dokonce jen 0,57 procenta. Suverénně největším trhem elektromobilů na světě je totiž Čína, kde se prodala téměř polovina světové produkce. Evropané si pořídili o něco více než čtvrtinu všech elektroaut a Američané necelou čtvrtinu.

Česko je na tom z hlediska prodeje elektromobilů ještě mnohem hůře než celosvětový nebo evropský průměr. Podle statistik Svazu dovozců automobilů tu činil v roce 2016 podíl elektromobilů pouhých 0,08 procenta na celkovém počtu registrací nových osobních aut. Dalších 0,59 procenta trhu zabrala hybridní auta. Mezi nimi ale nad plug-in hybridy drtivě převažovaly klasické hybridy, které se ve statistikách nepovažují za elektromobily, protože ujedou čistě na elektřinu jen velmi malé vzdálenosti a nelze je dobíjet ze sítě. Energii získávají takzvanou rekuperací, tedy přeměnou z kinetické energie při brzdění. To samozřejmě umí i plug-in hybridy a čistokrevné elektromobily, jejichž baterie ale mají několikanásobně větší kapacitu.

Nejprodávanějším elektromobilem v Česku bylo v roce 2016 BMW i3 s 87 kusy. Dvouciferného výsledku ještě dosáhly značka Nissan s modelem Leaf, Tesla s modely S a X a Volkswagen s vozy e-Up! a e-Golf. O slovo se koncem loňského a začátkem letošního roku začal hlásit Hyundai Ioniq, který se nabízí jako hybrid i elektromobil a řadu brzy zkompletuje i plug-in hybridem. To je v kostce téměř celý trh s čistokrevnými elektromobily v Česku.

Přesná čísla k plug-in hybridům neexistují. Jejich prodeje jsou totiž vždy zahrnuty v rámci konkrétního modelu, jehož bývá plug-in hybrid odvozeninou. Vzhledem k tomu, že jde o drahou technologii (nejlevnější plug-in hybrid na trhu, BMW 225xe, stojí od 958 100 korun), budou čísla podobně slabá jako u čistokrevných elektroaut.

Přesto se nedá říci, že by Češi nechtěli elektromobily jezdit. Podle průzkumu elektrárenské společnosti E.ON uvažuje téměř polovina lidí v České republice o pořízení auta na alternativní pohon a 38 procent z nich by dalo přednost elektromobilu.

Elektromobily

Nejznámějším elektromobilem v Česku je americká Tesla, i když tu zatím nemá oficiální zastoupení. Lze ji koupit jen po internetu. Na servis pak Češi se svou Teslou musí do Berlína, Vídně nebo Lince. Její model S zná podle průzkumu 26 procent respondentů. Na druhém místě se umístily vozy BMW i3 a Tesla model X, které shodně dostaly 20 procent hlasů. Modely Volkswagen e-Up! a e-Golf zná patnáct procent lidí.

BMW letos publicitu modelu i3 zřejmě výrazně zvýší tím, že zapůjčilo jedenáct kusů modelu i3 státním i městským policistům.

Co se musí změnit?

Potenciálním uživatelům elektromobilů jde zejména o to, aby se svým autem na jedno nabití najeli co nejvíce kilometrů a měli ho kde dobít za rozumnou dobu. Zatímco předchozí generace elektromobilů dokázaly na jedno nabízí ujet 100 až 150 kilometrů a jejich uživatel se s nimi reálně nemohl pohybovat dále než v okruhu domova, dnešní vozy už zvládají mnohem zajímavějších 200 až 300 kilometrů. A v nejbližších letech přijedou na trh auta s dojezdem více než 500 kilometrů, což slibuje i prototyp Škoda Vision E. To už je hranice, která by vyhověla i většině "víkendových" jezdců.

Dalším problémem je infrastruktura. V Česku zatím chybí síť rychlodobíjecích stanic podél hlavních tahů. To by se také mělo brzy změnit. V rámci nedávného Kolokvia o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice, které pořádala Škoda Auto, slíbil premiér Bohuslav Sobotka, že do roku 2020 vznikne v Česku 1200 napájecích stanic pro elektromobily. Podle ministra dopravy Dana Ťoka by měl stát výstavbu podpořit více než miliardou korun, přičemž část financí by měla jít z evropských dotací.

Současné nizoučké prodeje elektromobilů v tuzemsku mají na svědomí i jejich vysoké ceny. Nejlevnější čistokrevný elektromobil, Volkswagen e-Up!, se aktuál­ně prodává za 619 900 korun. Jde o minivůz, který se dá s konvenčním pohonem sehnat za třetinovou cenu. Také ostatní elektromobily na trhu stojí minimálně dvojnásobek ceny podobně velkých aut s konvenčním pohonem, což je tak velký rozdíl v pořizovací ceně, že se majiteli nevrátí ani přes výrazně nižší provozní náklady.

Škoda předpokládá, že v roce 2020, kdy chce v Česku začít prodávat svůj první elektromobil, klesnou ceny elektrických komponentů natolik, že se cena dostane na konkurenceschopnou úroveň v porovnání s auty poháněnými tradičními palivy. Na rozdíl od zemí, jako je Nizozemsko nebo Norsko, nemá česká administrativa možnost elektromobily podporovat výraznějšími finančními úlevami, protože u nás téměř neexistují daně za registraci, pořízení nebo vlastnictví osobního auta. Přesto se některé výhody nabízejí: nulová silniční daň pro podnikatele, parkování zdarma v městských parkovacích zónách nebo využívání "rychlých pruhů" pro autobusy a taxíky. Do budoucna navíc i v Česku pravděpodobně po vzoru Německa a dalších zemí vzniknou městské nízkoemisní zóny, do kterých nebudou mít majitelé aut vypouštějících větší množství škodlivin přístup.

Zajímavé parametry elektrické škodovky

Dostatečně dlouhý dojezd na jedno nabití, dostupné a rychlé dobíjení, rozumné ceny − to nejsou jediné cíle, kterých chce Škoda Auto dosáhnout při uvedení sériového elektromobilu na trh. "Náš elektromobil musí nabídnout podobně jako ostatní modely Škody "kus auta navíc" z hlediska prostornosti, radost z jízdy a emotivní design. Zapomenout nesmíme ani na konektivitu, tedy propojení auta s okolním světem, a vysokou úroveň asistenčních systémů," hlásal na autosalonu v Šanghaji produktový manažer Škody Auto Guido Haak.

Prototyp Škoda Visoin E většinu těchto cílů s dojezdem více než 500 kilometrů, maximálním výkonem až 225 kW, stálým pohonem všech kol díky dvěma elektromotorům, prostornou kabinou s velkým zavazadlovým prostorem a líbivým zkřížením poloterénní kategorie SUV a kupé splňuje. To ale neznamená, že to bude mít na trhu jednoduché.

Vision E přes kopírák

Jen v Šanghaji se představilo několik podobně laděných konkurentů. Ten nejbližší hned na vedlejším stánku koncernového sourozence Volkswagenu. Prototyp I.D. Crozz jako by Škodě Vision E z oka vypadl. Stejná platforma, stejný tvar karoserie, stejný dojezd, stejná čtyřmístná kapacita, stejné datum uvedení na trh… Je velmi pravděpodobné, že půjde o jeden model vyráběný v jedné továrně pod různými značkami. Bude velmi zajímavé sledovat, zda se podaří šéfovi Škody Auto Bernhardu Maierovi dotáhnout do úspěšného konce plán vyrábět tento elektromobil v České republice.

Podíl elektromobilů na trhu s osobními auty v EU

Koncernový večer Volkswagenu před zahájením šanghajského autosalonu připomínal přehlídku elektrotechniky. Uváděla ho Škoda Vision E, pokračoval Volkswagen I.D. Crozz, a aby toho nebylo málo, ukázalo podobný koncept také Audi, jehož e-tron Sportback by se měl začít vyrábět už příští rok. Jeho dynamické parametry jsou díky třem elektromotorům ještě úchvatnější, dojezd by měl být stejně jako u škodovky kolem 500 kilometrů.

Audi si půjde po krku zejména s elektromobilem, který vznikne z prototypu Jaguar I-Pace. Půjde sice o vozy s podobným tvarem, jako má budoucí škodovka nebo Volkswagen, ale výrazně dražší. Podobnou siluetu jako budoucí elektromobil od Škodovky má i populární Tesla X, ta je ale výrazně delší, pobere až sedm osob a také její cena je mnohem vyšší.

Kromě výše zmíněných konkurentů Hospodářské noviny objevily na výstavišti v Šanghaji i další téměř shodný prototyp, jaký představila Škodovka, paradoxně s téměř totožným názvem, jen spojovník je navíc − Vision-E. Vystavila ho automobilka Roewe, tedy nástupce zkrachovalého Roveru, který koupila čínská skupina SAIC. Ještě pikantnější na tom je, že SAIC provozuje s Volkswagenem joint venture vyrábějící v Číně škodovky a Volkswageny, ale zástupci české značky, které jsme oslovili, o této podivné konkurenci neměli ponětí. Auto přitom stejně jako škodovka vypadá díky kombinaci SUV a kupé velmi dobře, nabízí rovněž dojezd až 500 km a vyrábět by se mělo už příští rok.

Dokonce jsme našli i další podobný prototyp na stánku čínské automobilky Cherry. U jeho modelu Tiggo ale není jisté, zda se jedná o elektromobil.