1. Odlište se pomocí originálního videa

Až 60 procent lidí upřednostňuje sledování videa před čtením textu. Na uživatele se denně valí mnoho obsahu a je potřeba se odlišit i formátem − místo textu použít video, jež může mít při hledání zaměstnanců různé podoby. Je možné jednotlivým kandidátům poslat personifikované video nabízející pracovní pozici, ale i videopopis pracovní pozice, kariérní video, živé video z akce nebo prohlídku společnosti ve virtuální realitě.

2. Personifikujte prvotní kontakt

Například IT specialisté dostávají i několik pracovních oslovení denně. Pokud chcete prorazit, musí se vaše zpráva odlišovat. "Vyhledejte si uživatele napříč dalšími sociálními sítěmi a stránkami a nastudujte si o něm co nejvíce informací. K tomu vám může pomoct například Google vyhledávání, Google vyhledávání přes obrázky nebo pluginy Prophet či 360SocialMe," říká Josef Kadlec.

3. Sociální sítě nejsou jen obrázky a videa

Facebook loni přišel s novými formáty jako Facebook Canvas, který kombinuje obrázky, panoramatické fotky, videa a hudbu a velmi rychle se načítá. S Facebook Instant Articles se dají zobrazovat rychle a interaktivně články a Facebook Carousel prezentuje v jedné reklamě až deset obrázků a odkazů, jež uživatele přesměrují do konkrétních částí vašeho webu.

4. Přispívejte raději méně často, ale pravidelně

Zatímco na Twitter nebo Instagram Stories můžete klidně poslat i 10−20 příspěvků denně, na LinkedIn nebo Facebook pošlete 1−2 příspěvky denně. "Není ale nic horšího než na delší dobu vynechat. Podle pracovní kapacity si zvolte frekvenci, kterou jste schopni zajistit, a případně používejte nástroje jako Buffer, Hootsuite nebo Postcron, kterými si můžete příspěvky plánovat dopředu," doporučuje Kadlec.

5. Zaměřte se na relevantní sociální sítě

Nabíráte svářeče? Pak vás bude zajímat především Facebook. Nabíráte programátory? Pak to bude minimálně LinkedIn, Twitter a Facebook. Nabíráte grafiky a UX/UI specialisty? Pak se kromě toho zaměříte i na Dribbble, Behance, Pinterest a Instagram. Zajímají vás kandidáti z Německa? Pak zavítáte na XING.

6. Budujte firemní tvář vůči potenciálním zaměstnancům

Jasně si definujte, co vás na trhu odlišuje jako zaměstnavatele, a zařaďte to do denní komunikace na sociálních sítích. "Ke kampani pozic přidáváme obrázky a odkazy tak, aby byla i vizuálně atraktivní a uchazeči měli chuť pozici prozkoumat. Výhodou sociální sítě je budování vztahu s uživateli. Informujete, co se u vás děje, a můžete sdílet články a informace," říká Kateřina Ullmannová, personalistka z Albert ČR.

7. Zapojte do náboru vaše zaměstnance i manažery

Obraz společnosti na sociálních sítích netvoří jen firemní profil, ale především osobní profily jednotlivých zaměstnanců. Pokud k vám jde člověk na pohovor, buďte si jisti, že si vás konkrétně vygoogluje. Proto je třeba dobře vést i profily nepersonalistů a vedoucích pracovníků. Začněte tím, že tito zaměstnanci budou mít v LinkedIn profilech unifikovanou fotografii, hlavní banner a vyšší počet spojení.

8. Nedělejte ze svých sociálních profilů pracovní nástěnky

Většina vašich příspěvků na sociálních sítích by měla být "neprodejná" − tedy že po uchazeči nic nechcete. Ani to, aby se hlásil na nějakou určitou pozici. Promujte život ve vaší společnosti, úspěchy firmy, odborné příspěvky a podobně. "Ideální je pravidlo 4 : 1 − než zveřejníte příspěvek na konkrétní pracovní pozici, měly by mu předcházet čtyři příspěvky s přidanou hodnotou pro uživatele," říká Kadlec.

9. Nebojte se potenciální zaměstnance oslovit přímo

Až tři čtvrtiny uchazečů na pracovním trhu jsou takzvaně pasivní, tedy práci aktivně nehledají. Proto mohou být k různým formám pracovní inzerce imunní. Nejvhodnějším sociál­ním médiem pro přímé vyhledávání a oslovování je profesní sociální síť LinkedIn, která vám umožní filtrovat profily podle pozice, společnosti, dovedností, lokality či prostě podle klíčových slov.

10. Jděte za hranice sociálních sítí

Jsou místa a portály, jež se pohybují na hraně sociálních sítí, ale vysněné kandidáty tam můžeme najít. Takovým místem může být YouTube, About.me, GitHub, Bitbucket, Stack Overflow, Slideshare.net nebo životopisy, které kandidát umístí třeba na školní síť. "Kromě sociálních sítí využíváme i klasické inzeráty, oficiální weby, rozhlas, rádio a další on-line i off-line média," podotýká personalistka společnosti Crocodille Anna Křivská.