Sotva před několika měsíci si šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek posteskl, že ho nikdo nechodí kritizovat, jako když on kdysi kriticky asistoval Václavu Neumannovi. Brzy se kruh uzavře. V příští sezoně se asistentem jedenasedmdesátiletého Bělohlávka stane letos šestadvacetiletý Jiří Rožeň.

„Bude to asistentura v tradičním smyslu slova. Jiří Rožeň bude chodit na zkoušky, jezdit s námi na zájezdy, trávit s filharmoniky čas,“ popisuje ředitel orchestru David Mareček.

Ten Rožňovo angažmá oznámil na úterní tiskové konferenci k příští sezoně.

Rožeň na sebe upozornil předloni, kdy se stal finalistou dirigentské soutěže Nestlé při Salcburském festivalu. „Všichni tam uváděli Beethovena nebo Schuberta, kdežto on si vybral symfonii Miloslava Kabeláče. A orchestr na to přistoupil. Udělalo to na mě silný dojem,“ popisuje Mareček, podle nějž ale o Rožnově angažmá nakonec rozhodl sám šéfdirigent Bělohlávek.

„Letos mu poskytl příležitost dirigovat koncert s Markem Ebenem. A to byl i zkušební moment, jak na Rožně zareagují filharmonici. Zareagovali příznivě,“ dodává Mareček, podle nějž orchestr s Rožněm uzavře smlouvu na rok či dva.

Rožeň momentálně působí jako asistent šéfdirigenta v BBC Scottish Orchestra. Česká filharmonie, která již spolupracuje s pětatřicetiletým Jakubem Hrůšou, tak naváže vztah s dalším perspektivním dirigentem.

V příští sezoně ovšem orchestr pod taktovku dostanou především již etablovaní dirigenti. Po pěti letech s filharmoniky vystoupí Fabio Luisi, tedy vyhledávaný šéfdirigent newyorské Metropolitní orchestry.

„V interním hodnocení našich hráčů před pěti lety obdržel nejvyšší možnou známku. Samozřejmě jsme ho okamžitě oslovili, ale dřívější termín se nepodařilo najít,“ vysvětluje Mareček.

Luisi s orchestrem na přelomu ledna a února 2018 uvede nedokončenou Osmou symfonii Antona Brucknera.

Značná očekávání vzbuzuje angažmá osmačtyřicetileté finské dirigentky Susanny Mälkki, která je nyní šéfdirigentkou Helsinské filharmonie a hlavní hostující dirigentkou Losangeleské filharmonie. Vloni v prosinci ji mohli slyšet také Češi v přenosu z newyorské Metropolitní opery do kin, když dirigovala dílo Láska na dálku současné skladatelky Kaiji Saariaho.

„Mälkki zároveň symbolicky uzavře náš dramaturgický cyklus Objevy, který už se v následujících sezonách nebude opakovat. Vlastně je do něj zařazena neprávem, abychom její debut urychlili již v této sezoně. Není žádným objevem, již nyní patří do nejvyšší dirigentské ligy,“ upozorňuje Mareček.

Mälkki bude v květnu 2018 dirigovat mozartovský večer, při němž se jako sólistka v Mozartově Koncertu pro lesní roh a orchestr představí hornistka filharmoniků Kateřina Javůrková. Ta vloni získala druhou cenu v mezinárodní soutěži ARD v Mnichově. „Je to mimořádný úspěch, který chceme připomenout,“ líčí Mareček.

Pětačtyřicetiletý Rus Vladimir Jurowski, šéfdirigent London Philharmonic, s orchestrem v listopadu uvede Malou mořskou vílu od rakouského skladatele Alexandra Zemlinského. Ten byl v posledních letech Rakouska-Uherska a v začátcích Československa hudebním ředitelem Nového německého divadla v Praze.

„S generálním manažerem Robertem Hančem jsme Jurowského naživo viděli dirigovat třikrát a vždy byl nesmírně charismatický. Nejen tím, jak lehce čarodějnicky vypadá, ale hlavně proto, že z orchestru vytáhne jedinečný zvuk,“ podotýká Mareček.

Říjnový zahajovací koncert Česká filharmonie odehraje se špičkovým řeckým houslistou Leonidasem Kavakosem, jenž se do Prahy vrátí po devíti letech.

„Domluva byla obtížná, protože Kavakos dnes také diriguje a jeho agentka by takovému angažmá dala přednost. Ale my bychom jen s těžkým srdcem oželili, jak fantasticky Kavakos hraje na housle,“ říká Mareček.

Kavakos pod taktovkou Jiřího Bělohlávka uvede Šostakovičův První koncert pro housle a orchestr.

Během sezony 2017/2018 se k filharmonikům přidá mnoho špičkových sólistů. Pět let orchestr orchestr usiloval o japonskou klavíristku Mitsuko Uchidu. „Dokonce ani poté, co v Praze vystoupila s Magdalenou Koženou, na koncert ještě nekývla. Přemlouvání bylo nebývale dlouhé,“ poznamenává Mareček.

Uchida letos získala cenu Grammy za nahrávku Schumannových a Bergových písní se sopranistkou Dorotheou Röschmannovou. S Českou filharmonií v prosinci uvede Schönbergův Koncert pro klavír, v němž sice skladatel využil dvanáctitónovou řadu, dílo má však neoklasický nádech.

S Beethovenovým Koncertem pro klavír a orchestr č. 4 v prosinci vystoupí slavná Francouzka Hélène Grimaudová. Ta měla s Prahou rozporuplný vztah, v předešlých dvou dekádách tu odřekla dva koncerty. S Českou filharmonií však již absolvovala turné a roku 2014 s ní vystoupila v Rudolfinu.

„Grimaudová není problematická sólistka, jen mívá vysoké nároky na klavír. Ale od toho máme našeho klavírního technika Jana Macharta a spolupracujeme s Thomasem Hübschem, klavírním technikem Berlínské filharmonie,“ vysvětluje Mareček, co Grimaudovou přimělo k prvnímu vystoupení i souhlasu, že se do Prahy vrátí. „Celé její tajemství spočívá jen v tom, že potřebuje dobře seřízený klavír,“ dodává Mareček.

Dalšími významnými sólisty v příští sezoně České filharmonie budou čínská klavíristka Yuja Wang, která uvede Prokofjevův Třetí koncert pro klavír a orchestr, či houslisté Janine Jensenová, Christian Tetzlaff a Isabelle Faustová.

Ta zahraje Koncert pro housle významného skladatele z přelomu 19. a 20. století Albana Berga, jejž před sedmi lety natočila s dirigentem Claudiem Abbadem.

Orchestr v příští sezoně odehraje 27 koncertů v zahraničí. Během asijského turné se filharmonici nadvakrát vrátí do proslulé síně Suntory Hall v japonském Tokiu a na konci sezony po třinácti letech vystoupí na prestižním Salcburském festivalu. „Byla to věc vytrvalého tlaku kombinovaná se štěstím,“ vysvětluje Mareček, podle nějž rozhodující roli při vyjednávání sehráli generální manažer filharmoniků Robert Hanč a Nora Pötterová z koncertní agentury Raab & Böhm.

Ta pro Českou filharmonii organizuje zájezdy do Rakouska, v minulosti orchestru pomohla do vídeňského Musikvereinu či berlínského Konzerthausu. „Má velkou důvěru v orchestr s Jiřím Bělohlávkem. Právě s ní Robert Hanč vymyslel strategii pro návrat do Salcburku,“ vysvětluje Mareček.

V Salcburku orchestr uvede duchovní repertoár českých skladatelů.

Česká filharmonie bude také v příští sezoně natáčet pro vydavatelství Decca, s nímž spolupracuje několikátým rokem. Jiří Bělohlávek pořídí nahrávky Fantastického scherza, Pohádky léta či Pragy od Josefa Suka, ruský dirigent Semjon Byčkov s orchestrem nahraje Čajkovského Čtvrou a pátou.

Pro vydavatelství Supraphon filharmonici zaznamenají Rytiny pro orchestr a symfonické preludium Skála od Bohuslava Martinů a také zkompletují nahrávky jeho symfonií. Dokončena bude též audiovizuální nahrávka symfonií Martinů ve spolupráci České televize a německého Unitelu.