Výstavba dálnic v Česku vázne a tratí na tom celé stavebnictví. Ze záporných čísel se ho snaží dostat vláda pomocí novely stavebního zákona, kterou má v brzké době schvalovat Senát. Jenže stavebníci, kteří ještě nedávno apelovali na poslance, aby novelu přijali, nyní tlačí na senátory, aby ji vrátili zpět do sněmovny k přepracování.

Z úpravy zákona vypadl pro stavaře důležitý pozměňovací návrh, který měl umožnit rychlejší vyvlastnění pozemků u strategicky významných dopravních staveb. A současně urychlit řešení sporů mezi státem a lidmi, kteří výstavbu blokují. "Bez tohoto klíčového pozměňovacího návrhu nepřináší novela stavebního zákona žádné další prvky, které výrazně urychlí jakoukoliv dopravní stavbu," stěžuje si prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáš Janeba.

Podobně hovoří také šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš: "Novela stavebního zákona v této podobě dopravní infrastruktuře nepomůže. Budeme se snažit přesvědčit senátory, aby celou věc ještě zvrátili."

Senátory se chystá přemlouvat i část hnutí ANO v čele s poslancem Martinem Kolovratníkem. Ten je jedním z tvůrců pozměňovacího návrhu, který měl umožnit začít stavět dálnici na vyvlastněném pozemku ještě předtím, než bude stanovena výše odškodnění. Právě spory o částku, kterou má stát majitelům pozemků zaplatit, často brzdí výstavbu dlouhá léta.

Jak si vede stavebnictví

"Budeme se snažit přesvědčit senátory napříč politickým spektrem," prohlašuje Kolovratník. Současně však připouští, že přemlouvání senátorů nebude snadné.

Proti jednoduššímu způsobu vyvlastňování totiž stojí ministryně pro místní rozvoj a Kolovratníkova stranická kolegyně Karla Šlechtová (ANO), pod jejímž vedením celá novela stavebního zákona vznikala.

"Myšlenka pozměňovacího návrhu byla taková, že můžete kopnout do země, aniž byste měli vyvlastněno. Musím říct, že za ministerstvo jsme rádi, že to neprošlo," říká Šlechtová. Kolovratníkův návrh jako takový přitom výslovně neodsuzuje. Podle ní by ale vyvlastňování neměla řešit novela stavebního zákona, nýbrž zákon o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, který je v režii ministerstva dopravy.

Donutit senátory, aby novelu vrátili k přepracování, nebude snadné ani proto, že je vyvlastňování velmi citlivým tématem. Zvlášť pak před blížícími se volbami. Právě toto bylo podle Kolovratníka hlavním důvodem, proč novinka překvapivě neprošla ve třetím čtení, přestože ji poslanci v předchozím hlasování bez problémů schválili. To bylo mimo jiné způsobeno zvýšeným tlakem ze strany občanských sdružení, podle nichž by byl nový princip vyvlastňování v rozporu s ústavou. Podobně se proti pozměňovacímu návrhu vyjádřila například Strana zelených.

Pokud se stavařům nepodaří senátory dotlačit k tomu, aby novelu vrátili zpět do parlamentu, stane se vyvlastňování za účelem rychlejší výstavby dálnic jedním z volebních témat hnutí ANO v nadcházejících volbách. "Paragraf máme již připravený. Jestli pro nás dopadnou volby příznivě, mohl by se stát rychle součástí stavebního zákona či zákona o urychlení dopravních staveb," dodává Kolovratník.

Pokud novela stavebního zákona projde bez problémů, začne platit nejspíš na začátku roku 2018. Přestože podle stavařů výrazně nepomůže dopravním stavbám, odborníci se shodují, že alespoň urychlí výstavbu budov, třeba rodinných domů či obchodních a administrativních center. Výhodou je především nová možnost urychlit stavební přípravy pomocí takzvaného sloučeného řízení. Nově se v rámci něj nebude muset žádat zvlášť o posouzení vlivu na životní prostředí, územní rozhodnutí a stavební povolení. Postačí jen jedna žádost.

Částečně se zlepší i výstavba silničních okruhů okolo měst. Novela je však pouze dočasným řešením. Výrazné zlepšení pro stavebnictví přinese podle stavařů až zcela nový zákon. Ten ovšem nebude podle odhadů hotov dříve než za pět let.