Start-upy, dnes už tradiční výstavy pořádané Galerií hlavního města Prahy, stojí za to sledovat. Představilo se v nich už 45 mladých umělců, studentů nebo čerstvých absolventů uměleckých škol. Tím nejnovějším je Jiří Žák, absolvent Ateliéru intermediální tvorby III Tomáše Vaňka na AVU a laureát Ceny Exit 2015.
Jeho výstava Rozštěpený epistemolog v nově otevřených prostorách bývalé kočárovny v pražském Colloredo-Mansfeldském paláci potrvá do 7. května.
Na Žákovi je sympatické, že nikdy není tak úplně "nad věcí". Jeho videa a filmy jsou vždy zaujaté, vždy reagují na současné podněty a přitom se obracejí do politiky nebo do historie.
Současná výstava se jmenuje podle jednoho z vystavených videí. Rozštěpený epistemolog je filmová esej, která vznikla při autorově pracovní stáži v Berlíně.
S místní tanečnicí, neobyčejně výrazově proměnlivou Meimounou Coffi, Žák vytvořil improvizovanou choreografii, která vychází z gest, jimiž se ovládají digitální zařízení. Umělec se tak snaží dohledat, jaký je význam "pravdy" v současné epoše, která je tolik zatížena informačním smogem a mediální manipulací.
Jde o značně aktuální video v době, v níž se slovo "postpravda" stalo slovem roku 2016.
Výstavní cyklus start-upů představuje výtvarníka Žáka, ve videích a filmech hledá význam pravdy
Jiří Žák, narozený roku 1989, vystavuje od roku 2013 a jeho poslední dva filmy byly k vidění také na Festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.
Ve snímku Mateřské město (2015) vypovídá o svém vztahu k rodnému Zlínu, městu v kleštích baťovského kultu. A ve videoeseji Lovcova noc divák s autorem prochází opuštěnou kancelářskou budovou skrze skutečnost rozloženou do pixelů. Je to upozornění na odcizení člověka ve virtuálním prostředí.