Na pobřeží Pákistánu, Bangladéše a Indie bylo loni na šrot rozebráno rekordních 862 kontejnerových lodí. Majitelé dopravních firem jako Maersk počítají ztráty, zatímco sedmý největší dopravce zboží na světě, jihokorejský Hanjin vyhlásil bankrot. Ze statistik vyplývá, že světový obchod se od krize v roce 2008 stále více zadrhává. I proto je pozornost, věnovaná čtvrteční a páteční schůzce amerického a čínského prezidenta Donalda Trumpa a Si Ťin-pchinga na Floridě, spojená především s obchodem.

Trump hrozí, že zavede vůči čínskému zboží vysoká cla, pokud Čína více neotevře svůj trh a pokud bude nadále uměle podhodnocovat svoji měnu jüan.

Před týdnem exekutivním výnosem Trump nařídil studii, která má do 90 dnů prozkoumat americký obchod s jednotlivými zeměmi, a to výrobek po výrobku. Chce zjistit, jak by se dal snížit obrovský obchodní deficit USA ve výši 500 miliard dolarů. Na Čínu z toho připadá zhruba 300 miliard.