Jméno Chanel zná každý. Značku založila roku 1910 slečna Gabrielle Chanel, modistka známá pod přezdívkou Coco. Svobodomyslná módní revolucionářka, jež zavedla módu černých šatů, očíslovaných parfémů, prošívaných kabelek na řetízku, bot s černou špičkou, jednoduchých kostýmů z tvídu a která se často inspirovala mužskou garderobou.

Dvanáct let po její smrti převzal žezlo Karl Lagerfeld, jediný následovník mademoiselle Coco, který vládne impériu už 34 let. Samotná značka patří Alainovi a Gérardovi Wertheimerovým, jejichž otec stál u zrodu legendy Chanel. Také parfémové oddělení, druhé nejdůležitější hned po módním studiu, vede muž − Olivier Polge, který převzal pomyslnou pochodeň po svém otci Jacquesovi. Mužský prvek patří k Chanelu stejně jako tvíd, perly a číslo pět.

Vítejte v Ritzu

Je slunné poledne, na pařížském Place Vendôme postávají četné skupinky zvědavců, zatímco před číslo patnáct se sjíždí jedna limuzína za druhou. Jeden z nejluxusnějších hotelů světa je už druhý den pro veřejnost zcela uzavřen, pro tři stovky hostů však zákaz neplatí. Naopak. Muži v pečlivě upravených livrejích se srdečným úsměvem na tváři otevírají dveře do kouzelného světa.

Proč kouzelného? Tento den patří hotelu Ritz a mademoiselle Chanel, která v něm více než třicet let bydlela. Jejich příběh, tak notoricky známý, nepřestává fascinovat ani ty nejzasvěcenější. A proč všechna ta paráda kolem? Karl Lagerfeld tu představuje nejnovější kolekci Chanelu. Velmi speciální linii, kterou žádný jiný módní dům nedělá. Kolekce Metiers d'Art (umělecká řemesla), která bude v buticích od května, se vrací po Římě, Dallasu a Salcburku domů do Paříže, do Ritzu, jenž se stal její největší inspirací.

Dětská hvězda Chanelu, osmiletý Hudson Kroenig, jehož kmotrem není nikdo jiný než Karl Lagerfeld, vystupovala naprosto suverénně.
Foto: Chanel

Zapomeňte na přehlídkové molo. To by byl v tomto případě přímo hřích. Speciální kolekce si žádá i mimořádné představení. Lagerfeld pozval své hosty na oběd. Pečlivě prostřené stoly v baru Hemingway, zimní zahradě a vyhlášené hotelové restauraci L'Espadon tvoří dokonalou kulisu. Bílý porcelán lemovaný zlatem září ve třpytu skleniček a stříbrných příborů. Na pečlivě složených ubrouscích leží menu se zlatým logem Ritzu a ručně napsaným jménem každého hosta. Tříchodové menu se závěrečným dezertem mizí stejně rychle jako elegantní číšníci.

Dámy a pánové, bavte se

Než si dámy u vedlejšího stolu stačí objednat kávu, prostorem už zní první tóny slavného hitu z 80. let Clouds Across The Moon a hlavním vchodem nevchází nikdo jiný než krásná Cara Delevingneová. Po více než roce se vrátila. Dlouholetá Lagerfeldova múza vypadá v smetanově bílém kostýmku, s perlami kolem krku a růžovými květy ve vlasech nádherně. A směje se. To se na přehlídkách moc často nevidí.

Vlastně skoro vůbec, ale dnešní show není jako ostatní. Liší se v každém myslitelném detailu. Modelky, mezi nimiž nechybí ani dcery slavných rodičů jako Lily Rose Deppová, Sofia Richieová, Selah Marleyová, se evidentně baví. Žádné nudné "fashion faces". Jsme v Ritzu na Chanel show, co víc si přát?! Prostě si to všichni užijme.

I Pharrell Williams, který se k překvapení všech přítomných objevuje v roli modela, si tuto jedinečnou chvíli vychutnává. S každým dalším krokem jeho lehká nervozita mizí a úsměv na tváři má zářivější a zářivější. To dětská hvězda Chanelu, osmiletý Hudson Kroenig, jehož kmotrem není nikdo jiný než Karl Lagerfeld, se mezi stoly proplétá naprosto suverénně.

Celá podívaná se děje tak rychle, že detaily, tak zásadní pro tuto kolekci, zcela unikají pozornosti. V lesku zlatých flitrů, nadýchaných svetrů a prošívaných bund a zástupu chanelovských kabátků, které se jednou ukazují v klasické kombinaci se sukní ke kolenům a jindy se šik cyklistickými šortkami, se snadno zamotá hlava.

Zlatavý tvíd střídá růžový a béžový úplet, sexy lesklý satén, černá kůže. Zatímco z reproduktorů zní Taco a jeho synthpop verze na slavný hit z 20. let Puttin' on the Ritz, přichází bílá krajka, dámský smoking, černé kabátky, kalhotový kostým ze zlatého lamé, tvídová variace na motorkářské bundy, následované večerními šaty. Vše doplněné nejrůznějšími tvary a velikostmi kabelek inspirovaných hotelovými motivy, od modro-zlatého koberce po cedulky na dveře.

"Paris Cosmopolite", jak se oficiálně letošní Métiers d'Art kolekce jmenuje, ukazuje dokonalý svět společenské smetánky, která se v jednu chvíli sešla v hotelové hale. A je úplně jedno, kolik vám je let a v jakém časovém pásmu žijete. Ačkoliv se kreativní ředitel módního domu nechal inspirovat historickou budovou a jako soundtrack vybral 80. léta, výsledek je současný. Bez jediné špetky nostalgie nebo vzpomínání na "staré dobré časy".

jarvis_58e35d56498e6cb2e1858674.jpeg
Ačkoliv se kreativní ředitel Karl Lagerfeld inspiroval historickou budovou a jako soundtrack vybral 80. léta, výsledná kolekce je současná.
Foto: Chanel

Přísně střežené ateliéry

V čase se ovšem vraťme. Jen o týden. Ze slavného náměstí se musíme přesunout na pařížské předměstí, kde celý příběh jedinečné kolekce začal. Magazín proč ne?! je tuto sezonu jediným médiem v celé střední, severní i východní Evropě, který má do přísně střežených míst přístup.

Chanel kolekce Métiers d'Art není další z řady kolekcí mimo období fashion weeků, jak je uvádějí jiné značky. Společné mají pouze načasování a maximální rozmanitost oblečení a doplňků, jež musí zvládnout každé počasí i společenskou příležitost. Cílem Métiers d'Art ovšem není pouze naplnit šatník mezi tradičními sezonami, je oslavou řemesla. Toho, na nějž jsou Francouzi právem pyšni a chrání si jej více než státní tajemství. Je to právě Chanel, který v celém systému hraje zásadní roli. Před několika lety skoupil ateliéry, kde vznikají ruční výšivky, květinové aplikace, nejpřesnější plisé, jaké si jen umíte představit. Ale i ručně šité boty a klobouky.

Říká se, že dokonalost neexistuje. Že se k ní dá pouze přiblížit. Na druhou stranu také platí, že každé pravidlo potvrzuje výjimka. V módním světě jsou onou výjimkou pařížské ateliéry, jež v době digitalizace a automatizace každého myslitelného pohybu udržují tradiční techniky. Od prvního do posledního okamžiku, vše pěkně ručně. S maximálním důrazem i na ten sebemenší detail, který by většinu z nás ani nenapadlo řešit nebo mu věnovat byť jediný pohled. A přesto právě tady fungují zákony jinak. Čas jako by neexistoval. Není vůbec důležitý. Stejně jako vynaložené úsilí ani finanční náklady nehrají žádnou podstatnou roli. Zásadní je pouze jediné: dokonalost. Naprostá. Nekompromisní. Dechberoucí.

Sny z kilometrů nitek a perliček

Začínáme v Pantinu, na pařížském předměstí. Malá cedulka "Lesage" na strohém domě je jediným ukazatelem toho, že jsme na místě. Za dveřmi však nečekejte nic tradičního, žádné malinké ateliéry, kam dopadá světlo jen skrze malá okna, jak bývá v Paříži zvykem. Vše je moderní. "Minulost je minulost, hotovo. To, co tu děláme, je pro další generace," říká hned na úvod Hubert Barrère, umělecký ředitel ateliéru Lesage. Je to právě on, kdo tvoří pomyslný můstek mezi myslí designéra a výslednou výšivkou.

Temperamentní perfekcionista, který každým svým gestem a větou dokazuje, kolik vášně se v ateliérech skrývá. Bez té by to snad ani nešlo. Lesage spolupracuje se spoustou designérů a značek, ale Chanel jasně dominuje. Barrère má pro Chanel evidentní slabost. O spojení dvou domů hovoří jako o obrovském štěstí. Takové příležitosti a zakázky se nedějí na každém rohu. Lesage je unikátní místo už téměř celé století, v archivech nacházíme výšivky z 20. let, jsou tu slavná srdce Yvese Saint-Laurenta z 80. let, vyšívané hedvábí od Madame Vionet a spousta, spousta Chanelu.

Miliony dam všech věkových kategorií sní o šatníku plném monogramů CC.
Foto: Chanel

"Pan Lagerfeld je opravdový génius. Nemusím nutně hned chápat, co chce, ale rozhodně musím vědět, co nechce," říká Barrère s úsměvem, zatímco si prohlížíme v tuto chvíli přísně tajné fragmenty výšivek k nové kolekci. Métiers d'Art je jedna z osmi, které tu každoročně vzniknou. Svou náročností se vyrovná haute couture. Jen s tím rozdílem, že se nedělá v jednom jediném kuse, ale putuje do butiků.

"Máme trochu více volnosti. Je to naše osobní interpretace toho, co má pan Lagerfeld na mysli. Je to opravdový dar," vysvětluje, zatímco procházíme jednotlivými dílnami. V nich čeká další překvapení. Žádné stařičké dámy, které se krčí nad kousky látek a kůží. Náročné řemeslo si našlo cestu k nové generaci.

Než se však dívky dostanou k reálné zakázce pro návrháře, může to trvat i deset let. Výšivky Lesage představují to nejlepší z nejlepšího. Bez nadsázky. Rozhoduje každý steh. Stačí chvilka nepozornosti a musí začít znova. Barrère kontroluje každý milimetr, jeho zkušené oko odhalí sebemenší odchylku od návrhu.

"Největší výzvou je čas. Čas přemýšlet, čas na realizaci. Je to moje noční můra. Nemám moc trpělivost. Když něco chci, nejraději bych měl kouzelné tlačítko, které bych mohl kdykoliv stisknout a mít věc před sebou. Naneštěstí nic takového neexistuje. Na výšivky potřebujete čas, to je velmi důležité. Nyní děláme kolekci za šest týdnů, to je velmi krátká doba," vysvětluje umělecký ředitel. Do přehlídky zbývá týden a na stolech leží pouze malé kousky výšivek. Kouzelné tlačítko tu sice nemají, ale kouzelné ruce rozhodně ano.

Ticho, nerušit

S ateliéry Lesage těsně sousedí Lemarié, tradiční specialisté na peří a květiny. Slavné Chanel kamélie tu dělají jednu po druhé. Pěkně ručně. Postaru. Dílek za dílkem skládají okvětní lístky z látky, která se předtím natáhla na rám a napustila želatinou. Každý lísteček ručně ohýbají do výsledného tvaru. Výroba jedné květiny zabere minimálně šest hodin. Ročně jich tu takto vytvoří 40 tisíc. Představte si jakoukoliv barvu, látku nebo velikost. Vše tu mají.

Procházíme do druhé místnosti, kde panuje ticho. Žádná hudba, nikdo kolem neběhá. Každý pohyb navíc je tu nežádoucí. Proč? Stačí se podívat pod stoly, kolem kterých sedí skupina žen v bílých pláštích. Ručně separují jednotlivé části peří. Kousek po kousku. Je to hodně delikátní práce, nic se nesmí ztratit nebo zbytečně spadnout na zem. Času není nazbyt. Jejich koncentrace i trpělivost je obdivuhodná. Zdá se, že je naše přítomnost ani cvakání fotoaparátu nevyvádí vůbec z míry. Z miniaturních peříček před očima vzniká neurčitý tvar. Ani ony nevědí, na čem ve skutečnosti pracují. Ve valné většině putují jednotlivé díly do studia, kde je sestaví do finálního oděvu. Výjimku tvoří sukně, na které ve vedlejší místnosti pracují čtyři dívky. Nemůže jim být víc než pětadvacet. Cíl předat know-how dalším generacím se tu podařil.

Knoflíkářský ráj

Druhý den ráno autem míříme do Plailly, malého městečka vzdáleného necelou hodinu od Paříže. Sídlí tu Maison Desrue, nejslavnější výrobce haute couture bižuterie, knoflíků a doplňků. Nová továrna tu stojí od roku 1995, ale firma s Chanelem spolupracuje již od poloviny 60. let, kdy jí Coco Chanel osobně zadala první zakázku. Tady vzniká každý knoflík s logem dvojité C i každý perlový náhrdelník. Máte-li ve svém šatníku pásek od Chanelu ve tvaru slavného proplétaného řetězu, zrodil se právě zde. Jsou-li Lesage a Lemarié příkladem toho nejlepšího, co se dá s nitěmi, perličkami a peřím vytvořit, pak Desrue je kovový ráj. Sledovat cestu jednoho jediného knoflíku, jenž ve výsledku ani nemusí být vidět, zabere několik hodin. Ke každé kolekci se dělá nová série, nová podoba tohoto drobného kousku oděvu, nad nímž většinou ani nepřemýšlíme.

V Desrue se váš pohled na knoflíky totálně změní. Pro mnohé podružný detail, pro dvě stovky místních zaměstnanců skutečná vášeň. Nejnovější technologie si sem už cestu našly. Dříve se veškeré návrhy vytvářely ručně, postupně se však přechází ke 3D vizualizaci. "3D otevírá nové možnosti," říká ředitel Sylvain Peters, "na druhou stranu software není tak chytrý, aby se obešel bez člověka." Pro každou kolekci se vytváří až čtyřicet nových druhů knoflíků, jež se v místní továrně ručně vyrábějí. Než vznikne samotný knoflík, vyrobí tu pro něj originální silikonovou formu, do které dáma v bílém plášti naběračkou lije tekutý kov zahřátý na 300 stupňů Celsia. Po vyklopení a zchlazení putuje surová součástka do vedlejší dílny, kde se ručně zabrousí. Už to odlišuje místní knoflíky od masové produkce. Počet kroků, než se hotové dostanou až do studia, kde je švadleny přišijí, tím ovšem rozhodně nekončí.

jarvis_58e35d58498e6cb2e1858699.jpeg
Maison Desrue je nejslavnější výrobce haute couture bižuterie, knoflíků a doplňků. S Chanelem spolupracuje již od poloviny 60. let.
Foto: Juliana Vlčková

Po ručním vybroušení hran a vyleštění povrchu míří polotovar do galvanovny, kde budoucí knoflík čeká navlečení na drátek, pěkně ručně. Součástku za součástkou. Pak následuje hodina v jedné lázni a čtyři hodiny v druhé. Na konci tohoto procesu už dostávají komponenty výslednou barvu. V tovární hale pak stačí jediný pohled a máme tu náš knoflík. Krásně stříbrný, lesklý a připravený na závěrečnou kontrolu. "Pokud není naprosto perfektní, neopustí továrnu. Vrátí se zpátky na začátek," upozorňuje Peters cestou do poslední haly. Zde je lidí o poznání více než u předchozích procesů. Panuje tu čilý ruch i dobrá nálada. Zvládli to.

Dnes do pařížského studia v ulici Cambon odchází poslední série knoflíků pro přehlídku v Ritzu. Jen těch kovových vyrobili devět tisíc. Karl Lagerfeld je dostává pečlivě naskládané v knize. Od každého typu, ať už to je klasický propletený monogram Coco Chanel nebo replika zámku z jejího hotelového apartmá, existuje v tuto chvíli pět až dvacet barevných variant v šesti různých velikostech. "Až na zkoušce modelu si monsieur Lagerfeld vybere finální variantu," říká Peters.

Splníme každé Karlovo přání

Designér si ovšem pro Métiers d'Art vymyslel ještě jednu výzvu, jíž v Desrue v minulých týdnech čelili. Vyžádal si knoflíky z PVC s drobným monogramem uprostřed. Což je přesně jeden z těch detailů, které na přehlídce unikly většině přítomných. Peters nás vede do zadní místnosti továrny, na první pohled to tam vypadá jako v závodní kuchyni. Obrovské hrnce, dřezy, sporáky. A spousta barev.

Ve skutečnosti jsme v novém oddělení vzniklém kvůli barvení komponent. Transparentní kolečka nejrůznějších velikostí čeká barevná lázeň, aby ve výsledku jemně zdůrazňovala barvu látky, na niž budou v příštích dnech přišita. K jejich tónovaní se používají stejné pigmenty jako v kosmetice. I knoflíkům se dostává to nejlepší myslitelné. "Jsme hrdí na to, že dokážeme splnit každé přání Karla Lagerfelda," končí naše putování za knoflíky Peters.

Po tomto zážitku nelze nic jiného než smeknout pomyslný klobouk a s pokorou zašeptat "merci". Díky těmto ateliérům, které módní dům Chanel postupně koupil, aby zachoval tradiční řemesla v nejvyšší myslitelné kvalitě, mohou vznikat výjimečné oděvy a doplňky. V těchto místech, pod rukama stovek anonymních lidí, se sny stávají skutečností.