Novou budovu otevřel český Oracle v prosinci. Všude kolem ní ještě řinčí bagry a jeřáby, upravuje se okolní terén a vedle se staví další kancelářský dům. Místa pro 850 zaměstnanců firmy jsou už ale zařízená a naplno se tu pracuje. Před architekty zařízení budovy, která patří Pentě a Oracle si ji převzal do nájmu jako holou stavbu, stál nelehký úkol.

"Budova je specifická tím, že je docela úzká a dlouhá, což znamená určité omezení," říká jeden z architektů řešení Eduard Trembuľak (na fotkách vpravo). Jak dodává šéf českého Oraclu Josef Švenda (vlevo), právě moderní, prosklená a vzdušná Aviatica v pražských Jinonicích zvítězila nad ostatními dvěma stavbami, mezi nimiž si firma své nové sídlo vybírala.

Ve které části nových prostor se cítíte nejlépe?

Švenda: Určitě v té, v níž jsem zatím bohužel moc nebyl, tedy v šestém patře relaxační zóny pro zaměstnance. Je tam připraven prostor i pro interní, neformálnější mítinky v amfiteátrovém stylu. Máme tam fitness centrum, jež hodně využívají zaměstnanci, já bohužel zatím příliš ne. Jinak relativně často bývám v prostorách pro návštěvníky, míváme tu jednání se zákazníky; to je také pěkný prostor. Už jsme tam dělali některé akce pro zákazníky a partnery. Tahle část se bude určitě hojně využívat.

JOSEF ŠVENDA (56)

ředitel Oracle Czech

◼ Vystudoval VŠE v Praze, do Oraclu nastoupil v roce 2013.

◼ Předtím pracoval v softwarové společnosti Autodesk.

EDUARD TREMBUĽAK (45)

architekt ateliéru IBA

◼ Vystudoval Fakultu architektury Slovenské technické univerzity.

◼ Projekt zařízení budovy Oraclu byl úkol pro celý tým architektů z IBA. Trembuľak na něm pracoval zhruba rok.

Jak znělo zadání od Oraclu vám architektům?

Trembuľak: Byla to hrubá stavba, vstupovali jsme do úplně prázdného objektu. Samozřejmě některé prvky byly dané a my jsme je doplňovali a rozvíjeli. Například koberce jsme pořídili v hodně vysoké kvalitě a snažili jsme se vytvořit prostor vhodný k byznysu a práci. Soustředili jsme se třeba na akustiku pracovních míst. Ještě dříve, než se vstoupí do takové budovy, jako je tahle, musí se udělat analýza potřeb lidí, kteří tu budou pracovat. Zadání od Oraclu se netýkalo jediné věci, že by chtěli to nebo ono. Oracle působí celosvětově a má zkušenosti s tím, jak zavádět inovativní prvky pracovního prostředí. Takže na základě toho má celkem jasná data a analýzy, jak vytvořit ideální prostor. Jsou třeba dané proporce, jak má vypadat pracovní místo, kolik je potřeba oddychových zón, kolik telefonních budek, míst na mítinky a podobně. Dostali jsme tedy sumář informací a na jejich základě jsme pracovali s objektem jako celkem.

V čem se tenhle projekt lišil od jiných kancelářských prostor?

Trembuľak: Tahle budova je velmi specifická tím, že je docela úzká a dlouhá, což znamená na jedné straně výzvu, ale na druhé straně jde o určité omezení. Bylo potřeba zařídit, aby zaměstnanci měli pracoviště v přijatelné docházkové vzdálenosti a aby mezi sebou komunikovali. Chodíme do kanceláře nejen proto, abychom pracovali, ale také abychom navázali nějaké spojení s kolegy, s nadřízenými, s celým kolektivem. V konceptu bylo zásadní, že jsme si řekli: Nebudeme řešit konkrétní místo pro každého daného pracovníka, ale chceme udělat flexibilní prostředí, kdy oddělení pracují v různých skupinách, které se mohou měnit. Tady jde o 10 tisíc metrů čtverečních, ne třeba o tisíc. Když děláte tak obrovský prostor, musíte ho nějak rozdělit, umístit navigaci a tak dále.

Jak jste řešili, aby lidé nebyli v jednotlivých patrech příliš izolovaní?

Trembuľak: Zásadní myšlenka byla, jak se vyrovnat s tím, že máme jedno dlouhé patro, pak jsou podlaží zkrácená a pak věž. Máte nad sebou osm podlaží a zároveň potřebujete, aby zaměstnanci firmy mezi sebou komunikovali. Proto vznikl koncept, že jsme hlavní místo komunikace, tedy oddychovou zónu, dali do šestého patra. Má totiž terasy a je umístěna zhruba uprostřed. Tenhle prostor by měl zaručit, že si tam lidé aspoň jednou za den zajdou, potkají se tam, mohou využít terasu, která rozšiřuje velikost toho prostoru. Do devátého patra jsme umístili klientskou zónu, protože má skvělé výhledy a prezentace před klienty je pro Oracle důležitá. Ostatní jsou kancelářské prostory. V tom nejdelším patře, kde je docházková vzdálenost nejdelší, jsme postavili společenské centrum, kde se zaměstnanci zase mohou potkávat a pracovat. Nejde však o to, že si tam lehnete na lehátko a budete číst noviny. Je to spíš nastavené na komunikaci, zajdete si na kávu, je tam možnost ohřát si jídlo a koupit menší občerstvení.

ORACLE

◼ Softwarová firma má více než 420 tisíc zákazníků a její kompletní a plně integrovaná nabídka cloudových aplikací, služeb pro platformy a propracovaných systémů se využívá ve více než 145 zemích. Celosvětově pracuje v Oraclu zhruba 140 tisíc zaměstnanců.

◼ Kromě jiného společnost podporuje ročně zhruba 3,1 milionu studentů ve 110 zemích světa.

Švenda: Musím potvrdit, že tento koncept funguje. Prostor je mnohem víc propojený a otevřený než ten, který jsme měli v minulosti. I já potkávám mnohem víc lidí z firmy, než tomu bylo v dřívějším sídle. Jedna z velkých výzev je, že my tu máme poměrně rozdílné pracovní skupiny. Vývojáři potřebují klid pro práci. Oproti tomu máme obchodní a konzultantské oddělení, kde právě výměna názorů, diskuse a tok komunikace jsou velice důležité. Každé z těch pater také nakonec vypadá trochu jinak, protože se přizpůsobovalo převládající komunitě a pracovní kultuře, která v něm působí.

Proč jste si zvolili právě tuhle budovu?

Švenda: Najít budovu, jež má k dispozici přes 10 tisíc metrů kanceláří, není jednoduché. Nabídka pro tak rozsáhlou organizaci, jako jsme my, není tak velká. Měli jsme asi tři možnosti, z toho jedna byla rekonstrukce stávající budovy na Chodově, v níž jsme byli předtím. Ekonomicky byly nakonec všechny nabídky velmi srovnatelné. Ve finále jsme vybrali právě prostor Aviatiky ve Waltrovce, protože je to prémiová budova, byla velice dobře navržena, vypadá hezky a je plná moderních technologií, které by byl problém dostat do naší staré budovy.

JAK VYPADÁ NOVÉ SÍDLO ORACLU

Budova kancelářského parku Aviatica má futuristický vzhled, podlouhlý aerodynamický tvar a prosklený plášť. Stojí na místě bývalého brownfieldu, kde od roku 1913 stávala slavná továrna na letecké motory Walter Motors.

Tematika letadel a jejich částí zaznívá v celém prostoru, téměř každé z osmi poschodí zdobí vyobrazení letadel a leteckých snímků české krajiny.

Architektonický návrh Aviatiky je dílem ateliéru Cigler Marani Architects. Oracle nechce prozradit, kolik investoval do zařízení svých nových prostor o rozloze bezmála 10 500 m2 s 850 pracovními místy. V budově je však pouze v nájmu, dům patří investiční skupině Penta, která tu staví další kancelářské plochy a byty, v okolí také revitalizuje přilehlý park.

V novém sídle Oraclu pracuje kromě lokálního týmu obchodníků, konzultantů a expertů na technickou podporu rovněž několik mezinárodních středisek, například vývojové centrum. Každé z osmi poschodí je jinak barevně laděné.

Architekti studia IBA, kteří interiér zařizovali, si dali záležet také na akustice prostoru. V kancelářích proto leží vysoké koberce a textiliemi jsou potažené i zástěny a další dělicí prvky jednotlivých oddělení. Většina prostorů je řešených jako open space, bez uzavřených dveří a pevných stěn. V moderně vybavených kuchyňkách si mohou zaměstnanci připravit jídlo, v relaxační zóně je k dispozici i fitness a lezecká stěna.

Centrum pro zákazníky je umístěné do nejvyššího patra a jeho silnou stránkou je prosklený kruhovitý prostor, který nabízí široký výhled do okolí.

V prostorách zaujme designový nábytek s elegantními kulatými tvary vyvedený v jasných barvách. Všechny pracovní stoly mají nastavitelnou výšku.

Technologické zázemí budovy je velmi propracované a zaměřené na šetrný provoz. Budova je osvětlena LED zářivkami, jež přizpůsobují intenzitu venkovnímu světlu nebo pohybu lidí v místnosti. Součástí vybavení jsou i chlazené stropy, které chladí šetrněji než běžná klimatizace.

Jaké moderní technologie tu například jsou?

Trembuľak: Tak například chlazené stropy. Ještě jsme v rámci investice Oraclu zvýšili úroveň osvětlení, které tu je instalované na zóny a reaguje na světelný ráz venkovního okolí. Je to programovatelné a všechno je účelově koncipované na pracovní prostředí. Například zmíněné chlazené stropy ještě v kombinaci s otevíráním oken představují vyšší standard chlazení. Není tak dynamické jako z běžné klimatizace, to znamená, že vás neobtěžuje. Je daleko přirozenější, jednoduše nefouká vám za krk. Jde o krok proti tomu boomu uzavřených kanceláří, kde nemůžete otevřít okna, v podstatě jste v kleci. Někdo vám navolí teplotu, vám fouká klimatizace na stůl a je jedno, jestli máte rádi chlad, nebo ne. Tahle technologie chlazených stropů je daleko šetrnější. Navíc je tu všude LED osvětlení, které reaguje na pohyb a pobyt člověka. Přizpůsobuje i intenzitu svícení, takže když je venku víc světla, osvětlení uvnitř svítí méně. Můžete si to nastavit podle vlastních potřeb. Například programátoři nechtějí světlo vůbec, naopak zaměstnanci, kteří píší třeba smlouvy, potřebují světla víc. Vše se dá ovládat z jednoho střediska.

Zřídili jste něco zvlášť pro zdraví zaměstnanců?

Trembuľak: Na všech pracovištích jsou výškově nastavitelné stoly. Je jasně dokázáno, že když změníte polohu sezení, je to velmi prospěšné. Nejhorší, co můžete udělat, je celý den sedět v jedné poloze. I interiér je zařízen tak, že tu naleznete různé typy sedaček a židlí a různé výškové úrovně sezení. Klidně se můžete u práce i postavit, což hodně zaměstnanců také využívá.

Švenda: Výškově nastavitelné stoly považuji za velkou výhodu a osobně je často používám. Prozatím na to máme od zaměstnanců ty nejlepší ohlasy. Naše centrála v Kalifornii má zařízení hodně podobné.

Než jste se pustili do zařizování, dělali jste si mezi zaměstnanci nějaký průzkum ohledně toho, co by na novém pracovišti vlastně chtěli?

Švenda: Náš management shromažďoval požadavky za jednotlivá oddělení. Je to složitý proces, protože se samozřejmě nedá každému vyjít stoprocentně vstříc. V situaci, kdy tu máme naplánováno 850 pracovních míst, a navíc požadavky jsou velmi rozdílné, jde vždy o kompromis mezi globálními standardy a tím, co zaměstnanci individuálně chtějí. Jako firma máme 140 tisíc zaměstnanců, takže u nás jsou doporučení a určité limity na zařizování pracovišť už celosvětově dané. Ovšem požadavky jsme shromažďovali a představili je architektům.

Co konkrétně zaměstnanci chtěli?

Hodně se diskutovalo o open spacu, respektive o otevřených a zavřených kancelářích. Hlavně oddělení výzkumu a vývoje otevřené prostory nechtělo. Nicméně je to způsob, kterým se dnes zařizují všechny softwarové firmy, takže jsme jim to nemohli splnit. Celkově je ovšem ohlas na budovu od absolutní většiny zaměstnanců velmi pozitivní.

jarvis_58d907be498ef2e139b80f14.jpeg
„Máme tam fitness centrum, jež hodně využívají zaměstnanci, já bohužel zatím příliš ne,“ říká šéf českého zastoupení Josef Švenda.